ناراحتی شهروندان اصفهانی از قطعی و افت فشار آب

در حالی که مسئولان از جیره‌بندی آب به عنوان خط قرمز یاد می‌کنند که هر روز به تعداد مناطقی از کلان‌شهر اصفهان که با قطعی آب و افت شدید فشار روبه‌رو هستند اضافه می‌شود.

در حالی که مسئولان از جیره‌بندی آب به عنوان خط قرمز یاد می‌کنند که هر روز به تعداد مناطقی از کلان‌شهر اصفهان که با قطعی آب و افت شدید فشار روبه‌رو هستند اضافه می‌شود.
به گزارش تسنیم، بحران آب شرب در کلان‌شهر اصفهان از مدت‌ها پیش آغاز شد، زمانی که میزان ذخیره سد زاینده‌رود از خط قرمز پایین‌تر رفت و توصیه‌های جدی به شهروندان برای رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی آبی آغاز شد.
اما این روزها بسیاری از مناطق شهر اصفهان با قطعی آب و یا افت شدید فشار روبه‌رو هستند. هر روز به تعداد مناطقی از شهر اصفهان که با قطعی آب روبه‌و می‌شوند اضافه می‌شود و شهروندان نگران از تأمین آب در آینده.
ساکنان مناطق جنوبی شهر اصفهان در یکی دو روز اخیر قطعی آب را گزارش می‌دهند. یکی از ساکنان کوی راه حق می‌گوید: دو روز پیش با 15 ساعت قطعی آب روبه‌‌رو بودیم، این در حالی بود که شرکت آب و فاضلاب هیچ خبری مبنی بر قطعی آب به ما نداده بود، اگر در این شرایط حداقل اطلاع‌رسانی لازم انجام شود شهروندان شرایط خود را با قطعی آب وفق می‌دهند، اما متأسفانه بدون خبر آب برای ساعت‌ها قطع شد و این در حالی است که در ماه مبارک رمضان برای افطار و سحر مردم دچار مشکلات بیشتر می‌شوند.
یکی از ساکنان مناطق شرقی اصفهان نیز از تخلیه شدن کامل تانک‌های آب در این منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به شرایط آب اصفهان از مدت‌ها پیش اقدام به تهیه تانکر کردیم تا آب از این طریق در سیستم لوله‌کشی ساختمان قرار گرفته و وارد شیرهای آب شود، تا چند روز پیش مشکل عدیده‌ای نداشتیم چون با تأمین حداقلی آب روبه‌‌رو بودیم.
وی ادامه می‌دهد: با این حال در دو، سه روز اخیر ناگهان متوجه تخلیه کامل تانک شده و آب ساختمان ما قطع شد، آنقدر با افت فشار روبه‌‌رو هستیم که حتی تانکر از آب پر نمی‌شود و متأسفانه با شرایط سختی روبه‌‌رو هستیم.
شهروند دیگری از ساکنان کوی قدس با اشاره به راهکارهایی که برای صرفه‌جویی در مصرف آب انجام می‌دهد، می‌گوید: تا هفته‌های گذشته تمامی شیرآلات منزل را تعویض کرده و از سیستم‌های که پرت آب ندارد استفاده کردیم، ما تمامی آنچه که باید به عنوان یک شهروند برای صرفه‌جویی در مصرف آب انجام دهیم را در نظر داریم اما متأسفانه این روزها شرایط تأمین آب آنقدر سخت شده که آبی وارد شیرآلات نمی‌شود و مجبوریم آب خود را از اماکن عمومی تأمین کنیم.
شهروندان اصفهانی از مشکلات کمبود آب رنج می‌برند اما موضوعی که در این میان نیازمند پاسخگویی مسئولان مرتبط است بحث قطعی و یا جیره‌بندی آب است. اتفاقی که در مناطق مختلف اصفهان با آن روبه‌‌رو هستیم و شهروندان بابت همین موضوع و عدم اطلاع‌رسانی قبلی زیان به گله گشوده‌اند.
جیره‌بندی خط قرمز آبفا
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که در همین روزهای کم آبی برای بررسی شرایط تأمین آب شرب و افتتاح چند طرح به اصفهان سفر کرده است در حاشیه دیدار با استاندار اصفهان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پایداری آب شرب یک اصل به شمار می‌رود و جیره بندی خط قرمز ما است.
حمیدرضا جانباز با بیان اینکه سعی می‌کنیم آب در حداقل‌ها در اختیار مردم قرار گیرد، گفت: سعی بر این است با کنترل مصارف غیرمجاز بالادست آب مورد نیاز در پایین دست تامین شود تا برای روزهای باقی مانده از ماه مبارک رمضان وضعیت آب از روزهای گذشته بهتر شود.
استاندار اصفهان نیز تأمین آب شرب اصفهان را مشروط به مدیریت برداشت‌ها در بالادست دانست و گفت: توقع داریم برداشت‌های بالا دست مدیریت شود تا وضعیت تأمین آب بهبود یابد.
هشدار جدی به تمامی مشترکان
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان نیز بار دیگر به کاهش ورودی سد زاینده‌رود اشاره می‌کند و با تاکید بر اینکه حجم ذخیره آب سد زاینده رود نسبت به سال گذشته 26 درصد کاهش پیدا کرده است، می‌گوید: کاهش بارندگی‌ها و افت روان آب‌ها موجب شده تا ورودی آب به این سد نیز نسبت به سال گذشته 57 درصد کمتر شده باشد.
حسن ساسانی با تأکید بر تداوم شرایط بحرانی علی‌رغم بارش‌های ماه گذشته، ادامه می‌دهد: در حال حاضر خروجی آب از سد زاینده رود صرفاً به تأمین آب شرب اصفهان بزرگ اختصاص دارد و آمار موجود به منزله هشدار جدی به تمام مشترکان جهت مصرف بهینه آب است.
به گزارش تسنیم تامین آب شرب در کلان‌شهر اصفهان از مدت‌ها پیش با مشکل روبه‌‌رو شده و با آغاز فصل گرما و مصرف بیشتر شهروندان به ویژه با در مدار قرار گرفتن کولرهای آبی این مشکل دو چندان می‌شود، امید است با رعایت اصول مصرف از سوی شهروندان و البته مدیریت منابع آبی در حوضه آبریز زاینده‌رود شرایط برای ماه‌های گرم سال بهبود یابد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار