بدون برجام امنیت منطقه و اروپا به خطر مي‌افتد

روز گذشته وزيران خارجه اتحادیه اروپا بار دیگر برای بررسی تصمیم‌شان درباره برجام دور هم جمع شدند؛ این بار در بروکسل. قرار است آنها تا 10 خرداد بسته پیشنهادی سیاسی و اقتصادی‌ خود را در راستای حفظ برجام به ایران ارائه کنند. نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز جمعه این هفته در وین برگزار شد.

روز گذشته وزيران خارجه اتحادیه اروپا بار دیگر برای بررسی تصمیم‌شان درباره برجام دور هم جمع شدند؛ این بار در بروکسل. قرار است آنها تا 10 خرداد بسته پیشنهادی سیاسی و اقتصادی‌ خود را در راستای حفظ برجام به ایران ارائه کنند. نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز جمعه این هفته در وین برگزار شد.
موگرینی: برجام تأمین‌کننده امنیت است
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، بعد از پایان نشست وزیران امور خارجه 28 کشور عضو این اتحادیه در بروکسل، با تأکید بر عزم دولت‌های اروپایی برای حفظ برجام گفت: «این توافق برای ما موضوعی امنیتی است». به گزارش «ایرنا»، موگرینی گفت «ما بر پیام سیاسی و قدرتمند اتحاد در قبال مسئله حفظ برجام تأکید کرده و تصمیم گرفتیم تا هماهنگی برای تعیین سازوکارهای اتحادیه را با هدف حمایت از کسب‌وکارهای اروپایی که به صورت قانونی در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ادامه دهیم».
او ادامه داد: «کشورهای عضو اتحادیه هم طرح‌هایی را در دست تهیه و بازبینی دارند که با هدف دستیابی به دیدگاهی مشترک درخصوص سازوکارهای مرتبط بررسی خواهند شد». مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین نشست هفته گذشته کمیسیون مشترک برجام را که بدون حضور آمریکا برگزار شد، مثبت خواند و بر تداوم فعالیت در چارچوب این کمیسیون تأکید کرد. او گفت: «ما عمدتا مشغول گفت‌وگو روی اقداماتی برای حفظ برجام و تداوم پایبندی به تعهدات اقتصادی خود هستیم؛ اما موضوع برای ما نه منافع اقتصادی که منافع امنیتی است». موگرینی مدعی شد: «معتقدیم که در غیاب برجام، امنیت منطقه و اروپا در معرض خطر خواهد بود و به همین جهت، این‌چنین روی حفظ این توافق پافشاری می‌کنیم. بدون توافق، هیچ راه ممکنی برای دستیابی به شرایطي بهتر در حوزه امنیت منطقه وجود نخواهد داشت. معتقدیم می‌توانیم این را مبنا قرار داده و سپس به دیگر مسائل مرتبط بپردازیم».
همچنین به گزارش «فارس» موگرینی در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفت اتحادیه اروپا در حال بررسی مشوق‌های اقتصادی برای ایران به منظور حفظ برجام است.

او تأکید کرد که اتحادیه اروپا در قبال ایران، نگرانی‌های مشترکی با آمریکا دارد از قبیل برنامه موشک بالستیک این کشور و برخی موضوعات منطقه. به گفته او، اتحادیه اروپا در این موضوع که برجام بهترین راه برای پرداختن به نگرانی‌های آمریکاست، اتفاق نظر دارد؛ نگرانی‌هایی که به گفته موگرینی، اتحادیه اروپا با آمریکا درباره آنها اشترک نظر دارد. او درباره شرایط جاری در قبال برجام و تحرکات اتحادیه اروپا در این زمینه گفت: «ما داریم پیچیدگی‌های خاصی را مشاهده می‌کنیم. ما هرگز این‌طور فکر نمی‌کردیم که این موضوعی راحت خواهد بود. اقدامات جدی زمان می‌برد. مهم آن است که کارها و امور در جهت درست در حال حرکت هستند».
حفظ توافق هسته‌ای و سرمایه‌گذاری اولویت ماست
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغاز نشست بروکسل در جمع خبرنگاران گفت: اولین موضوع مورد بحث در نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو،‌ حفظ توافق هسته‌ای با ایران و محافظت از سرمایه‌گذاری در ایران است. به گزارش ایسنا، موگرینی ادامه داد: من وزیران را در جریان دیدار خوب کمیسیون مشترک که روز جعمه در وین برگزار شد، قرار می‌دهم. در این نشست کشورهای مانده در توافق هسته‌ای بدون آمریکا در سطح معاونان وزیر با حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با یکدیگر دیدار کردند. کسی که برای یازدهمین بار تأیید کرد ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش ذیل توافق پایبند است. بنابراین این فرصتی است تا درباره این موضوع و مسائل دیگر همچون ونزوئلا، وضعیت کنونی غزه و جمهوری کنگو بحث و رایزنی داشته باشیم. مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: «هیچ‌کس فکر نمی‌کند که این (حفظ توافق هسته‌ای پس از خروج آمریکا) یک کار ساده است اما ما مصمم به انجام آن هستیم».
به گزارش «ایرنا»، خبرنگاری از موگرینی پرسید که آیا اتحادیه اروپا می‌تواند ضمانت‌های مورد نظر ایران را ارائه دهد؟ وی پاسخ داد: ما در هفته‌های اخیر به شدت با ایران، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و دیگر شرکای بین‌المللی همکاری کردیم تا یک نکته را مشخص كنيم و آن این است که تصمیم‌های اتحادیه اروپا را کشورهای اروپایی اتخاذ می‌کنند و تابع تصمیم‌های از پیش اتخاذشده نیز نیستند. ما ابزارهای لازم برای مراقبت و حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی را به خصوص زمانی که مطابق با منافع امنیتی‌مان باشند، در اختیار داریم و مصمم به انجام آن هستیم.
تبدیل برجام از یک موضوع ملی به یک موضوع فروملی
سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران در یک گفت‌وگوی رادیویی اظهار کرد: برجام از همان ابتدا یک موضوع بزرگ ملی بوده است ولی متأسفانه در روند خود از یک موضوع ملی به یک موضوع فروملی و بحث‌های داخلی و جناحی تبدیل شد. به گزارش ایسنا، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در ارتباط با روند مذاکرات ایران با کشورهای اروپایی در ارتباط با ادامه برجام و اینکه آیا در این ارتباط ایران با کشورهای اروپایی به دیدگاه مشترکی دست پیدا کرده است یا نه؟ گفت: دیدگاه مشترکی که تا الان به آن رسیده‌ایم این است که همه طرف‌های عضو برجام بعد از خروج آمریکا این اراده را دارند که برجام را حفظ کنند و ما این اراده را در کشورهای اروپایی، چین و روسیه می‌بینیم. این اراده در ایران نیز هست البته به شرطی که خواسته‌هایی که از برجام داریم تأمین شود. او با بیان اینکه وقتی که درباره برجام توافق کردیم، یکسری منافع برای ایران در این توافق بین‌المللی از جمله رفع تحریم‌ها در نظر گرفته شده بود، تصریح کرد: ما تا وقتی به برجام پایبند هستیم که این منافع تأمین شود.
عراقچی با بیان اینکه اراده حفظ برجام از سوی همه طرف‌های عضو برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی اعلام شده است، خاطرنشان کرد: در بیانیه کمیسیون مشترک برجام نیز که در روز جمعه منتشر شد، بر رفع تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران به عنوان یک بحث ضروری و اساسی در برجام تأکید شد. بنابراین اراده برای حفظ این توافق وجود دارد اما مسئله این است که آیا این اراده در عمل می‌تواند پیاده شود یا نه؟ آیا طرف‌های عضو برجام توانایی تأمین خواسته‌های ایران را دارند یا نه؟ و اینها موضوعاتی است که ما در حال مذاکره با اروپایی‌ها در ارتباط با آنها هستیم.
آلمان: باید همه اقدامات لازم را برای نجات برجام انجام دهیم
مایکل رات، معاون وزارت امور خارجه آلمان در حاشیه دیدار وزرای اروپایی در بروکسل گفت که ما امروز به مسئله توافق هسته‌ای خوب با ایران خواهیم پرداخت و باید سیگنال آشکاری را از طرف اتحادیه اروپا ارسال کنیم مبنی بر اینکه این اتحادیه حامی این توافق است و برجام منطبق با علایق و منافع امنیتی ماست. به گزارش تسنیم، رات گفت که ما باید همه اقدامات لازم را انجام دهیم تا این توافق هسته‌ای یک آینده داشته باشد و ضرورت این مسئله این است که ایران هم به این توافق و تعهدات خود در آن پایبند باشد و ما امروز مطمئنا همچنین در‌این‌باره صحبت خواهیم کرد که تا چه حد می‌توانیم از نظر اقتصادی و مالی و بر اساس این توافق حسن نظر خود را به ایران نشان دهیم. او همچنین بر لزوم آمادگی بیشتر ایران هم تأکید کرده و با اشاره به اینکه اساس این توافق مد نظر ماست، گفت: ما باید همچنین درباره مسئولیت ایران در منطقه و همچنین در‌این‌باره که چگونه می‌توانیم به برنامه‌های موشکی بالستیک ایران خاتمه دهیم، صحبت کنیم.

منبع: روزنامه شرق
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار