مخدری به‌نام ریتالین، قرص شب امتحانی

هشدار سخنگوی وزارت بهداشت: بررسی ها بیانگر افزایش ۵۰درصدی مصرف ریتالین در فصل امتحانات است.

هشدار سخنگوی وزارت بهداشت: بررسی ها بیانگر افزایش ۵۰درصدی مصرف ریتالین در فصل امتحانات است.
به گزارش صداوسیما؛ دکتر ایرج حریرچی افزود: این دارو برای کودکان بیش فعال موثر است اما مصرف آن برای سایر افراد عوارض خطرناکی به دنبال دارد در حالی که پنج درصد دانشجویان و چهارونیم درصد دانش آموزان سال آخر دبیرستان در فصل امتحانات ریتالین مصرف می کنند.
متخصص اعصاب و روان هم گفت: متیل فنیدات با نام تجاری ریتالین از خانواده آمفتامین، دارویی است که برای کنترل کودکان پیش فعال تجویز می شود.
منصور رنجکش با بیان اینکه دانشجویان و دانش آموزان خودسرانه این قرص را برای بیدار ماندن و افزایش تمرکز و دقت در شب های امتحان مصرف می کنند افزود: این دارو شاید خواب را کاهش دهد ولی دقت و تمرکز را بالا نمی برد.
وی با اشاره به اینکه 99درصد از کسانی که از این قرص ها استفاده می کنند اطلاعی از عوارض آن ندارند گفت: افسردگی، اعتیاد، وابستگی، توهم، روان پریشی و بالارفتن ضربان قلب از عوارض مصرف خودسرانه قرص ریتالین است.
رنجکش با بیان اینکه ترک این دارو، سخت تر و دشوارتر از سایر مواد مخدر است افزود: برای ترک حتما مصرف کننده باید بستری و تحت درمان باشد.
وی گفت: مهمترین روش کنترل و جلوگیری از مصرف این دارو، فرهنگسازی، آموزش و اطلاع رسانی توسط خانواده ها، مدارس و دانشگاه هاست.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار