خانه دوست کجاست

شاید ارزش آغوش پرمهر مادر و دست‌های حمایتگر پدر را بیش از همه قشری بدانند که از داشتن این نعمت الهی محروم هستند ازجمله کودکان یتیم، بی‌سرپرست و بد سرپرستی که حتی حسرت یک اخم شماتت‌گر اما دوست‌داشتنی پدر و مادر بر دل آنها مانده است.

اصفهان امروز ـ فاطمه کاویانی: شاید ارزش آغوش پرمهر مادر و دست‌های حمایتگر پدر را بیش از همه قشری بدانند که از داشتن این نعمت الهی محروم هستند ازجمله کودکان یتیم، بی‌سرپرست و بد سرپرستی که حتی حسرت یک اخم شماتت‌گر اما دوست‌داشتنی پدر و مادر بر دل آنها مانده است. همان کودکانی که به دلیل نداشتن سرپرستی که صلاحیت داشته باشد به‌حکم دادگاه به مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست سپرده می‌شوند. برخورد با این کودکان و نوجوانان سخت‌ترین وضعیتی است که می‌توان با آن روبرو شد چراکه وجود هرگونه حس ترحم نسبت به آنها ممکن است یادآور نداشته های حسرت‌بار آنها باشد. تصور کنید این کودکان تصویری از سفرها و مهمانی‌هایی خانوادگی ندارند. حتی تصوری از تعاملات خواهر و برادری که گاه در قالب بگومگوهای کوچک شکل می‌گیرد، ندارند. کودکان بی‌سرپرست تنها هستند و این تنهایی را فقط با کودکان همانند خود تقسیم می‌کنند. تمام زندگی این کودکان در اتاقی با چندین تخت خلاصه می‌شود که همراه عده‌ای از هم سن و سال‌هایشان روز و شب را در آن می‌گذرانند.
سرپناه پرمهر
درحالی‌که سختی روزگار بسیاری از وجوه انسانی ما را گرفته است، هنوز هم در گوشه و کنار این شهر انسان‌های باکرامتی هستند که در گمنامی و تنها برای تسلای خاطر این کودکان تمام زندگی مادی و معنوی خود را وقف کرده‌اند. مهر و محبت این دست از انسان‌ها موقعیت جغرافیایی خاص نمی‌شناسد، فرقی ندارد در منطقه محروم و کم برخوردار باشند یا منطقه‌ای مرفه؛ آنها محبت را میان کودکانی تقسیم خواهند کرد که سخت نیازمند آن هستند. خانه کودک و نوجوان «آشیانه رحمت» یکی از این خانه‌های پرمهری است که ساخته‌شده تا به زندگی تعدادی از کودکان و نوجوانان امکانات موردنیاز و مطلوب برای 26 کودک و نوجوان پسر که مسافران موقت آن فراهم شود. رضا مهدی‌زاده خیری است که این خانه را در اختیار آنها قرار داده و تمام این پسران نوجوان او را بابا صدا می‌زنند و آنقدر تلفظ نام پدر برای این کودکان با حس مالکیت همراه است که هرکدام به‌تنهایی می‌خواهند او را برای خود تصاحب کنند، ایجاد تعادل و دوری از تبعیض کاری بسیار دشوار است که فقط مهدی زاده از پس آن برمی‌آید. این خیر اعتقاد دارد دلیل نمی‌شود که چون این کودکان و نوجوانان سرپرستی ندارند از استعدادهایشان غافل شویم. بلکه متناسب با سن و علاقه هرکدام مدرسه و رشته برای آن‌ها انتخاب می‌شود، حتی ممکن است مدرسه‌ای که متناسب بااستعداد یکی از این پسران باشد فاصله زیادی تا محل اقامت آنها داشته باشد. خانه کودک و نوجوان «آشیانه رحمت» که توسط سازمان‌های مردم‌نهاد اداره می‌شود، برای ارتقای روحیه کودکان تحت پوشش این مرکز اردوهای ماهانه و برنامه‌های جانبی در اوقات فراغت را در نظر گرفته است تا در کنار حمایت روانی این نوجوانان، در جهت استعدادیابی نیز گام‌های مثبتی برداشته شود.
به فکر سرپناه دختران هم هستیم
اما مهدی زاده حضور این کودکان و نوجوانان را در زندگی اجتماعی در کنار تمام سختی‌هایش عامل خیروبرکت دانست و گفت: تنها به فکر کودکان و نوجوانان پسر نبوده و با آگاهی از تمام مسائل پیش رو در حال آماده‌سازی مکانی با همین سبک و سیاق برای دختران نیز هستیم. این خانه‌های کودک و نوجوان قانونا تا سن 18 سالگی جواز اقامت و حمایت از کودکان را دارد و بعدازاین سن آنها مجاز به ادامه حمایت و نگهداری از این جوانان نیستند. حال این سؤال پیش می‌آید سرنوشت جوانی که هیچ اندوخته‌ای برای ادامه زندگی نداشته و در معرض آسیب‌های بسیاری قرار دارد چه می‌شود؟
سرمایه 18 میلیونی بهزیستی برای پسران تحت پوشش
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در واکنش به این امر به اصفهان امروز گفت: حمایت‌های دولتی از 420 کودک و نوجوانی که در 39 خانه کودک و نوجوان اصفهان زندگی می‌کنند بعد از سن 18 سالگی ادامه دارد، منتهی شیوه حمایت‌ها تغییر خواهد کرد و در قالبی دیگر انجام می‌شود.
مجتبی ناجی بابیان اینکه حتی ماهانه پسران تحت پوشش هنگامی‌که به خدمت سربازی می‌روند ادامه‌دار است، افزود: پس از خدمت سربازی پسران به خانه‌های کودک و نوجوان نمی‌روند و در خانه‌های جدید تحت عنوان «خانه مستقل» زندگی می‌کنند تا بتوانند با 18 میلیون تومان پولی که به‌صورت یکجا در اختیارشان قرار داده می‌شود کسب‌وکاری برای خود راه‌اندازی کنند. او در ادامه تصریح کرد: برخی این سرمایه 18 میلیون تومانی را در جهت ایجاد اشتغال هزینه می‌کنند وعده‌ای دیگر ممکن است در اموری که هیچ‌گونه بازدهی ندارد به مصرف رسانند که ما نمی‌توانیم در نحوه هزینه کردن آن دخل و تصرفی داشته باشیم. ناجی در مورد ادامه تحصیل جوانان بی‌سرپرست و بد سرپرست که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، تأکید کرد: باید این نکته را به‌صورت شفاف بیان کرد که شهریه آنها حتی تا مقطع دکترا و در دانشگاه آزاد نیز توسط بهزیستی تأمین می‌شود. معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان هزینه ازدواج، ودیعه مسکن و بیمه عمر را از خدماتی دانست که به این افراد ارائه می‌شود و عنوان کرد: زندگی این کودکان و نوجوانان همیشه رصد خواهد شد و به‌هیچ‌عنوان به حال خود رها نمی‌شوند و حتی اگر دچار آسیب‌های اجتماعی از نوع اعتیاد بشوند یارانه درمان و معرفی به کمپ و خدمات بازترانی برای آنها در نظر گرفته‌شده است.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار