سوت قطار شهری اصفهان در میدان آزادی به صدا در می آید

تاریخچه استفاده از قطار شهری به نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی برمی گردد؛ زمانی که شکوفایی صنعتی در کشورهای اروپایی به اوج خود رسیده بود و هر روز طرح ها و ایده های بسیاری برای توسعه و پیشرفت زندگی شهری جوامع مطرح می شد.

سوت قطار شهری اصفهان در میدان آزادی به صدا در می آید

به گزارش خبرنگار ایمنا ،تاریخچه استفاده از قطار شهری به نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی برمی گردد؛ زمانی که شکوفایی صنعتی در کشورهای اروپایی به اوج خود رسیده بود و هر روز طرح ها و ایده های بسیاری برای توسعه و پیشرفت زندگی شهری جوامع مطرح می شد.

ایده احداث مترو اولین بار بطور جدی در کشورهای انگلستان و آلمان مطرح شد که این ایده اولیه به این صورت بود که 2 ایستگاه اصلی راه آهن در دو سوی شهر توسط یک محور زیرزمینی به هم متصل شود.

اولین طرحی که در این زمینه اجرایی شد، در سال ۱۸۶۳ میلادی در شهر لندن بود که یک قطار زیرزمینی به کمک نیروی لوکوموتیو بخاری، مسافران را جابجا می کرد.

تفکر ایجاد قطار شهری در اصفهان به زمان احداث ذوب آهن در دهه ۱۳۴۰ باز می گردد که مطالعه و پیشنهاد اولین مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه بین المللی اصفهان به فولاد شهر و ذوب آهن مطرح و ارائه شد که هیچگاه این طرح به مرحله اجرا در نیامد.

سپس در سال ۱۳۵۵ توسط مهندسین مشاور سوئدی ولوو مطالعات جامع حمل ونقل شهر اصفهان انجام و طرح شبکه قطار شهری سبک و اتوبوس ارائه شد که آن هم بلا استفاده ماند.

بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در سال ۱۳۵۹ با توجه به مطالعات جامع حمل و نقل که توسط سازمان مدیریت برنامه و بودجه استان انجام شد و بر اساس نیاز شهر اصفهان و درخواست استانداری و به مدت یک سال شرکت مهندسان مشاور پاسیفیک کوماگائی گومی عهده دار انجام مطالعات قطار شهری اصفهان گردید و پس ازآن شبکه تراموای اصفهان پیشنهاد شد.

در سال ۱۳۶۳ مطالعات حمل ونقل برون شهری توسط مجتمع فولاد مبارکه و توسط اساتید و کارشناسان دانشگاه صنعتی انجام گرفت که این مطالعات محدود به ایجاد قطار مسافربری منطقه صنعتی حاشیه زاینده رود بود.

طی سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۹ مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک اصفهان توسط دانشگاه صنعتی و با مدیریت سازمان حمل ونقل و ترافیک انجام و متعاقب آن بین سالهای ۷۳-۱۳۷۱ مطالعات پیش امکان پذیری حمل ونقل انبوه منطقه اصفهان توسط مشاور فرانسوی سوفرتو و در سالهای ۷۵-۱۳۷۴ مطالعات امکان پذیری آن توسط مشاور استرلیایی ppk انجام و شبکه حمل ونقل انبوه منطقه اصفهان مشخص شد.

در سالهای ۷۷-۱۳۷۵ طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطارشهری اصفهان و حومه انجام می پذیرد و در سال ۷۹ بودجه احداث قطارشهری در پنج شهر کشور در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

سال ۱۳۸۰ طرح نهایی خط یک (شمال - جنوب) مصوب و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز می شود و با اضافه شدن ۷/۷ کیلومتر مسیر کاوه - قدس (شمال - غرب) اینک خط اول قطار شهری اصفهان از شمال غرب تا جنوب در نظر گرفته شده است.

سفرهای پاک و ارزان با قطار شهری

مدت هاست بعضی از خیابان شهر به خاطر مترو با محدودیت رفت و آمد مواجه شده و دست اندرکاران آن تلاش دارند تا هر چه سریعتر آن را به بهره برداری برسانند.

یکی از شهروندان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: بخشی از قطار شهری اصفهان در حال حاضر مورد بهره برداری قرار گرفته و ما با زحمات شبانه روزی کارگرانی که در این پروژه مشغول فعالیت هستند، خوشبین هستیم که قطار شهری اصفهان در آینده ای نه چندان دور به بهره برداری می رسد.

حسین فصیحی با اشاره به اینکه عزم جدی شهرداری در بهره برداری کامل قطار شهری قابل تقدیر است، ادامه می دهد: قبل از فرارسیدن نوروز نگران بودم که مسافران نوروزی پس از سفر به شهر اصفهان به چهره ای کارگاهی در مسیر قطار شهری مواجه شوند اما بر خلاف این تصور با تدبیر آگاهانه شهرداری اصفهان کارگاههای عملیاتی قطار شهری جمع آوری و در اطراف آن زیباسازی خاصی انجام شد.

شهروند دیگری به خبرنگار ما می گوید: اگر فردی بخواهد با وسیله شخصی خود سفرهای درون شهری را انجام دهد علاوه بر اینکه دچار ترافیک می شود، به آلودگی هوا نیز اضافه کرده است درحالی که با استفاده از وسایل نقلیه عمومی همچون قطار شهری سفرهای ارزان وپاک در شهر انجام می شود.

رضا اکبری ادامه می دهد: من ساکن شهرک کوثر هستم، هر روز از قطار شهری استفاده می کنم و هزینه ۵ هزار تومانی سفر روزانه من تا پل چمران به ۵۰۰ تومان کاهش یافته است.

وی تصریح می کند: باید ساعات فعالیت قطارشهری اضافه شود تا مردم بتوانند شب ها نیز از آن برای رفت و آمدهای خود استفاده کنند.


یکی دیگر از شهروندان اصفهانی که در محل میدان امام حسین (ع) مغازه دار است، از تلاش های شهرداری اصفهان برای راه اندازی مترو تشکر کرده و ابراز امیدواری می کند این مهم هر چه سریعتر و به صورت کامل در شهر اصفهان محقق شود.

بهره برداری کامل از خط یک قطار شهری اصفهان تا پایان سال ۹۶

مشاور عالی شهردار اصفهان می گوید: خط یک قطار شهری اصفهان از ایستگاه قدس تا ایستگاه چهارراه تختی سال گذشته به بهره برداری رسید و مورد استفاده شهروندان قرار گرفت.

جواد شعرباف در گفتگو با ایمنا توضیح می دهد: خط یک قطار شهری اصفهان (شمال به جنوب) طی چند سال گذشته به همت شورا و شهرداری اصفهان روند پیشرفت بسیار خوبی داشته به طوری که از ۲۰ کلیومتر خط یک که از میدان قدس تا ترمینال صفه ختم می شود، ۱۱ کیلومتر و ۱۱ ایستگاه از ۲۰ ایستگاه به بهره برداری رسیده و هر روز بین ساعات ۷ صبح تا ۳ بعداز ظهر نسبت به جابه جایی مسافران اقدام می شود.

وی ادامه می دهد: در ایستگاه های میدان امام حسین(ع)، میدان انقلاب، سی و سه پل و میدان آزادی فعالیت های شبانه روزی در حال انجام است تا در اسرع زمان به بهره برداری برسد.

مشاور عالی شهردار اصفهان با اشاره به اینکه در صدد هستیم تا پایان خردادماه سال جاری ۹ کیلومتر خط اول قطارشهری اصفهان از ایستگاه تختی تا میدان آزادی را مورد بهره برداری قرار دهیم، اظهارمی کند: هر چند ایستگاه های میدان امام حسین(ع) و میدان انقلاب به دلیل اینکه به تازگی وارد مراحل نازک کاری شده اند، در مدار قرار نمی گیرند اما سوت قطار شهری در میدان آزادی اصفهان پایان خرداد ۹۶ به صدا در خواهد آمد و مسافر گیری انجام خواهد شد.

وی ادامه می دهد: از میدان آزادی تا صفه ۴ ایستگاه وجود دارد که تا ۶ ماه بعد از آن به بهره برداری می رسد، درواقع تا قبل از پایان امسال سایر ایستگاه های بعد از میدان آزادی تا پایانه صفه نیز تکمیل می شود تا خط یک از ایستگاه قدس تا ایستگاه میدان دفاع مقدس به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد.


شعرباف می گوید: برای انجام تست های مختلف قطار شهری باید حدود ۱۵ هزار کیلومتر رفت و آمد آزمایشی انجام شود.

تکمیل خط ۲ قطارشهری اصفهان تا ۴ سال آینده

مسیر خط ۲ قطار شهری اصفهان حدفاصل دپوی زینبیه تا خمینی شهر به طول ۲۳ کیلومتر در سال ۱۳۸۵ به تصویب شورایعالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسیده و مطالعات آن در سال ۱۳۹۰ توسط مشارکت مترا - پژوهش - سیسترا انجام شده است.

مشاور عالی شهردار اصفهان خاطرنشان می کند: عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری که از شهرک امام حسین(ع) و منطقه زینبیه شروع و تا بزرگراه شهید خرازی به سمت خمینی شهر ادامه پیدا می کند، آغاز و برای 2 ایستگاه زینبیه و چهارراه عاشق اصفهانی انتخاب پیمانکار انجام شده است.

شعرباف با اشاره به اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی فاز اول خط دوم قطار شهری اصفهان از میدان زینبیه تا میدان امام علی(ع) آغاز شده است، می گوید: به زودی مراحل انتخاب پیمانکار فاز دوم خط ۲ قطار شهری اصفهان از میدان امام علی(ع) تا ایستگاه مدرس در غرب بزرگراه خرازی انجام می شود.

وی تاکید می کند: خط ۲ قطارشهری اصفهان تا ۴ سال آینده تکمیل و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

شعرباف با اشاره به خط سوم قطار شهری اصفهان، اظهارمی کند: طراحی خط ۳ قطار شهری اصفهان از میدان آزادی به سمت غرب غرب تا ایستگاه پل اندیشه انجام شده و مراحل انتخاب پیمانکار و مقدمات اجرایی آن در حال انجام است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار