فولادگر: مسائل آب اصفهان نباید سیاسی شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسائل آب این استان نباید سیاسی شود زیرا سیاسی شدن این موضوع موجب می شود تا مشکلات آب این خطه نه تنها حل نشود بلکه افزایش یابد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مسائل آب این استان نباید سیاسی شود زیرا سیاسی شدن این موضوع موجب می شود تا مشکلات آب این خطه نه تنها حل نشود بلکه افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، ' حمیدرضا فولادگر ' روز شنبه در نشست خبری تصریح کرد: مشکل کم آبی اصفهان مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه اتخاذ تصمیم های اشتباه طی 25 سال گذشته موجب شده تا زاینده رود خشک شود.
وی بیان کرد: گرچه خشکسالی در بروز این پدیده نقش داشته است اما خشکسالی عامل اصلی کم آب شدن این خطه نیست و نباید از اتخاذ تصمیم های اشتباه برای حوضه آبریز زاینده رود در دولت های سازندگی، اصلاحات، مهروز و تدبیر و امید چشم پوشی کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به انتقال آب از اصفهان به یزد اشاره کرد و گفت: این موضوع در دولت سازندگی مطرح شد اما همانگونه که مرحوم آیت الله هاشمی رفسجانی رئیس جمهور وقت در خاطرات خود به آن اشاره کرده، این انتقال مشروط به بهره برداری از تونل سوم کوهرنگ بوده است.
وی افزود: این تصمیم در دولت اصلاحات در حالی اجرایی شد که طرح های آب رسانی به استان اصفهان به بهره برداری نرسیده بود.
فولادگر با بیان اینکه تفکیک آب استان ها در دولت اصلاحات به شرط اینکه توزیع آن برعهده وزارت نیرو باشد کلید خورد، ادامه داد: اما در دولت ' مهر ورز ' به ریاست محمود احمدی نژاد این اختیار از وزارت نیرو سلب و به استانداران واگذار شد.
وی افزود: آقای احمدی نژاد در سفر دوم خود به استان چهارمحال و بختیاری نیز اعلام کرد که چون این استان بالادست زاینده رود است می تواند بی قید و شرط از آب استفاده و مازاد آن را به پایین دست انتقال دهد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بااشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید اقدام های مثبتی برای مدیریت حوضه آبریز زاینده رود انجام شده است، گفت: در این دولت شورای عالی آب که مدت ها بود برگزار نمی شد، فعالیت خود را از سر گرفت و شورای زاینده رود نیز برای حل مشکلات این حوضه آبریز تشکیل شد.
وی در عین حال تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در دوره گذشته ( یازدهم ) نیز لطماتی را به آب استان اصفهان وارد کرد که متوقف کردن پروژه بهشت آباد از جمله آنها بود.
فولادگر در عین حال ادامه داد: اما در دوره جدید ( دولت دوازدهم ) این پروژه فعالیت خود را از سر گرفته است و امیدواریم که مشاور تا پایان شهریور طرح خود را برای عملیاتی کردن آن ارائه دهد.
وی اضافه کرد: پروژه انتقال آب بن - بروجن نیز از دیگر طرح هایی بود که در دولت دوازدهم اجرایی شد که باتوجه به اینکه آب آن از حوضه آبریز زاینده رود برداشت می شود، اجرای آن را به سود این حوضه آبریز نمی دانیم.
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در هرحال این طرح اجرایی شده و قرار است 40 میلیون متر مکعب را از بن به بروجن انتقال دهد که امیدواریم این انتقال به نام شُرب و به کام صنعت نباشد.
به گزارش ایرنا پروژه انتقال آب بن - بروجن از سال 1391 آغاز شد که با اجرای آن آب شرب 11 شهر و 13 روستا با جمعیتی افزون بر 460 هزار نفر و تامین آب شرب مورد نیاز 10 شهرک و ناحیه صنعتی در مسیر تامین می ‌شود.
*** تخصیص حدود 60 میلیارد تومان اعتبارات استانی به تونل و سد سوم کوهرنگ
نماینده مردم اصفهان همچنین از اختصاص 60 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی که با مشورت نمایندگان مجلس توزیع می شود به تونل و سد سوم کوهرنگ خبر داد و افزود: از 20 نماینده استان 12 نماینده با اختصاص اعتبارات استانی که با مشورت آنها هزینه می شود موافقت کردند که این اعتبار حدود 60 میلیارد تومان خواهد شد.
وی اظهارکرد: دولت نیز 60 میلیارد تومان برای این طرح تخصیص داده و شرکت فولاد مبارکه نیز برای مشارکت در اجرای این طرح اعلام آمادگی کرده است که براساس قول مجریان این طرح، امیدواریم سد کوهرنگ تا سال 1399 به بهره برداری برسد.
*** مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اجرایی نشده است
فولادگر در ادامه از آنچه وی اجرایی نشدن مصوبات کارگروه ملی سازگاری با کم آبی دانست، ابراز گلایه کرد و گفت: مصوبات این کارگروه به درستی اجرایی نشده؛ زیرا براساس این مصوبه قرار است که سهم برداشت کنندگان مجاز آب در بستر زاینده رود به نصف کاهش یابد و از برداشت های غیرقانونی نیز جلوگیری شود اما همچنان شاهد برداشت های غیرمجاز در استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد که با نظارت دقیق و قاطع وزارت نیرو این مشکل هرچه سریع تر برطرف شود.
*** انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی برای صنعت سودمند است
نماینده مردم اصفهان همچنین درباره انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی اصفهان از جمله اصفهان گفت: اجرای این طرح طی سال های اخیر آغاز شده و طرح انتقال آب از خلیج فارس به استان کرمان حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح برای صنعت توجیه اقتصادی دارد اما برای تامین آب شرب سودی ندارد و دولت باید برای بهره برداری از این طرح یارانه پرداخت کند.
فولادگر با بیان اینکه سرمایه گذاران بخش صنعت و بخش خصوصی از اجرای این طرح استقبال کرده اند، توضیح داد: شیرین کردن آب شور خلیج فارس برای شرب هزینه بَر است و به همین دلیل برای بخش شرب توجیه اقتصادی ندارد.
*** از صندوق توسعه ملی برای طرح های آبی اصفهان استفاده شود
وی همچنین با اشاره به اینکه بحران آب در فلات مرکزی ایران بویژه اصفهان در آینده نزدیک مشکلات اجتماعی، اقتصادی و امنیتی را بوجود خواهد آورد از دولت خواست تا برای تکمیل و بهره برداری از طرح های آبی در این استان مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را دریافت کند.
نماینده مردم اصفهان افزود: همانگونه که دولت برای دریافت مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی جهت طرح های آبی و عمرانی استان های خوزستان، ارومیه و سیستان و بلوچستان که همه آنها برای ما عزیز و گرامی هستند، تلاش کرد انتظار داریم برای اصفهان نیز این تلاش ها را انجام دهند زیرا فلات مرکزی ایران ارزش آن را دارد که برای حل مشکلات خود از صندوق توسعه ملی استفاده کند.
*** تعرفه واردات خودرو باید بصورت منطقی کاهش یابد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با مخالفت در مورد افزایش تعرفه واردات خودرو گفت: باید تعرفه واردات خودرو بصورت منطقی کاهش یابد تاشرکت های خودروز ساز داخلی به یکباره از بین نروند و بتوانند در رقابت با خارجی ها در گردونه رقابت کیفیت خود را افزایش دهند.
فولادگر با بیان اینکه در این باره دو دیدگاه وجود دارد، گفت: موافقان کاهش تعرفه واردات خودرو معتقدند این اقدام موجب می شود تا خودروسازان داخلی در رقابت با خدوروسازان داخلی برای ارتقای کیفیت محصولات خود تلاش کنند.
وی اضافه کرد: البته برخی مخالف این رویه هستند و معتقدند اقتصاد ایران به معنای واقعی آزاد نیست از اینرو کاهش تعرفه و رقابت محصول ایرانی با خارجی امری رویایی خواهد بود و به نابودی صنعت خودرو منجر می شود.
فولادگر با بیان اینکه در رقابت تولید محصولات صنعتی، قیمت ، کیفیت و خدمات پس از فروش بسیار حائز اهمیت و سه رکن مهم تولید است، افزود: صنعت خودرو سازی ما باید به این مسائل توجه کند.
وی افزود: اعتقاد من این است که در این زمینه نباید با شیب تند تعرفه های واردات خودرو را کاهش دهیم و باید شرایطی را بوجود آوریم تا هم مردم مجبور نباشند با هر قیمتی خودرو بی کیفیت سوار شوند و هم اینکه خودروسازی ما از گردونه رقابت حذف نشود و بتواند با فراهم شدن شرایط مناسب رقابت پذیر است.
این نماینده مجلس در ادامه در خصوص فعالیت مجلس شورای اسلامی گفت: طی سه ماه گذشته، بودجه سال 97، نهایی و در زمان خودش ابلاغ شد.
وی با اشاره به اینکه در ابتدای امسال نیز لوایح زیادی به صحن علنی آمده که برخی تصویب و برخی در دست بررسی است گفت: به عنوان مثال قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است، همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده بررسی شده و در هفته ‌های آینده در صحن علنی قرائت می ‌شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به اینکه طرح بانکداری بدون ربا در دست بررسی است، گفت: نمایندگان مجلس برای تهیه و تصویب این طرح نباید زمان را از دست بدهند زیرا سال آینده نیز سال آخر مجلس دهم است و باید تلاش کنیم طرح بانکداری بدون ربا به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
*** مدیریت شهری از همه سلایق استفاده کند
وی در ادامه درباره عملکرد پنجمین دوره شورای شهر اصفهان گفت: اعضای شورای شهر براساس رای مردم انتخاب شده اند و انتخابات موجب چرخش نخبگان و استفاده از ظرفیت آنها می شود.
فولادگر افزود: مسائل سیاسی و سلیقه های حزبی نباید بر مدیریت شهری سایه افکند زیرا تاثیرپذیری مسائل شهری از مسائل سیاسی موجب می شود تا امور اصلی شهر به کندی انجام شود.
وی اظهارکرد: خواهش من از شورای شهر و شهردار این است که اجازه ندهند مسائل امور شهر و عمران شهر تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گیرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دوره قبلی شورای شهر اصفهان یک سلیقه سیاسی حاکم بود اما در سطوح مختلف مدیریت شهری همه سلایق با گرایش های سیاسی مختلف حضور داشتند.
وی افزود: انتظارداریم در این دوره نیز از همه سلایق و گرایش های سیاسی در سطوح مدیریت شهری استفاده شود.
فولادگر بیان کرد: ارزش های دینی باید در جامعه حاکم باشد و نشاط مردم بصورت همه جانبه دیده شود بنابراین انتظار داریم شورای شهر و بویژه شهردار اجازه ندهند به انجام فعالیت های فرهنگی شهر از جمله کانون های فرهنگی هنری مساجد بی توجهی شود.
وی ادامه داد: برای نامگذاری خیابان ها و اماکن شهر به ارزش های دینی، فرهنگی و انقلابی توجه شود و نامگذاری خیابان ‌ها و تغییر نام آنها تحت تاثیر مسائل دیگر قرار نگیرد.
وی همچنین در این نشست خبری حضور حماسی مردم اصفهان در راهپیمایی روز قدس را ستود و در عین حال با اشاره به تغییر مسیر راهپیمایی روز قدس در این کلانشهر برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی از ستاد اقامه نماز جمعه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی اصفهان خواست تا با بررسی برنامه برگزاری راهپیمایی روز قدس امسال، بهترین تصمیم را برای انتخاب مسیرهای برگزاری این راهپیمایی در سال آینده اتخاذ کنند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار