وعده ۶ ساله خرید تضمینی شیر و قانون‌های فراموش شده‌

«افزایش قیمت به جیب دامدار سرازیر نمی‌شود» این گفته مورد تأکید بسیاری از فعالان صنعت دامپروری در کشور است که از سال‌ها پیش تاکنون نسبت به عدم افزایش قیمت خرید شیر خام نگران هستند.

«افزایش قیمت به جیب دامدار سرازیر نمی‌شود» این گفته مورد تأکید بسیاری از فعالان صنعت دامپروری در کشور است که از سال‌ها پیش تاکنون نسبت به عدم افزایش قیمت خرید شیر خام نگران هستند.
به گزارش تسنیم ، ثبات قیمت خرید شیر خام تولیدی از دامداران از جمله مهمترین معضلات حوزه محصولات دامی در کشور است. موضوعی که دامداران نسبت به آن معترض هستند و عنوان می‌کنند نابودی این قشر مولد به دلیل ناتوانی دولت‌مردان در مدیریت فضای حاکم بر عرضه و تقاضای شیر خام است.
مواد 19 و 20 قانون دامپروری نظر به حمایت از تولیدکنندگان این حوزه دارد و بر همین اساس روال بازار خرید شیر خام از دامداران باید در راستای ارتقا کمی و کیفی فعالیت این قشر باشد، آنچه که امروز به عنوان یک حلقه مفقوده در صنعت دامپروری به شمار می‌رود.
خرید تضمینی شیر خام تاکنون اتفاق نیفتاده است
علیرضا عزیزاللهی مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با وجود اینکه چند سال است نرخ مصوب هر کیلوگرم شیر خام 1440 تومان تعیین شده است، اما این نرخ عملیاتی نشده است به طوری که در برخی نقاط کشور 850 تومان نیز به فروش می‌رسد.
خرید تضمینی شیر خام تاکنون اتفاق نیفتاده است. این موضوعی است که دامداران اصفهانی نیز به آن معترض هستند. رئیس اتحادیه دامداران استان اصفهان آبان ماه سال گذشته نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و عنوان کرده بود: امیدواریم در بودجه سال 97 برای خرید تضمینی شیر، گوشت سفید، گوشت قرمز و تخم مرغ ماده 20 قانون نظام جامع دامپروری خرید تضمینی صورت بگیرد، باید مواقعی که از یک قیمت تمام شده و سود متعارفی تولید کننده فاصله می‌گیرد دولت خرید تضمینی انجام و تنظیم بودجه صورت بگیرد.
تأکید امام جمعه اصفهان نسبت به مدیریت صحیح در صنعت دامپروری
حمایت از قشر مولد دامپروری موضوعی بود که امام جمعه اصفهان نیز به آن تأکید کرد. آیت‌الله طباطبایی نژاد بخشی از خطبه‌های نماز جمعه اصفهان در هفته گذشته را به این موضوع اختصاص داد و با اشاره به گران‌بودن خوراک دام خطاب به مسئولان تصریح کرد: باتوجه به این شرایط باز می‌گویند قیمت شیر را گران نکنید؛ کمی مدیریت داشته باشید‌، اگر تولیدکنندگان را زمین بزنید مصرف‌کنندگان هم ضربه می‌خورند، بنابراین باید به تولیدکنندگان کمک کرد.
مواد 19 و 20 قانون نظام دامپروری اجرا شود
اما توضیحات تفصیلی قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در امور دام پیرامون وضعیت خرید شیرخام از دامداران می‌تواند گره گشای مشکلات این حوزه باشد.
موسی رهنمایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان با اشاره به ثبات قیمت شیر تولیدی گاوداران از سال 91 تاکنون و نابودی این قشر مولد، اظهار داشت: اوضاع در این حوزه به شدت بحرانی است و راحت باید بگوییم اگر دولت‌ها همان طور که در تثبیت قیمت خرید شیر خام دامداران از سال 91 تاکنون موفق بوده‌اند در تثبیت قیمت کالاها و دلار نیز توفیق داشتند اکنون بسیاری از مشکلات حل شده بود.
وی افزود: قیمت خرید شیر خام از دامداران در 6 سال گذشته هیچ تغییری نداشته و این در حالی است که نهاده‌های تولید افزایش چشمگیری داشته و از طرف دیگر محصولات لبنی کارخانجات ارتقا قیمت داشته و در حقیقت باید گفت ما نیز به این موضوع مشکوک شده‌ایم.
قائم مقام نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در امور دام با بیان اینکه صنعت شیر اشتغالزایی فراوانی دارد علاوه بر این محصول در سبد غذایی جامعه نیز کالایی موثر است، گفت: صنعت دامپروری کشور یک سرمایه ملی است و ارتقا کیفی و کمی دامپروری با سعی و اهتمام دامپروران و به قیمت بهره برداری از منابع منابع آبی کشور بوده است، این در حالی است که تولیدات این صنعت به شدت مظلوم و ناشناخته مانده است.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید داخلی و شعار حمایت از کالای ایرانی، بیان کرد: ما در صدر قوانین کشور، قانون اساسی را داریم که در اصل 43 آن کلمه دامپروری آمده است، در قوانین پایین دستی نیز قانون افزایش بهره‌وری، قانون نظام جامع دامپروری و غیره را داریم که نقشی حمایتی دارند و به صراحت واردات و صادرات را به نفع تولیدکننده عنوان می‌کنند.
رهنمایی خاطرنشان کرد: اگر مواد 19 و 20 قانون نظام دامپروری اجرا شده بود و دولت خود را مکلف می‌دانست که به نفع تولیدکننده کار کند مشکلات امروز ایجاد نمی‌شد.
وی ادامه داد: براساس این مواد، اگر روال بازار به گونه‌ای باشد که منفعت تولیدکننده حاصل نشود دولت باید تولید او را خریداری کند، همچنین بر اساس همین مواد، صادرات و واردات باید به نفع تولیدکننده داخلی باشد، اگر این مورد کنترل می‌شد امروز این قشر دچار چنین آسیبی نبودند.
وعده پرداخت مابه التفاوت قیمت شیرخام به دامداران
اما سازمان مرکزی تعاون روستایی از جمله بخش‌های دولتی است که باید پاسخگوی شرایط حاکم بر خرید شیر خام از دامداران باشد. براساس اعلام رئیس این سازمان نرخ جدید خرید حمایتی شیر خام باید از ابتدای امسال اجرا شود. حسین شیرزاد گفت: براساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار، سازمان مرکزی تعاون روستایی شیر خام را در قالب طرح خرید حمایتی با قیمت مصوب هر لیتر 1440 تومان از دامداران خریداری می‌کند.
وی گفت: این قیمت از ابتدای فروردین امسال لازم الاجراست و مابه‌التفاوت قیمت به دامدارانی که از ابتدای فروردین شیر تولیدی آن‌ها را با قیمت گذشته خریداری کردیم پرداخت خواهد شد.
به گزارش تسنیم، تولید شیر استاندارد در کارخانه‌های شیرخام کشور همواره از نقاط قوت این محصول استراتژیک محسوب می‌شود، باید تأکید کرده که اگر قوانین مرتبط با این بخش اصلاح شود بهترین پشتوانه برای صنعت دامپروری به‌حساب می‌آید و مشکلات این قشر مولد کاهش یافته و تولیدکننده داخلی برای فعالیت در این عرصه انگیزه پیدا می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار