نوبخت : مذاکرات هسته‌ای را روحانی مدیریت کرد

سخنگوی دولت گفت: امسال کسری بودجه نخواهیم داشت اما بودجه ٣٨٦ هزار میلیاردی که توسط مجلس تصویب شده است، محقق نخواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: امسال کسری بودجه نخواهیم داشت اما بودجه ٣٨٦ هزار میلیاردی که توسط مجلس تصویب شده است، محقق نخواهد شد.
به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز(سه‌شنبه ۸ خرداد) در نشست خبری با اشاره به درگذشت ناصر مردوخی پیشکسوت رسانه ای، گفت: مرحوم مردوخی تا آخرین نفس تلاش کرد تا رسالت مطبوعاتی خود را انجام دهد و آرزو می‌کنم در جوار انبیاء و اولیا محشور باشد.
نوبخت در ادامه با اشاره به ثبت سفارش واردات و صادرات و تخصیص و تامین ارز، اظهار داشت: بر اساس سیاست های جدید ارزی، همه واردات کشور از طریق ثبت سفارش انجام می‌شود. براساس آخرین گزارش‌ها تا تاریخ ٦ خردادماه ١٩ میلیارد و ٧٧٤ میلیون دلار برای ١٨٢ هزار و ٢١٦ قلم کالا ثبت سفارش شده است.
وی افزود: از این مبلغ ١ میلیارد و ٤٨٠ میلیون دلار برای کالاهای اساسی، ٢ میلیارد و ١٩٠ میلیون دلار برای کالاهای مصرفی، ١١ میلیارد و ٦٦٣ میلیون دلار برای کالاهای واسطه ای، ٣ میلیارد و ٥٩٣ میلیون دلار برای کالاهای سرمایه ای و ٨٤٨ میلیون دلار نیز برای سایر کالاها تخصیص داده شده است.
سخنگوی دولت با اشاره به موضوع خرید تضمینی گندم از کشاورزان، گفت: خرید تضمینی گندم در حال انجام است و تا تاریخ ٦ خردادماه، یک میلیون و ٦٣٥ هزارتن گندم به ارزش ٢ هزار و ١٧٠ میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده که از این مبلغ ١١٠٠ میلیارد تومان پرداخت شده و ١٠٧٠ میلیارد تومان دیگر باقی مانده است و تلاش می کنیم در کمترین زمان ممکن آن را پرداخت کنیم.
وی در خصوص موضوعات مطرح شده پیرامون برداشت دولت از صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: ما اجازه برداشت ریالی از صندوق توسعه ملی بدون اجازه مجلس شورای اسلامی و یا اذن رهبری نداریم. اگر منابع کفاف مصارف را ندهد، بر اساس قانون اجازه برداشت از حساب ذخیره ارزی را داریم. امسال کسری بودجه نخواهیم داشت اما بودجه ٣٨٦ هزار میلیاردی که توسط مجلس تصویب شده است، محقق نخواهد شد لذا با مکانیزم تخصیص، آن را مدیریت خواهیم کرد.
نوبخت گفت: یکی از پرداخت های سنگینی که در سال جاری خواهیم داشت، پاداش بازنشستگی کارکنان دولت است که حدود ٥ هزار میلیارد تومان آن مربوط به فرهنگیان خواهد بود. برنامه‌ریزی کرده‌ایم ظرف چندماه آینده همه این پرداخت ها صورت گیرد و در خردادماه میزان افزایش حقوق که به دلیل اختلاف تفسیر بین دولت و مجلس در دو ماه گذشته پرداخت نشده بود، توزیع شود.
سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچگاه دولت مدعی نیست که مردم مشکل ندارند، اظهار داشت: تنها چیزی که زیاد داریم مشکل است و به رغم موفقیت ها و روندهای مثبت زیاد اذعان می کنیم که مردم ما لیاقت بیشتری دارند. دشمنان سعی می کنند چشمه ما که دلارهای نفتی است بخشکانند، اما تمام تلاش ما نیز این است که مردم با مشکل کمتری مواجه شوند.
وی گفت: آقای روحانی را تاریخ تکریم خواهد کرد که با شجاعت به موضوع مذاکرات هسته ای ورود و آن را مدیریت کرد. باید کسانی را که در مذاکرات با ٦ کشور بزرگ توانستند صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان را به اثبات برسانند، تحسین کنیم. اینها سرداران ما هستند، آیا این حق است که سرداران‌مان را تحقیر کنیم؟ الحمدالله همیشه مقام معظم رهبری با حکمت و مصلحت از آنها تجلیل کردند.
نوبخت با بیان اینکه همه مردم علیرغم همه مشکلات به این دولت رای دادند، گفت: در حال حاضر دیگر ضربه به دولت، ضربه به قوه مجریه نیست بلکه ضربه به نظام است.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون سوال مجلس از رئیس جمهور، اظهار داشت: سوال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق مجلس است و باید از آنها استفاده کنند. باید دید هدف از سوال چیست؟ برای رفع ابهامات نمایندگان رئیس جمهور به سوالات نمایندگان محترم پاسخ دادند.
وی گفت: به وجدان عمومی مجلس ایمان دارم. نمایندگان در خصوص تحقیق و تفحص می توانند بجای ایجاد یک تیم تحقیق و تفحص، از همان دستگاه درخواست آمار کنند. دولت نهم و دهم را به یاد آورید که سوال از رئیس جمهور چه سرانجامی داشت.
نوبخت در پاسخ به سوالی پیرامون مذاکرات با اروپا در خصوص برجام، عنوان کرد: اروپایی ها تصور غلطی درباره برنامه هسته ای کشورمان داشتند و آن را تهدیدی برای خود می دانستند. اروپا به جهت اینکه به ما نزدیک تر است، احساس خطر بیشتری نسبت به آمریکا می کند. ما قصد بدی نسبت به کسی نداریم اما به گفته مقام معظم رهبری دوران بزن و در رویی تمام شده و اگر تهدیدی علیه کشورمان وجود داشته باشد به آن پاسخ خواهیم داد.
وی افزود: قدرت نظامی ما به هیچ وجه تهاجمی نیست، بلکه دفاعی و بازدارنده است. به همین دلیل است که نوع نگاه اروپایی ها و آمریکایی ها به برجام متفاوت است. اما در آمریکا هم ترامپ، همسو های زیادی بجز جان بولتون که سخنگوی سازمان منافقین است و از آنها پول می گیرد، ندارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار