یوزهای ایرانی در کمین شیرهای اطلس

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار و دلهره زمان آغاز جام‌جهانی 2018 فرارسید. امشب از ساعت 19:30 با تک بازی روسیه و عربستان جام‌جهانی هجدهم کلید خواهد خورد. رقابتی یک‌ماهه برای رونمایی از قهرمان جدید فوتبال جهان؛ اما برای ایرانی‌ها این جام همه و همه در نتایج تیم ملی خلاصه‌شده است.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز: سرانجام پس از مدت‌ها انتظار و دلهره زمان آغاز جام‌جهانی 2018 فرارسید. امشب از ساعت 19:30 با تک بازی روسیه و عربستان جام‌جهانی هجدهم کلید خواهد خورد. رقابتی یک‌ماهه برای رونمایی از قهرمان جدید فوتبال جهان؛ اما برای ایرانی‌ها این جام همه و همه در نتایج تیم ملی خلاصه‌شده است. تیمی که سرمربی بزرگی چون کارلوس کی روش را بالای سر خودش می‌بیند و همه از این مرد پرتغالی انتظار معجزه دارند. البته سطح توقعات از تیم ملی پس از برگزاری مراسم قرعه‌کشی اندکی فروکش کرد چراکه هم‌گروهی با سه قدرت فوتبال جهان از دو قاره اروپا و آفریقا بدترین اتفاق ممکن را برای تیم ملی ایران رقم زد.این در حالی بود که قرعه‌ای آسان‌تر می‌توانست امیدواری‌ها با صعود شاگردان کی روش را به‌طور چشمگیری افزایش دهد. به‌طور مثال همین گروه A مسابقات که شامل تیم‌هایی چون روسیه، مصر، عربستان و اروگوئه می‌شود را می‌توان یکی از بهترین گروه‌ها برای تیم ملی به‌حساب آورد اما در کافو ستاره برزیلی مراسم قرعه‌کشی ایران را به گروه مرگ فرستاد. بااین‌وجود هنوز هم ایرانی‌ها امیدوارند تیم ملی از این گروه راهی به مرحله بعد پیدا کند و پس از چهار دوره توقف در مرحله مقدمانی طلسم خداحافظی زودهنگام با بزرگ‌ترین فستیوال فوتبالی جهان را بشکند.
مراکش پل صعود ایران می‌شود؟
نخستین بازی تیم ملی در جام‌جهانی 2018 رقابت با مراکش خواهد بود. این دیدار قرار است فردا شب در ورزشگاه سن‌پترزبورگ به مصاف حریف سرشناس آفریقایی می‌رود. مراکشی‌ها که پس از 20 سال دوباره فرصت حضور در جام‌جهانی را به دست آورده‌اند حریف سرسخت برای یوزهای ایرانی به شمار می‌روند. شیرهای اطلس جمعی از بهترین‌های فوتبال قاره سیاه را در اختیاردارند و برای بازی مقابل ایران نقشه‌های فراوانی کشیده‌اند. آن‌ها امیدوارند با پیروزی در نخستین بازی شانس صعود خودشان از مرحله گروهی را افرایش دهند. در نقطه مقابل کی روش و شاگردانش هم درست به همین موضوع می‌اندیشند و می‌خواهند با کشیدن ترمز بهترین تیم فوتبال قاره آفریقا اتفاقی تاریخی را رقم بزنند. نتیجه پایانی این دیدار ازاین‌جهت اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند که هر دو تیم باید در دو بازی بعد به مصاف بزرگان فوتبال جهان یعنی اسپانیا و پرتغال بروند. پس گرفتن سه امتیاز بازی فردا شب شانس دو تیم کم امید گروه B را به‌طور چشمگیری برای صعود افزایش می‌دهد.
کی روش چشم در چشم هرنار
رقابت فردا شب تیم‌های ایران و مراکش را باید نبرد دو تئوریسین بزرگ فوتبال جهان نامید. کارلوس کی روش پرتغالی یکی از بهترین مربیان فوتبال جهان به‌حساب می‌آید و کارنامه درخشانی در این زمینه دارد. او تیم ملی ایران را دو بار به جهام جهانی رسانده و البته پیش‌تر سرمربی تیم ملی پرتغال در جام‌جهانی 2010 بوده است. دستیاری فرگوسن در تیم منچستریونایتد که هفت سال به درازا کشید از این مرد پرتغالی یک مربی کار بلد ساخت. در مقابل هروه رنارد در همین چند سال اخیر به چهره شناخته‌شده‌ای در دنیای مربیگری تبدیل شد. او در سال 2012 با تیم ملی زامبیا قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا را تجربه کرد و پس‌ازاین موفقیت بزرگ سیر صعودی در پیش گرفت تا جایی که چهار سال بعد این با ساحل‌عاج برای دومین بار قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا را تجربه کرد. رنارد سال 2016 به‌عنوان سرمربی مراکش انتخاب شد و توانست شیرهای اطلس را پس از 20 سال ناکامی به جام‌جهانی 2018 برساند.
مراکش پرستاره‌تر از ایران
تیم‌های ملی ایران و مراکش در حالی فردا شب مقابل هم قرار می‌گیرند که هرکدام از بازیکنانی با ویژگی‌های خود سود می‌برند. بدون شک مشهورترین چهره بازی فردا شب مهدی بن عطیه مدافع صاحب‌نام مراکشی‌ها خواهد بود که در تیم یوونتوس توپ می‌زند. پس از او اشرف حکیمی 19 ساله که در رئال مادرید به‌عنوان بازیکن ذخیره بازی می‌کند دومین ستاره بازی فردا شب خواهد بود. البته یک سایت مراکشی چند روز پیش مدعی شده بود این بازیکن جوان به دلیل مصدومیت بازی با ایران را ازدست‌داده است. دیگر بازیکنان مراکش که بیشتر آنها در باشگاه‌های اروپایی توپ می‌زنند از شهرتی هم‌اندازه با بن عطیه و حکیمی برخوردار نیستند هرچند تعدادی از آن‌ها همچون کریم الاحمدی و حکیم زیاش پیراهن تیم‌های سرشناس هلندی یعنی فاینورد و آژاکش را بر تن می‌کنند؛ اما در سوی دیگر میدان تیم ملی هم از چند لژیونر مشهور همچون علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد، احسان حاج صفی، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، میلاد محمدی و اشکان دژاگه بهره می‌گیرد. در این میان جهانبخش از دیگر بازیکنان شناخته‌شده‌تر است چراکه فصل پیش توانست عنوان آقای گلی لیگ هلند را به خودش اختصاص دهد.
مراکش؛ خطرناک در حمله ضعیف در دفاع
مراکشی‌ها دربازی‌های دوستانه‌ای که مقابل حریفان برگزار کردند تیمی زهردار و سرعتی نشان دادند. آن‌ها در آخرین بازی دوستانه به مصاف استونی رفتند و این حریف اروپایی را با نتیجه 3 بر یک از پیش رو برداشتند. بلهندا، زیچ و ال نصیری در این بازی برای مراکش گلزنی کردند تا شیرهای اطلس باروحیه وارد جام‌جهانی شوند. آن‌ها با این برد به رکورد یک‌ساله شکست‌ناپذیری خودشان تداوم بخشیدند. همچنین از نکات فنی این بازی می‌توان به حضور پرتعداد مهاجمان این تیم در زمین استونی اشاره کرد. ایوب الکعبی، حکیم زیاش، امین حارث و یونس بلهندا که چهار بازیکن تهاجمی مراکش بودند، بارها روی مدافعان تیم استونی فشار آوردند و با پرسینگ شدید، چندین توپ‌گیری مفید انجام دادند که باعث ایجاد موقعیت گلزنی شدند؛ اما نقطه‌ضعف مراکشی‌ها به خط دفاعی این تیم بازمی‌گشت. بازیکنان دفاعی آن‌ها با کوچک‌ترین فشاری که وارد می‌شد، قافیه را می‌باختند و پاس‌های اشتباه می‌دادند و بر این اساس بازیکنان ایران در فاز تهاجمی می‌توانند به بهترین شکل از این نقطه‌ضعف حریف استفاده کنند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار