میزان برداشت‌های حوضه زاینده‌رود توسط وزارت نیرو کنترل می‌شود

استاندار اصفهان گفت: از ابتدای خرداد ماه با مذاکرات و تعاملات صورت گرفته در استان اصفهان و استان های مجاور از برداشت های غیرمجاز جلوگیری شده است و تیمی از سوی وزارت نیرو برای کنترل میزان برداشت ها در استان های حوضه زاینده رود تعیین شده است.

استاندار اصفهان گفت: از ابتدای خرداد ماه با مذاکرات و تعاملات صورت گرفته در استان اصفهان و استان های مجاور از برداشت های غیرمجاز جلوگیری شده است و تیمی از سوی وزارت نیرو برای کنترل میزان برداشت ها در استان های حوضه زاینده رود تعیین شده است.
به گزارش ایسنا، محسن مهرعلیزاده در برنامه گفتگوی هفته شبکه اصفهان پیرامون تامین منابع آبی جدید برای استان و مدیریت مصرف آب، اظهار کرد: در چند سال گذشته به دلیل اینکه استان در منطقه کم آب قرارگرفته، باید مدیریت ایجاد منابع جدید برای حوضه و همچنین مدیریت مصرف توأمان صورت می گرفت که بخشی از کارها ناقص مانده و انجام نشده و امروز دچار مشکلات کم آبی شده ایم.
وی با بیان اینکه امسال بدترین وضعیت آبی را در ۴۷ سال گذشته داشتیم، تصریح کرد: این آمار نامطلوب ما را مصمم تر کرده است تا فعالیت های خود را با قوت بیشتری انجام دهیم.
استاندار اصفهان افزود: در اردیبهشت ماه وضعیت بارندگی ها نسبتا خوب و بیش از پیش بینی ها بوده است و مقداری وضعیت آبی استان را بهتر کرده به طوری که وضعیت آبی استان تا ۱۵ فروردین ماه نسبت به سال قبل ۶۲ درصد عقب تر بود که این آمار در حال حاضر به ۵۰ درصد رسیده یعنی نصف منابع آبی سال گذشته را امسال در اختیار داریم.
وی با تشکر از صرفه جوبی شهروندان در مصرف آب، اظهار کرد: اصفهان مقام دوم را از نظر صرفه جویی در مصرف آب و همچنین میزان مصرف آب داشته و تا امروز نزدیک به ۱۵-۱۷ درصد صرفه جویی در مصرف آب صورت گرفته است .
مهرعلیزاده از صبوری و خویشتن داری کشاورزان استان تشکر کرد و افزود: علیرغم اینکه کشاورزان و باغداران استان به دلیل عدم کشت با مشکلات معیشتی مواجه شده اند، اما همکاری لازم را در خصوص تامین آب شرب داشته اند.
وی به اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت مصرف آب اشاره کرد و گفت: از بهمن ماه گذشته کارگروه سازگاری با کم آبی تشکیل شد و موضوع آب اصفهان در سطح ملی مورد بررسی قرار گرفت و با برنامه ریزی ها و طراحی های صورت گرفته تلاش بر این شد که آب شرب با اولویت اول، حفظ باغات و تامین آب صنایع با اولویت دوم و کشاورزی و محیط زیست با اولویت بعدی تأمین شود.
صرفه جویی کنیم، در تابستان مشکلی نخواهیم داشت
با اشاره به اینکه به صورت ماهانه میزان مصرف هر بخش در هر استان مشخص شده و براساس آن ابزارهای کنترل نصب شده است، افزود: همزمان طرح های استفاده از پساب تصفیه خانه ها نیز مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا فولاد مبارکه بخش قابل توجهی از آب مصرفی خود را از پساب تامین می کند و تقریبا از دو ماه آینده ۱۷ درصد مصرف آب فولاد مبارکه از پساب تامین خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه چاه های در اختیار شهرداری اصفهان برای تکمیل نیازهای آب شرب اصفهان در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: شهرداری ها ملکف شده اند از پساب برای آبیاری فضای سبز استفاده کنند و از سایر شیوه ها به جای کشت چمن استفاده کنند.
استاندار اصفهان به شکایت های موجود در سطح شهر مبنی بر قطع آب در نقاط مختلف اشاره کرد و افزود: در دو مقطع زمانی قطعی آب مشاهده شد که بخشی از آن به دلیل میزان کاهش ۳۰ درصدی سهمیه آب نسبت به سال گذشته است و در برخی مواقع به دلیل عدم صرفه جویی برخی از شهروندان و استفاده از پمپ های غیرمجاز شاهد قطعی آب در برخی نقاط بودیم و هم چنین بعضاً مشاهده شد که در باغات بالادست در اصفهان و استان های همجوار خارج از برنامه آب برای کشاورزی استفاده می شد که از ابتدای خرداد ماه با مذاکرات و تعاملات صورت گرفته در استان اصفهان برداشت های غیرمجاز صورت نگرفته است و در استان های مجاور نیز تا حدی از این برداشت ها جلوگیری شده است.
وی با بیان اینکه تیمی از سوی وزارت کشور برای کنترل برداشت ها تعیین شده است، ابرازامیدواری کرد: با کنترل صورت گرفته و هم چنین صرفه جویی شهروندان در تابستان هیچ گونه مشکلی در خصوص تأمین آب شرب نداشته باشیم.
مهرعلیزاده به برنامه های آب و فاضلاب برای کاهش مصرف اشاره کرد و افزود: لوازم کاهنده مصرف از سوی این سازمان در اختیار مردم قرار گرفته است.
اجرای پروژه سد تونل سوم کوهرنگ
وی در ادامه با اشاره به روند اجرای سد تونل سوم کوهرنگ، تصریح کرد: خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته علیرغم توقف ۱۰ ماهه اجرای این پروژه از ۱۷ فروردین ماه با همکاری مدیران دو استان و مسئولان محلی اجرای پروژه سد تونل سوم کوهرنگ آغاز شده است.
استانداراصفهان مدت اجرای این پروژه را چهار سال دانست و افزود: با توجه به تأمین اعتبار صورت گرفته، از پیمانکار خواسته شده است که در کمتر از دو سال، این پروژه به اتمام برسد.
وی به اقدامات صورت گرفته در خصوص افزایش منابع آبی جدید به استان اشاره کرد و افزود: مطالعات پروژه انتقال آب از خلیج فارس در حال انجام است و علیرغم هزینه تمام شده بالا برای تامین آب شرب مردم از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.
مهرعلیزاده به مطالعات صورت گرفته در خصوص آب های ژرف اشاره کرد و گفت: با توجه به جدید بودن این مطالعات و تامین آب از عمق ۲۵۰۰ متری زمین باید در ابتدا عدم وجود مسائل و خطرات زیست محیطی و مسائل استاتیکی و دینامیکی زمین مورد بررسی کامل قرار گیرد.
استاندار اصفهان با اشاره به ایده هایی که از سوی برخی از هموطنان عنوان شده، اظهار کرد: اخیرا فردی از کشور آلمان طرحی را عنوان کرده است و با وجود اینکه متخصصان این حوزه، این طرح را غیرعملی می دانند با این وجود، مدیریت استان قرارداد مشروطی به امضا رسانده و دستگاه ها در دو سه نقطه استان مستقر شده است.
وی با بیان اینکه امسال به صورت فشرده ۸۰ حلقه چاه به صورت موقت ایجاد شده است، افزود: درصورتی که در تابستان در شرایط بحرانی قرار گرفتیم از این چاه ها استفاده خواهد شد و حدود ۲۵۰ چاه نیز از باغداران خریداری شده است که در صورت لزوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مهرعلیزاده اظهار کرد: با حمایت دولت حدود ۷۵-۸۰ میلیارد تومان برای تامین چاه های آب شرب اصفهان بودجه در نظر گرفته شده و مبالغی نیز برای تامین معیشت کشاورزان اخذ گردیده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار