نجات زاینده رود با جلوگیری از هدر رفت آب

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است سالانه بیش از 600 میلیون مترمکعب آب زاینده‌رود قبل از ورود به استان اصفهان هدر می‌رود و حدود 400 میلیون متر مکعب نیز در حد فاصل سد تا تصفیه‌خانه بابا شیخ علی گم می‌شود. بنابه گفته‌های نماینده اصفهان می‌توان نتیجه گرفت سالانه حدود هزار میلیون متر مکعب آب در بالادست رودخانه هدر می‌رود که نیمی از این مقدار می‌تواند مشکل زاینده‌رود را حل کند.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز: نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی معتقد است سالانه بیش از 600 میلیون مترمکعب آب زاینده‌رود قبل از ورود به استان اصفهان هدر می‌رود و حدود 400 میلیون متر مکعب نیز در حد فاصل سد تا تصفیه‌خانه بابا شیخ علی گم می‌شود. بنابه گفته‌های نماینده اصفهان می‌توان نتیجه گرفت سالانه حدود هزار میلیون متر مکعب آب در بالادست رودخانه هدر می‌رود که نیمی از این مقدار می‌تواند مشکل زاینده‌رود را حل کند.

حیدرعلی عابدی نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود گفت: آمار برداشت‌ آب از تونل اول تا سد وجود ندارد و اصلاً وزارت نیرو این موضوع را بررسی نکرده است اما از سد تا تصفیه‌خانه بابا شیخ علی برآورد شده که 10 متر بر ثانیه آب «گم می‌شود» که مجموع آن در سال به حدود 400 میلیون مترمکعب می‌رسد که برای جاری ماندن زاینده‌رود در سال کافی است.

او با بیان این‌که اولویت نخست ساماندهی رودخانه، اولویت‌ بعدی اجرای برنامه‌های عقب‌افتاده از جمله طرح‌های باران‌زایی، انتقال آب خلیج‌فارس و طرح‌های دیگر و اولویت سوم مطالعه روی منابع جدید آبی است، اظهار داشت: تونل دوم و سوم کوهرنگ، چشمه لنگان و بهشت‌آباد چهار طرحی است که جزو برنامه‌های عقب‌افتاده می‌دانیم و در مصوبات شورای عالی آب آمده است. از این طرح‌ها تونل دوم و چشمه لنگان انجام شده و دو طرح دیگر باقی مانده است.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون وضعیت کشاورزان تصریح کرد: در مورد زاینده‌رود سوء مدیریت کاملاً مشهود است؛ بخشی از حق نکشت اواخر سال گذشته پرداخت شد. قرار بر این بود اردیبهشت‌ماه جدول زمان‌بندی مصوبات 9 ماده‌ای شورای عالی آب را ارائه کنند که پیشرفت خوبی داشته است.

*تهاتر آبی یکی از راه‌حل‌ها برای حل مشکل زاینده‌رود است

عابدی اضافه کرد: در ارتباط با احیای زاینده‌رود، هیچ طرحی نباید مانع طرح‌های دیگر شود و در مورد آب طرحی را کنار نمی‌گذاریم. معتقدم اولویت نخست اصفهان ساماندهی زاینده‌رود است و اگر وعده‌های دیگر هم مطرح شود از کنار این اولویت نمی‌گذریم؛ رودخانه زاینده‌رود باید مانند یک لوله آب حراست و مراقبت شود، نه این‌که هرکس توانست انشعابی بگیرد و برداشت کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با توضیح «ساماندهی» زاینده‌رود تشریح کرد: برای اجرای دقیق ساماندهی لازم است در دو طرف رودخانه جاده ساخته شود، هر لوله انشعاب مجوز داشته باشد، کنتور وجود داشته باشد و وزارت نیرو هر زمان که تخلفی مشاهده کرد بتواند آن را مدیریت کند.

او اذعان کرد: اگر روزانه یک‌میلیون مترمکعب که در سال حدود 400 میلیون مترمکعب می‌شود آب از پل شهرستان عبور کند، کشاورزی شرق احیا شده، تالاب گاوخونی نمی‌خشکد، منابع زیرزمینی پرآب می‌شود، فرسایش زمین و بسیاری از مسائل دیگر را شاهد نخواهیم بود.

عابدی با ارائه پیشنهادی گفت: یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد «تهاتر آبی» است، به این شکل که آب صنعت خوزستان را از خلیج‌فارس با سرمایه اصفهان تأمین کنند و معادلش را از سرچشمه‌های کارون برای اصفهان در نظر بگیرند. این طرحی است که مورد اعتراض کسی هم قرار نخواهد گرفت.

وی با تأکید بر مدیریت مصرف آب عنوان کرد: در سال 97 استفاده از پساب و کشت‌های گلخانه‌ای برای منطقه شرق اصفهان در نظر گرفته شده است. همچنین برای فضای سبز هم از درختانی مانند طاق که کمتر به آب نیاز دارند استفاده شود، در کویر سجزی برای بیابان‌زدایی از همین نوع درخت استفاده شده است.

*بازنشستگان از دستگاه‌های دولتی خارج می‌شوند

او در بخش دیگری از سخنان خود در مورد بودجه 97 گفت: آنچه را در بخش بودجه عمرانی می‌خواستیم به تصویب برسانیم برای سال 97 مصوب شد. ازجمله این‌که موضوع خرید زمین برای فرودگاه اصفهان در بودجه امسال به تصویب رسید؛ باوجود تعدد تفکرها در مجمع نمایندگان استان، در مورد موضوعات استانی اتفاق‌نظر وجود دارد. در مورد مسائل آب و توسعه هیچ اختلاف‌نظری بین نمایندگان وجود ندارد.

او در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی نیز گفت: در بحث بازنشستگی سه گروه مستثنا شده‌اند، نمایندگان مجلس، سران سه قوه و وزرا که جمع این‌ها به 300 نفر نمی‌رسد؛ در کنار این، قانونی هم برای ایثارگران وجود داشته که آنها هم مستثنا شده‌اند. غیرازاین موارد استثنایی وجود ندارد، در صورت تصویب این لایحه 60 روز فرصت برای بازنشستگان وجود دارد که از کار دولتی کناره‌گیری کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره آخرین وضعیت طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان عنوان کرد: اسم «اموال نامشروع مسئولان» بار منفی دارد و از ابتدا باید طور دیگری مطرح می‌شد؛ این لایحه تغییراتی داشته و در صحن مجلس در حال پیگیری است. روال کار مجلس به این شکل است که به هر لایحه یک یا دو ساعت وقت داده می‌شود که اگر در این مدت فرصت لایحه کامل نشد در نوبت بعدی برای طرح قرار می‌گیرد، این مورد هم همچنان ادامه دارد.

عابدی در ارتباط با انتخاب مدیرکل آموزش‌وپرورش استان که چند ماه است توسط سرپرستی اداره می‌شود، گفت: نمی‌گذارند وزیر آموزش‌وپرورش که مسئولیت این کار را بر عهده دارد کارش را انجام دهد، نمایندگان حق ندارند که در انتخاب فرمانداران و یا دیگر مسئولان ورود کنند، شهر اصفهان این انتظار را از نمایندگان ندارند اما شهرستان‌ها شرایط به‌گونه‌ای دیگر است.

* بگذارند قیمت دارو افزایش یابد

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون قیمت دارو عنوان کرد: مطالبه خبرنگاران و مردم باید این باشد که افزایش قیمت طبق ضابطه و در حد تورم باشد، سه سال است که نمی‌گذارند نرخ نان را افزایش دهند، این فنر زمانی در می‌رود و مجبور به افزایش چند برابری قیمت می‌شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیح داد: نسبت به سال گذشته افزایش قیمت‌های دارو را خواهیم داشت چراکه تورم وجود دارد و دلار هم رشد داشته است، باید بگذاریم قیمت‌ها به همین میزان افزایش یابد، از آن‌طرف دولت می‌تواند یک یارانه‌ای به بیمه‌ها بدهد تا فشار افزایش قیمت‌ها بر مردم نباشد، این‌که برخی مسئولان ادعا می‌کنند نرخ دارو ثابت می‌ماند قابل توجیه نیست.

*تصمیمات خوب زیاد داریم؛ اجرای آنها مهم است

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار «اصفهان امروز» درباره نحوه تأمین بودجه برای مصوبات کارگروه سازگاری با خشکسالی استان اظهار کرد: بر اساس مصوبات مقرر شد نرخ تمام شده آب از صنایع دریافت شود و از محل این دریافتی‌ها برای اجرای طرح‌های مرتبط استفاده شود، خوشبختانه یک تصفیه‌خانه خوب در حال خریداری است که توانایی تصفیه پساب تا حد آب شرب را دارد البته قرار است از این آب برای مصارف کشاورزی استفاده شود.

عابدی اضافه کرد: در ارتباط با مصوبات کارگروه سازگاری با کم‌آبی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است البته باید توجه داشت که تصمیمات خوب زیاد داریم اما اینکه اجرا بشوند مهم است.

*برای ایجاد پانل خورشیدی 17 بار استعلام شد

وی در پاسخ به سؤال دیگر اصفهان امروز درباره راهکارهای موجود برای رهایی یافتن از کاغذبازی های اداری (بوروکراسی‌های) دست‌وپا گیر در استان اصفهان اظهار کرد: متأسفانه بروکراسی واقعیتی است که وجود دارد، حدود دو ماه قبل نامه‌ای به سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه نوشتم و پیشنهاد دادم که برای مدیران، کارگاه آموزشی با موضوع «اصلاح فرایندها» گذاشته شود، چون برخی از آن‌ها حتی خودشان هم نمی‌دانند که ارباب‌رجوع تا چه اندازه مراحل بی‌فایده‌ای را باید طی کند، که از این پیشنهاد استقبال شده و قرار است این کارگاه گذاشته شود.

عابدی با اشاره به خاطره یکی از مراجعانش یادآور شد: یک نفر برای گرفتن مجوز پانل خورشیدی اقدام کرده و 18 ماه طول کشیده بود، از 17 جای مختلف استعلام گرفته و چندین کارگروه را طی کرده بود که فاصله بین هر کدام سه تا چهار ماه بود، جالب اینجاست که اعضای این کارگروه‌هایی که کار را به هم ارجاع می‌دانند مشترک بود.

*پول بیمه بیکاری را به خود کارخانه می‌دادند

وی بابیان این‌که منظور از اقتصاد غیرنفتی یعنی اقتصادی که مبتنی بر مالیات است و نصف بودجه کشور از مالیات تأمین می‌شود، گفت: مالیات بر ارزش‌افزوده فشار را بر کارخانه تحمیل می‌کند، کارخانه تعطیل می‌شود و کارگران ذیل بیمه بیکاری قرار می‌گیرند و این بار مالی زیادی ایجاد می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تصمیمات طوری گرفته شود که از به وجود آمدن هزینه جلوگیری کند، اگر پولی که به 2 هزار کارگر پلی اکریل به‌عنوان بیمه بیکاری داده شد قبل از آن به کارخانه تزریق می‌شد کارگران بیکار نمی‌شدند و تولید هم رونق گرفته بود.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون مشکلات فولادمبارکه و ذوب‌آهن اظهار کرد: نباید اسم این دو کارخانه را کنار هم بیاوریم، فولاد یکی از پردرآمدترین کارخانه‌های استان است و نه‌تنها مشکلی ندارد بلکه به دیگر صنایع هم کمک می‌کند اما ذوب‌آهن تا سال 96 دچار مشکلاتی بود.

عابدی تصریح کرد: مدتی قبل که با مدیرعامل ذوب‌آهن صحبت می‌کردم اذعان داشت توان رقابت با ریل چینی را نداریم چون ریل ذوب‌آهن باکیفیت‌تر بوده و فناوری آلمانی دارد؛ اما با اندکی قیمت بیشتر تمام می‌شود. فکر می‌کنم با افزایش قیمت دلار شرایط برای تولیدات داخلی همچون ریل بهتر شده است، اما نیاز به حمایت دارد.

*باید کارآفرین تربیت کنیم

وی با اشاره به اعتصاب کامیون‌داران ابراز داشت: کامیون‌داران و سایر اقشار متناسب با فشارهای اقتصادی باید مورد حمایت قرار گیرند، اگر افزایش کرایه تأثیر منفی بر اقتصاد می‌گذارد دولت باید چاره‌ای بیندیشد؛ نکته‌ای هم وجود دارد و به مسئولان می‌گوییم در حال رسیدن به نقطه بحران هستیم اما تا بحران به وجود نیاید اقدامی نمی‌بینیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بابیان این‌که اشتغال جزو ابر چالش‌های کشور است، خاطرنشان کرد: اشتغال به موضوعات مختلف مربوط است ازجمله آموزش؛ دانشجوی ما چندین سال در دانشگاه است اما چرا واحد کارآفرینی پاس نمی‌کند؟ تصور مردم از شغل یک میز در یک اداره است درصورتی‌که در هیچ جای دنیا این‌گونه نیست. باید کارآفرین تربیت کنیم و یاد بدهیم چگونه می‌توان از دانش نیازهای جامعه را تأمین کرد.

عابدی ادامه داد: در موضوعات موشکی و توان دفاعی‌مان شوخی نداریم، سرنوشت افرادی مانند صدام در مقابل ماست که وقتی فکر کردند می‌توانند بر سر توانشان مذاکره کنند نابود شدند، ما در جبهه‌ها تجربه‌مان را پس داده‌ایم و برای این‌که نسبت به استقلال و اقتدار نظام لطمه وارد نشود سعی می‌کنیم برجام را حفظ کنیم.

او با اشاره به مشکلات پرستاران عنوان کرد: پیشنهادی در برنامه ششم داشتم که به تصویب هم رسید، گسترش خدمات پرستاری در جامعه و منزل که هم مشکل پرستاران را حل می‌کند و هم بیمارانی که در خانه نگه‌داری می‌شوند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار