کاش آقای سیف به جای نفی آرد سبوس‌دار از بدی نان سبوس‌مال حرف می‌زدند

نایب رییس انجمن علوم وفنون غلات اصفهان گفت: اصولا کسی که پیرامون مسایل غله کشور تصمیم می‌گیرد، باید عالمانه و پخته حرف بزند و نان کشور را به مسیر درست سوق دهد، کاش آقای سیف به جای نفی آرد سبوس‌دار از بدی نان سبوس‌مال حرف می‌زدند.

نایب رییس انجمن علوم وفنون غلات اصفهان گفت: اصولا کسی که پیرامون مسایل غله کشور تصمیم می‌گیرد، باید عالمانه و پخته حرف بزند و نان کشور را به مسیر درست سوق دهد، کاش آقای سیف به جای نفی آرد سبوس‌دار از بدی نان سبوس‌مال حرف می‌زدند.
محمدرضا خواجه در گفت وگو با ایسنا، پیرامون اظهار نظر سیف، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون این موضوع که "مردم نان سبوس دار نخرند" اظهار کرد: بهتر است آقای سیف مباحث تخصصی مربوط به نان را بیشتر مطالعه کنند تا بتوانند مدیریت بهتری داشته باشند و اشتباهات علمی و فنی مرتکب نشوند.
وی افزود: سیف در مصاحبه اعلام کرد که "سبوس حتی اگر سبوس خوراکی و مورد استفاده برای مصرف انسانی باشد چندان خاصیتی به غیر از فیبر که به گوارش انسان کمک می‌کند، ندارد و این ماده خوراکی برای مناطقی است که مردم میوه مصرف نمی‌کنند، نه ایرانی‌ها که با میوه سیر می‌شوند". اینکه عنوان می شود مردم ما نیاز به فیبر ندارند چون از سایر منابع تامین می‌کنند، بر چه اساسی است؟
مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان اضافه کرد: مرکز تحقیقات قلب وعروق دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرده است که مردم ایران باید روزی ۳۰ گرم فیبر تغذیه کنند، اما در حال حاضر این رقم ۱۰ گرم است.
وی با بیان اینکه منابع دریافت فیبر، عبارتند از غلات، حبوبات، میوه‌جات و سبزیجات، اظهار کرد: طبق گزارش دکتر اکبری معاون سابق سلامت وزارت بهداشت، ایرانی ها کمتر از حد استاندارد میوه، سبزیجات، حبوبات، گوشت، لبنیات می‌خورند، اما بیش از حد استاندارد نان مصرف می‌کنند.
خواجه به نظر مسئولان حوزه نان کشور اشاره کرد و گفت: حدود 80 درصد آردی که در کشور توزیع می‌شود از نوعی است که ۱۵ و ۱۸ درصد سبوس‌گیری می‌شوند که طبق اعلام دکتر یزدجردی (رییس هیئت مدیره صنایع آرد کشور)، سالیانه یک و نیم میلیون تن سبوس از آرد گرفته و دور ریخته می شود، هم چنین طبق اعلام دکتر ملکوتی (رییس اسبق انستیتو آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی) این آرد تهی سازی شده است و ۸۵ درصد فیبر و املاح و ویتامین های آن دورریز می‌شود و آن چه مردم می‌خورند نان نیست، بلکه کنسرو نشاسته است و طبق گفته دکتر رجب زاده رییس اسبق پژوهشکده غله این نان با آن آردی که توزیع می شود، منشا چاقی ودیابت است.
نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان با بیان اینکه از یک طرف مردم ایران متمکن نیستند و پول نان خود را نیز به سختی پرداخت می‌کنند و از طرف دیگر اگر پول داشتند حق نانوا را پرداخت می‌کردند، افزود: در حال حاضر نانوایان نان را به نرخ سال ۹۲ می فروشند و زمانی که اعتراض می‌‎کنند، گفته می‌شود که به مردم فشار می‌آید!
وی به صبحت دیگر سیف که گفته بود "اگر سبوس تخمیر نشود ماده‌ای به نام فیتاز در آن تبدیل به اسید فیتیک می‌شود." واکنش نشان داد و گفت: اسید فیتیک عامل مزاحم آزادی املاح گندم است و آنزیم فیتاز خود یک محرک مثبت محیطی است که با استراحت خمیر و تزریق مخمر و خمیر ترش به خمیر، فعال شده و باعث نابودی فیتات آرد سبوس دار می‌شود.
وی گفت: قبول دارم که ریختن سبوس مصنوعی روی خمیر اشکال دارد و به همین دلیل نانوایانی که تبلیغ نان سبوس‌دار می‌کنند به دو دسته نان "سبوس دار" و نان "سبوس مال" تقسیم‌بندی می‌شوند.
مسئول کمیسیون آموزش اتحادیه نانوایان اصفهان تاکید کرد: کاش آقای سیف به جای نفی آرد سبوس‌دار از بدی نان سبوس‌مال حرف می‌زدند. اصولا کسی که پیرامون مسایل غله کشور تصمیم می‌گیرد، باید عالمانه و پخته حرف بزند و نان کشور را به طرف مسیر درست سوق دهد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار