تکواندوی ايران همچنان در سراشيبي

تکواندوي ايران بيست‌وسومين دوره رقابت‌هاي قهرماني آسيا را پشت سر گذاشت و نتوانست از عنوان قهرماني خود در دو دوره قبلي اين مسابقات دفاع کند.

تکواندوي ايران بيست‌وسومين دوره رقابت‌هاي قهرماني آسيا را پشت سر گذاشت و نتوانست از عنوان قهرماني خود در دو دوره قبلي اين مسابقات دفاع کند. کسب يک مدال طلا، يک نقره و سه برنز، دستاورد تکواندوکاران کشورمان در شياپ‌چانگ هوشيمينه بود که آنها را با پنج امتياز اختلاف نسبت به کره‌جنوبي، قدرت بلامنازع اين رشته در دنيا، به نايب‌قهرماني رساند. تيم ملي تکواندوي ايران از بازي‌هاي المپيک 2016 ريودوژانيرو، سير نزولي را در پيش گرفت و از آن زمان تاکنون در هر ميداني که شرکت کرده، نتايج ضعيفي را از خود به جا گذاشته است.
روند ادامه‌دار اين ناکامي‌ها در حالي منجر به تغيير کادر فني شد که انتظار مي‌رفت با اين تغييرات، تيم بتواند بعد از مدت‌ها حداقل از عنوان قهرماني‌اش دفاع کند. تيمي که سهمش از 18 دوره حضور در رقابت‌هاي تکواندوي قهرماني آسيا، چهار قهرماني، هفت نايب‌قهرماني و يک‌سومي بوده است. کسب تنها يک مدال طلا با توجه به سوابق درخشان ايران در ادوار گذشته مسابقات تکواندوي آسيا، نمي‌تواند نتيجه قابل قبولي براي اين تيم باشد. فريبرز عسگري تيمي را روانه رقابت‌هاي 2018 آسيا کرد که به جز اميرمحمد بخشي، مابقي، بهترين و باتجربه‌ترين نفرات کشور بودند. آرمين هادي‌پور، فرزان عاشورزاده، مهدي خدابخشي، سعيد رجبي و سجاد مرداني از سال 2014 تا 2016 در تمامي مسابقات آسيايي و جهاني حضور داشتند. پوريا عرفانيان نيز سابقه حضور در اين دو رويداد را داشته و تنها اميرمحمد بخشي جزء نفرات جواني است که به ترکيب اين تيم اضافه شده است.
نکته درخورتوجه نايب‌قهرماني ايران اينجاست که تنها طلاي تيم را محمد بخشي، اين استعداد نوظهور به دست آورد که تاکنون تجربه‌اي از شرکت در رقابت‌هاي آسيايي بزرگسالان نداشته است.
در واقع مدال‌آوري اميرمحمد بخشي بيانگر اين است که بايد راه را بيشتر براي ورود جوانان به تيم ملي باز کنيم و بيش از اين نمي‌توان به وجود درخشش ملي‌پوشان فعلي اميدوار بود. بدون ترديد اين نايب‌قهرماني نمي‌تواند از بعد فني نتيجه قابل دفاعي براي کادر فني فعلي باشد. تکواندوي ايران يا همچنان دارد دوره افول خود را سپري مي‌کند يا تمرينات به روال قبل، بدون هيچ تغييري پيگيري مي‌شود. کادر فني بايد بپذيرد که دست تکواندوکاران ما ديگر براي رقبا رو شده و بايد چاره‌اي اساسي انديشيد.
برگزاري رقابت‌هايي تحت عنوان جام رياست فدراسيون جهاني و دادن امتياز به مدال‌آوران آن براي حضور در مسابقات قهرماني آسيا باعث شد در اين دوره قدرت‌هاي برتر آسيا علاوه بر نفرات اصلي خود، نفرات دوم خود را نيز در اختيار داشته باشند. از سوي ديگر کره‌جنوبي و ازبکستان همه سرمايه‌هاي خود را به همراه داشتند. چشم‌بادامي‌هاي کره غير از «داي هون لي» ترکيب اصلي تيم ملي خود را روانه ويتنام کرده بودند. ازبک‌ها نيز از «جسور» گرفته تا برادران «رافائلوويج» و «شوکين» را در ترکيب داشتند تا شاهد رقابت‌هايي سطح بالا باشيم.
در هشت فينال بخش مردان، چهار نماينده ايران حضور داشتند و اگر عسگري در انتخاب شش نفر اصلي خود دقت بيشتري داشت و به جاي دو وزن اول و هفتم، اوزان سوم و پنجم را در ترکيب قرار مي‌داد، تيم ملي ايران اکنون قهرمان آسيا بود. انتقاد به تيم ملي به‌خصوص در بخش فني و صدالبته مبارزه با رقباي کره‌اي وارد است، چراکه تکواندوکاران ما مقابل کره‌اي‌ها بازنده ميدان مسابقه را ترک مي‌کردند. در اين رقابت‌ها پنج بار شاهد مبارزه تکواندوکاران ايران و کره‌جنوبي بوديم که نتيجه ۳ بر ۲ به سود چشم‌بادامي‌ها بود. اگر عاشورزاده که روزگاري لقب سونامي تکواندوي جهان را به خود داده بود، در ثانيه‌هاي پاياني غفلت نمي‌کرد، با نتيجه مساوي ۳ بر ۳ ايران را به قهرماني مي‌رساند!
فريبرز عسگري، سرمربي تيم ملي در اين باره مي‌گويد: «اصلي‌ترين مشکل تکواندوکاران ما مقابل کره‌اي‌ها مسئله روحي- رواني است. در اين مدت زمان کوتاه ملي‌پوشان به سطح خوبي در مسائل فني رسيده‌‌اند ولي بايد اشتباهات اين مسابقات را تکرار نکنيم و براي جلوگيري از اين کار مطمئنا انتقادات کارشناسان فن را مي‌شنويم و در راستاي بهبود شرايط تيم از آنها استفاده مي‌کنيم. اما بايد همه عزيزان بدانند شايد که من از نظر عملکرد فني تکواندوکاران راضي باشم ولي از نظر قهرماني رضايت ندارم و بزرگ‌ترين منتقد فريبرز عسگري خود فريبرز عسگري است. مشکلات روحي، عدم خودباوري و اشتباهات بچگانه باعث شد نتيجه‌اي که مدنظر تيم بود، کسب نشود». تيم ملي تکواندوي ايران در شرايطي مدت‌هاست از دوران اوج خود فاصله گرفته که بعد از عملکرد ضعيفش در هوشيمينه بايد در رويداد بزرگ‌تر بازي‌هاي آسيايي 2018 جاکارتا که به مراتب رقابت در آن دشوارتر است، به ميدان برود. اگر شرايط با همين روند ادامه پيدا کند، بايد گفت گرفتن حتي يک مدال طلا هم براي اين تيم سخت خواهد شد. روند ادامه‌دار ناکامي‌هاي تکواندوکاران در ميادين جهاني و آسيايي، زنگ خطر را براي کل ورزش ايران به صدا درآورده است. مسئولان ورزش کشور در شرايطي اميدوارند که بتوانند عنوان پنجمي دوره قبل بازي‌هاي آسيايي را تکرار کنند که با اين شرايط بعيد است بتوان به اين پيش‌بيني‌هاي روي کاغذ دل خوش کرد. چراکه تکواندو اکنون در وضعيتي به سر مي‌برد که کارشناسان اين رشته گرفتن حتي يک مدال طلا را هم تقريبا غيرممکن مي‌دانند. اين در حالي است که تيم ملي تکواندو مردان در بازي‌هاي آسيايي 2014، چهار مدال طلاي ارزشمند براي کاروان ايران به دست آورده بود.
منبع: روزنامه شرق

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار