مجرم غیرعمد خودشان را معرفی کردند

مدیرکل دادگستری استان اصفهان گفت: از اول ماه رمضان تا امروز صبح 200 نفر محکوم مالی که متواری بودند خودشان را معرفی کردند، این اتفاق معنی دارد، افراد به امید کمک خیران آمده‌اند خودشان را معرفی کرده‌اند.

مدیرکل دادگستری استان اصفهان گفت: از اول ماه رمضان تا امروز صبح 200 نفر محکوم مالی که متواری بودند خودشان را معرفی کردند، این اتفاق معنی دارد، افراد به امید کمک خیران آمده‌اند خودشان را معرفی کرده‌اند.

به گزارش فارس ، احمد خسروی‌وفا شامگاه شنبه در جشن گلریزان و کمک به آزادی زندانیان نیازمند جرائم غیرعمد استان اصفهان اظهار کرد: وظیفه خودم می‌دانم اینجا حاضر شوم و از خیرانی که برای پنجمین سال حضور پیدا کرده و به آزادی زندانیان کمک می‌کنند، تقدیر کنم.

وی افزود: این میزان خیر برای اصفهان باعث افتخار است، خیرانی که عمده آن‌ها گمنام هستند، چنین روحیه‌ای کمتر در شهرهای دیگر دیده می‌شود، این صحبتم را از سخنان رهبر معظم انقلاب می‌گویم که فرمودند مردم اصفهان شاید در زندگی شخصی‌شان قناعت کنند اما دست گشاده‌ای در راه خداوند دارند.

مدیرکل دادگستری استان اصفهان ادامه داد: در شب‌هایی که از ماه رمضان گذشت مبالغ قابل توجهی جمع‌آوری شد که نزدیک به یک میلیارد تومان به غیر از مبالغ تعهدی بود، پیش‌بینی ما رسیدن این مبلغ به 10 میلیارد تومان تا پایان ماه مبارک رمضان است.

خسروی‌وفا با تأکید بر غیرعمد بودن زندانیانی که با کمک خیران آزاد می‌شود، تصریح کرد: زندانیان غیرعمد به صورت ناخواسته دچار این مشکل شده‌اند و ممکن است مسأه آن‌ها برای ما هم اتفاق بیفتد، برای مثال برخی از این افراد پول قرض گرفته بودند تا بیماری که در خانواده داشتند را درمان کنند.

*1300 محکوم مالی در زندان

وی با بیان این‌که هزار و 300 محکوم مالی در زندان داریم، عنوان کرد: نمی‌خواهم به ریشه‌های این موضوع بپردازم، اما این تعداد زندانی برای اصفهان زیاد است، چشم این زندانیان به مراسم‌های مانند مراسم امشب و دست سخاوت خیران است.

مدیرکل دادگستری استان اصفهان با اشاره به نقش مسائل خانوادگی در افزایش زندانیان جرائم غیرعمد، گفت: بیش از 300 نفر از کل زندانیان به دلیل مشکلات خانوادگی (مهریه و نفقه) سر از زندان درآوردند، اگر به دستور قرآن عمل و صبر بیشتری انجام می‌شد این افراد در زندان نبودند.

وی به صحبت‌های مدیرکل امور زندان‌ها اشاره و اظهار کرد: از اول ماه رمضان تا امروز صبح 200 نفر محکوم مالی که متواری بودند خودشان را معرفی کردند، این اتفاق معنی دارد، افراد به امید کمک خیران آمده‌اند خودشان را معرفی کرده‌اند.

خسروی‌وفا با طرح این سؤال که نقش شکات و قضات در آزادی زندانیان غیرعمد چیست، ابراز داشت: شکات هم رضایت می‌دهند و حدود نیمی از مطالبات را آن‌ها می‌بخشند، شکات سال گذشته در هزار و 113 پرونده مطالباتشان را بخشیدند، شکات بزرگ‌ترین خیران هستند.

مدیرکل دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: قضات هم نقش خوبی را ایفا می‌کنند، از ابتدای سال 97 تا ابتدای ماه رمضان 500 پرونده از سوی قضات احکام اعسار صادر کردند و اگر این احکام نبود 500 نفر به هزار و 300 نفر اضافه شده بود.

*آزادی 10 هزار زندانی غیرعمد در سال 96

در ادامه مراسم بهروان قائم مقام ستاد دیه عنوان کرد: افرادی که امروز در این جلسه حاضر هستند به دلیل بی‌قراری برای آزادی زندانیان است که به جرم «نداشتن» در زندان هستند، همان‌طور که سعدی می‌گوید «چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار».

وی خطاب به خیران در جشن گلریزان گفت: هر پرونده دو طرف دارد، شاکی و مجرم، هر کدام از این دو به طور متوسط اگر پنج نفر باشند، با کمک شما خیران مشکل حداقل 10 نفر حل می‌شود.

قائم مقام ستاد دیه عنوان کرد: در سال 96 تعداد 10 هزار و 679 زندانی جرائم غیرعمد آزاد شدند که از این تعداد 330 نفر زن و مابقی مرد هستند، در بین این افراد هزار و 17 محکوم دیه، 6 هزار و 739 محکوم مالی، 2 هزار و 511 نفر محکومان مهریه بودند.

وی مجموع بدهی زندانیان آزادشده را 972 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: 369 میلیارد تومان از این میزان گذشت شکات بوده است؛ سال گذشته خیران در 313 همایش گلریزان در سراسر کشور کمک‌های خود را برای آزادی زندانیان پرداخت کردند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار