ترکیبی از بیم و امید

بازی با ترکیه را باید مهمترین و جدی‌ترین بازی تدارکاتی تیم ملی پیش از حضور در جام‌جهانی به‌حساب آورد.

امیر حسین احتشامی- اصفهان امروز: بازی با ترکیه را باید مهمترین و جدی‌ترین بازی تدارکاتی تیم ملی پیش از حضور در جام‌جهانی به‌حساب آورد. نبرد با تیمی که فرصت حضور در جام‌جهانی را پیدا نکرد و حالا با یک مربی رومانیایی در حال پوست اندازی است. ترک‌ها که آخرین حضورشان در جام‌جهانی به سال 2002 بازمی‌گردد در چهار دوره بعدی موفق به کسب سهمیه معتبرین رویداد فوتبالی جهان نشدند و با سرمایه‌گذاری روی نسل جدیدی از بازکنان جویای نام در حال پوست‌اندازی هستند. تیمی هم که سه‌شنبه‌شب مقابل ایران به میدان رفت قرار است پایه‌های تیم ملی ترکیه در مقدماتی جام‌جهانی 2020 را تشکیل دهد. همین تیم دگرگون‌شده در بازی با ایران نشان داد که اگرچه چهار دوره در جام‌جهانی غایب بوده اما بازی در اروپا تا چه اندازه در رشد فوتبال این کشور تأثیرگذار بوده است. از سوی دیگر همین دیدار به‌وضوح تفاوت‌های فوتبال آسیا با اروپا را نمایان کرد. فوتبالی که در آن تیم ملی ایران با اختلافی هفت امتیازی نسبت به تیم دوم گروه خودش راه جام‌جهانی می‌شود. شاید اگر ترک‌ها قاره آسیا را برای بازی‌هایشان انتخاب می‌کردند هیچ‌کدام از چهار جام‌جهانی گذشته را هم از دست نمی‌دادند.

کی روش با مدل جدید تیمش را آرایش داد

تیم ملی ایران که با سرمربی صاحب‌نام خود کارلوس کی روش در حال آماده‌سازی برای بازی در جام‌جهانی است سه‌شنبه در یک آزمون سخت به میدان رفت و بیشتر با دشواری‌های بازی در چنین میدان بزرگی آشنا شد. ملی پوشان کشورمان مقابل شاگردان لوچسکو با آرایشی متفاوت به میدان آمدند و یکی از عجیبت‌ترین انتخاب‌ها بازی روزبه چشمی در نقش مدافع میانی بود. سرمربی پرتغالی تیم ملی در این بازی از چشمی به‌عنوان زوج پور علی گنجی استفاده کرد تا این دو بازیکن به همراه میلاد محمدی و رامین رضاییان زنجیره دفاعی تیم ملی را تشکیل دهند. حضور مسعود شجاعی در نقش هافبک دفاعی و پیش روی این خط دفاعی دیگر سورپرایز کی روش برای بازی با ترکیه بود. شجاعی که در همه این سال‌ها نقش یک هافبک تهاجمی را ایفا می‌کرد در بازی با ترکیه وظیفه داشت بیشتر به خط دفاعی نزدیک شود و همین مأموریت کاملاً او را از دروازه میهمان دور کرده بود. در خط میانی احسان حاجی صفی به همراه کریم انصاری‌فرد، مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش باید فرصت گلزنی را برای سردار آزمون تک مهاجم تیم ملی راهم می‌کردند و اگر هم خودشان فرصتی به دست می‌آوردند دروازه ترک‌ها را هدف قرار می‌دادند. این ترکیب بیشتر به سیستم 1-4-5 شباهت داشت در حالی کی روش دربازی‌های انتخابی جام‌جهانی با سیستم 1-3-2-4 تیمش را به میدان می‌فرستاد. در نیمه دوم بازی با ترکیه کی روش چند تعویض انجام داد اما سیستم بازی ایران چندان تغییری نکرد. البته به میدان آمدن بازیکنانی همچون اشکان دژاگه و امید ابراهیمی حرکت چرخ‌های تیم ملی را روان‌تر کرد.

افزایش نگرانی‌ها پیرامون خط دفاعی و بیرانوند

آنچه از بازی تیم ملی مقابل ترکیه می‌توان گفت این است که هم می‌توان به کامیابی ملی پوشان کشورمان در جام‌جهانی چشم امید بست و البته روی بد این‌که از تیم ملی فعلی در جام‌جهانی آبی گرم نخواهد شد. اشتباه های وحشتناک بازیکنان در خط دفاعی بویژه روزبه چشمی که دو بار تسلیم محض جنگ توسون مهاجم آماده اورتون شد تا بازی ضعیف رامین رضاییان در سمت راست خط دفاعی، سردرگمی عجیب مهدی طارمی و کریم انصاری فرد، بی‌تحرکی سردار آزمون همه نشانه‌هایی از ناامیدی را به همراه داشت. از همه مهم‌تر باید به دروازه‌بان تیم ملی اشاره کرد. علیرضا بیرانوند در بازی با ترکیه هم همان بیرانوندی بود که پیش‌تر دیده بودیم. دروازه‌بانی غیرمطمئن و پراضطراب که ممکن است روی هر ضربه‌ای تسلیم شود. درصحنه گل نخست ترکیه بیرانوند پیش از این‌که توسان به توپ ضربه بزند به سمت چپ خودش متمایل شد و حالتی نامتعادل پیدا کد تا توسان باهدف قراردادن مرکز دروازه توپ را به تور دروازه تیم ملی بدوزد. درصحنه گل دوم هم او درحالی‌که از دروازه خارج‌شده بود تا بلکه با تنگ‌تر کردن زاویه کار را برای توسان دشوار کند روی یک ضربه زمینی گل دوم را دریافت کرد تا دروازه تیم ملی برای جام‌جهانی به پاشنه آشیل شاگردان کی روش تبدیل شود. در جام‌جهانی 2014 کی روش علیرضا حقیقی را به‌عنوان شماره یک به میدان فرستاد و حقیقی هم نمایش ضعیفی از خود نشان نداد اما داستان دروازه‌بان اصلی تیم ملی در روسیه برای خودش به معمایی تبدیل‌شده است. البته در ظاهر انتخاب اول و آخر کی روش در جام‌جهانی هم همین دروازه‌بان پرسپولیس خواهد بود و همین موضوع می‌تواند آسیب‌پذیری تیم ملی را تا بالاترین حد ممکن افزایش دهد. به هر جهت باید امیدوار بود در زمان کوتاهی که تا آغاز جام‌جهانی مانده است کی روش بتواند نقاط ضعف فراوانی که در بازی با ترکیه به چشم آمد را تا حد ممکن کاهش دهد و از دانش خود برای کسب نتایجی آبرومند در جام‌جهانی نهایت بهره را ببرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار