تخت فولاد یکی از قطب های پنهان گردشگری اصفهان است

تخت فولاد درکنار قبرستان بقیع مدینه، ابوطالب مکه و وادی السلام نجف اشرف از مهمترین و متبرک ترین مرقدهای جهان اسلام به شمار می رود.

تخت فولاد یکی از قطب های پنهان گردشگری اصفهان است


به گزارش خبرنگار ایمنا، در جنوب شرقی اصفهان محدوده ای به مساحت ۷۵ هکتار وجود دارد که از شمال به خیابان میر، از جنوب به خیابان سعادت آباد و محوطه دانشکده پرواز، از شرق به خیابان بهار و از غرب به خیابان مصلی می رسد. آرامستان تخت فولاد در اصفهان نگین زیارت گاه های جهان و دومین قبرستان مقدس پس از وادی السلام است.

تخت فولاد درکنار قبرستان بقیع مدینه، ابوطالب مکه و وادی السلام نجف اشرف از مهمترین و متبرک ترین مرقدهای جهان اسلام به شمار می رود.

به منظور آگاهی از فعالیت ها و اقدامات انجام شده در این مجموعه، گفتگویی را با "سید علی معرک نژاد - مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد اصفهان" انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

در ابتدا اشاره ای به تاریخچه آرامستان تخت فولاد اصفهان داشته باشید.

تخت فولاد اصفهان که به وادی السلام ثانی معروف است، یکی از آرامگاه های مهم جهان تشیّع محسوب می شود که مشهوریت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال قبل باز می گردد.

آن زمان قبل از اینکه اینجا به عنوان آرامستان مطرح باشد، تخت فولاد محلی برای عبادت و خودسازی افراد و بزرگانی همچون میرفندرسکی، شیخ بهایی، بابارکن الدین و دیگر بزرگانی که در این خاک مقدس آرمیده اند، بوده است.

تخت فولاد اصفهان یکی از قطب های پنهان گردشگری اصفهان است که بیش از ۸۵۰ فقیه و مجتهد، ۱۲۰ نفر وعاظ و خطبا، ۵۵ نفر نویسنده و روزنامه نگار، ۱۲۰ هنرمند، ۷۵ دانشمند در زمینه های نجوم و ریاضی، ۲۰ نفر از حکما وفلاسفه، ۲۳۰ نفر شاعر و دیگر افراد ویژه و مشهور که همگی در بُعد ملی و بین المللی مشهور هستند، در این مجموعه مدفون هستند.

البته بیش از ۷۷۰۰ نفر از شهدای انقلاب و دفاع مقدس نیز در گلستان شهدا که یکی از تکایای تخت فولاد به شمار می رود، مدفون هستند که ۲۲۰ نفر آنها از سرداران شهید هستند و این یکی از وجه تمایز تخت فولاد نسبت به سایر قبرستان هاست.

از دیگر مواردی که باعث شهرت تخت فولاد شده است، آثار و موارد هنری تخت فولاد و همچنین وجود تکایایی همچون تکیه خوانساری با شاهکار معماری دوران صفویه، تکیه بابارکن الدین از شاهکارهای دوره صفویه، تکیه میرفندرسکی و دیگر مجموعه آثار ارزشمند است که تخت فولاد را به موزه ای روباز تبدیل کرده است.

سنگ های موجود در تخت فولاد مورد توجه گردشگران قرار می گیرد و جزء میراث ماندگار شهر و کشور ما به شمارمی رود و وظیفه ما حفظ و حراست از این میراث گرانبها است.

بسیاری از علمای مدفون در تخت فولاد، اصفهانی نیستند و این نشان می دهد فضای اصفهان در قدیم به لحاظ علمی، فقهی و فرهنگی آنچنان بالا بوده که افرادی از نقاط مختلف جهان در شهر اصفهان حضور داشته اند و اصفهان را محلی برای رشد دین و معنویت خود انتخاب می کردند.

فعالیت ها ی ما در این مجموعه حول دو محور نرم افزاری و سخت افزاری یا به نوعی رویدادهای فرهنگی و عمرانی انجام می شود.

برگزاری نمایشگاه های فصلی و دوره ای در تخت فولاد چگونه انجام می شود؟

سال گذشته در مجموع ۱۱ هزار نفر به صورت سازمان یافته از مجموعه تخت فولاد بازدید کردند.

در ایام نوروز ۹۶ که مسافران هم در شهر ماحضور داشتند، بیش از ۵۷ هزار نفر بازدید کننده از ۱۱ ایستگاه مشخص شده در مجموعه تخت فولاد دیدن کردند.

در هفته نکوداشت اصفهان روزانه ۵۰ اتوبوس شهروندان را از مناطق مختلف برای بازدید به این مکان انتقال می دادند .

البته وقتی بازدیدکننده داریم بایدبرخی از خدمات هم برای بازدیدکنندگان در نظرگرفته شود که برگزاری نمایشگاهها و موزه های تخت فولاد در همین راستا انجام شده است.

در هر بازدید به منظورافزایش کیفیت خدمات، محصولاتی که تولیدات فرهنگی تخت فولاد است، به بازدید کنندگان تقدیم می شود تا یادگاری ارزشمند را از تخت فولاد داشته باشند.

چه تعداد موزه در مجموعه تخت فولاد دایر شده است؟

همه قسمت های تخت فولاد اصفهان"موزه" است که این موزه روباز را مردم می توانند هر روز بازدید کنند.

اما به طور خاص ۴ موزه در مجموعه تخت فولاد ایجاد شده که یکی از این موزه ها، موزه سنگ نوشته هاست و دارای ارزش تاریخی و هنری می باشد.

دیگر موزه،موزه عکس خانه است که بخشی از آن مربوط به علما، فضلاو مشاهیر و دیگرموزه اماکن و تکایا است که سیر تاریخی تخت فولاد را می توان مشاهده کرد.

موزه روزنامه نگاران نیز در تخت فولاد داریم که آثار روزنامه نگاران مشهور برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته شده است.

شبستان صاحب روضات جزء اقدامات عمرانی سال گذشته بود که در حال حاضر به نمایش فیلم پیرامون شخصیت های مدفون در تخت فولاد می پردازد.

موزه سنگ تخت فولاد درکدام قسمت از این مجموعه قرار گرفته است؟

مکان فعلی موزه سنگ نوشته های تخت فولاد در تکیه سیدالعراقین واقع شده اما با توجه به اینکه مکان این موزه در شأن مجموعه نبود، امسال بودجه ای را پیش بینی کرده ایم که موزه سنگ نوشته ها در فضایی بزرگتر و با تجهیزاتی مدرن تر و در شأن تخت فولاد و شهر اصفهان احداث شود.

تورهای سیاحتی و معرفی بزرگان و تکایای معروف که به ویژه در ایام نوروز برگزار می شد، در طول سال هم انجام می شود؟

برگزاری تورهای گردشگری، جزء فعالیت های جاری طول سال است و تا ۲۵ اسفند ۹۶ این تورها به صورت گروهی برگزار می شود.

علاقمندان می توانند از طریق مراجعه به سایت تخت فولاد درخواست بازدید خود را اعلام و یا به صورت حضوری فرم مربوطه را تکمیل کنند.

در فضاهای مجازی برای معرفی بیشتر این مجموعه چه اقداماتی انجام شده است؟

۴ اقدام ویژه تاکنون انجام پذیرفته است.

یکی از آنها درگاه الکترونیکی تخت فولاد است که در هفته نکوداشت اصفهان رونمایی شد و یکی از منابع خوب برای علاقمندان به شمار می رود چرا که فیلم ها و عکس های مشاهیر مدفون درتخت فولاد و تورمجازی در این سایت موجود است.

یکی دیگر از اقدامات راه اندازی تلگرام به نشانی @TAKHTEFOLADبوده که "قطعه ای از بهشت" عنوان این کانال است.

در این کانال اطلاع رسانی، هر روز به مناسبت های ویژه، علمای مدفون در تخت فولاد را معرفی و روزشمار تخت فولاد همراه با کلیپ های جذاب تخت فولاد بارگذاری می شود که منبع خوبی برای علاقمندان است.

تهیه نرم افزار اندرویدی تخت فولاد نیز از دیگر نرم افزارهای معرفی این مجموعه است که در این نرم افزار به معرفی مشاهیر، علما و بزرگان مدفون در تخت فولاد پرداخته شده است.

در نرم افزار اندرویدی تخت فولاد بخشی به عنوان راهنمای مسیر تکایا هم وجود دارد که به خاطر وسعت تخت فولاد و تعدد تکایا به راحتی از طریق این نرم افزار افراد علاقه مند به بازدید راهنمایی می شوند.

در خبرگزاری و سایت ها ستون ثابت همچون ستون «ستاره های آسمانی» برای معرفی هر چه بیشتر تخت فولاد داریم، ضمن اینکه در صفحه آخر روزنامه اصفهان زیبا هر هفته به معرفی مشاهیر می پردازیم.

تولیدات مکتوب تخت فولاد چه بوده است؟

یکی از ارزشمندترین تولیدات تخت فولاد، دانشنامه تخت فولاد است، مجموعه بی نظیری که به همت مدیران قبلی تخت فولاد تهیه شده است.

سال ۹۴ جلد چهارم دانشنامه تخت فولاد به پایان رسید، این دانشنامه حدود ۲ هزار نفر از مشاهیر و بزرگان مدفون در تخت فولاد و گلستان شهدا را معرفی کرده است و سندی ماندگار از مشاهیر مدفون در مجموعه تخت فولاد به شمار می رود.

در کنار آن به دنبال هستیم از این منبع استفاده کرده و شیوه های نوین این معرفی ها را به نسل جوان انجام دهیم.

ما در صدد معرفی علما در قالب های جدید اینفوگرافی به نسل جوان هستیم.

در سال ۹۵ و ۹۶ مجله گردشگری تخت فولاد، از تولیدات این مجموعه به شمار می رود، مجله ای به عنوان «کاتالوگ مجله» که مفاخر را با نگاه گردشگری به گردشگران به دو زبان فارسی و لاتین معرفی می کند و به زودی رونمایی از آن انجام می شود.

چاپ کتاب «حدیث خوبان۲» هم در دستور کار ما قرار گرفته و در آینده رونمایی خواهد شد.

تعداد ۹ جلد کتاب داستان کوتاه هم در مجموعه تخت فولاد ویژه جوانان تدوین شده که به زودی رونمایی می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار