کلیددارانی که فقط به دنبال درآمد بالاتر هستند

باغ‌بهادران یکی از مناطقی است که به علت داشتن موقعیت جغرافیایی خاص، سالانه گردشگران زیادی را با سلایق مختلف به سمت خود جذب می‌کند، موضوعی که امروز به یک چالش جدی برای مسؤولان تبدیل‌ شده است.

باغ‌بهادران یکی از مناطقی است که به علت داشتن موقعیت جغرافیایی خاص، سالانه گردشگران زیادی را با سلایق مختلف به سمت خود جذب می‌کند، موضوعی که امروز به یک چالش جدی برای مسؤولان تبدیل‌ شده است.
به گزارش فارس، باغ‌بهادران در 60 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع‌ شده و یکی از مناطقی است که به علت داشتن طبیعتی بکر، سالانه گردشگران زیادی را با سلایق مختلف به سمت خود جذب می‌کند، موضوعی که امروز به یک چالش جدی برای مسؤولان منطقه تبدیل شده است.
ارتقای صنعت توریسم و رونق گردشگری در کشورمان یکی از مقوله‌هایی است که باید مورد توجه مسؤولان کشور قرار گیرد اما در کنار این موضوع باید پیوست‌های فرهنگی هم تدبیر شود تا فرهنگ سنتی و بومی مناطق دستخوش تغییرات نشود.
بسیاری از مناطق بکر و دیدنی کشورمان در روستاهایی با قدمت تاریخی واقع‌ شده‌اند، مناطقی که بیش از هر چیزی سنت و آئین رایج آن زبانزد خاص و عام است و شاید بتوان از آن‌ها به‌ عنوان سرمایه‌های فرهنگی کشور یاد کرد.
*بروز آسیب فرهنگی در مناطق گردشگری در قالب یک عرف غلط
با تمام این تفاسیر گاهی اوقات شاهد آن هستیم که در گوشه و کنار کشورمان یک آسیب فرهنگی در مناطق گردشگری در قالب یک عرف غلط عرضه اندام می‌کند که همین موضوع می‌تواند زمینه بروز یک تهاجم فرهنگی گسترده در بافت‌های سنتی کشورمان باشد.
حجت‌الاسلام علیرضا فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنجان با اشاره به آسیب‌های ناشی از ورود حجم زیادی از گردشگران در باغ‌بهادران اظهار کرد: باغ‌بهادران یک منطقه گردشگرپذیر است و همین موضوع به‌ خودی‌ خود سبب بروز برخی از آسیب‌های فرهنگی در این منطقه می‌شود.
وی با بیان این‌که برای پیشگیری از برخی آسیب‌های مترتب این منطقه قرارگاه فرهنگی با حضور مسؤولان شهرستان لنجان تشکیل‌ شده است، خاطرنشان کرد: جلسات این قرارگاه با حضور مالکان یا نمایندگان مالکان ویلاهای حاشیه زاینده‌رود برگزار می‌شود چراکه بسیاری از آسیب‌ها مربوط به این اماکن است.
*شناسنامه‌دار شدن 800 ویلا در باغ‌بهادران
امام‌ جمعه باغ‌بهادران از شناسنامه‌دار شدن 800 ویلا در این منطقه خبر داد و متذکر شد: هیأت امنایی از مالکان ویلاها تشکیل شده است که مصوبات قرارگاه فرهنگی و جلسات کارشناسی شده را اجرایی می‌کند و همین موضوع تأثیر بسزایی در کاهش معضلات فرهنگی در باغ‌بهادران داشته است.
وی از پلمب شدن برخی از ویلاهایی که شئونات اسلامی را رعایت نکرده بودند، خبر داد و تصریح کرد: با صدور حکم قضایی با برخی از متخلفان در این عرصه به جد برخورد شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به پلمب و جریمه واحدهای متخلف اشاره کرد.
فرهنگ با انتقاد از عملکرد برخی از نهادها در خصوص آسیب‌های فرهنگی در این منطقه مطرح کرد: برخی از نهادها صرف جلسات در برنامه‌ها حضور دارند و در ادامه شاهد آن هستیم که هیچ دغدغه‌ای نسبت به مسائل فرهنگی ندارند.
*خلأ قانونی در پیشگیری از برخی آسیب‌های فرهنگی
وی با بیان این‌که برای پیشگیری از برخی آسیب‌های فرهنگی در جامعه با خلأ قانونی و عدم همراهی نهادها روبه‌رو هستیم، ادامه داد: خلأ قانونی سبب می‌شود تا فریضه امر به‌ معروف و نهی از منکر در برخی موارد به حاشیه برود و همین موضوع سبب بروز برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه می‌شود.
امام جمعه باغ‌بهادران با تأکید بر این‌که نهادهایی نظیر ارشاد و میراث فرهنگی باید به‌ صورت ویژه در باغ‌بهادران مستقر شوند، خاطرنشان کرد: به خاطر حجم بالای گردشگر در منطقه اداره میراث فرهنگی باید بتواند بخش عمده‌ای از مسائل مربوط به چالش‌های فرهنگی در منطقه را مرتفع کند.
وی با بیان این‌که عده‌ای کم‌کاری دولتمردان در زمینه‌های اقتصادی را بهانه‌ای برای گناه و معضلات فرهنگی قلمداد می‌کنند، عنوان کرد: برخی از اوقات می‌شنویم که مشکلات اقتصادی را بهانه‌ای قرار می‌دهند تا ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه را توجیه کنند.
*کلیددارانی که فقط به دنبال درآمد بالاتر هستند
غلامرضا افشاری نیز با اشاره به ضرورت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه اظهار کرد: بیشترین ناهنجاری‌های صورت گرفته در ویلاهای شهر باغ‌بهادران توسط افرادی است که مالک نیستند.
وی با بیان این‌که برخی از کلیدداران ویلاهای باغ‌بهادران فقط به دنبال کسب درآمد بالاتری هستند، ابراز کرد: در گوشه و کنار این شهر گردشگری شاهد افرادی به‌ عنوان کلیددار هستیم که برخی از آنان بدون ضابطه ویلاها را به متقاضیان واگذار می‌کنند.
فرمانده انتظامی شهرستان لنجان با تأکید بر ضرورت توجه نهادها به فرهنگ‌سازی در جامعه به‌ ویژه در نقاط گردشگری یادآور شد: ما در نقاط با میزان گردشگر بالا با ورود فرهنگ‌های متفاوت از جای‌جای کشورمان به این مناطق روبه‌رو هستیم و مسافران در مدت اقامت خود در باغبهادران تمایل دارند با فرهنگ رایج خود رفتار کنند و همین موضوع در برخی اوقات باعث بروز برخی از ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.
*از نفوذ فرهنگ‌های متفاوت در مناطق تاریخی جلوگیری شود
وی با تأکید بر این‌که باید از نفوذ فرهنگ‌های متفاوت در یک منطقه‌ای با قدمت تاریخی نظیر باغ‌بهادران جلوگیری شود، تصریح کرد: نیروی انتظامی شهرستان لنجان با گسترش چتر اطلاعاتی خود و با هماهنگی دستگاه قضایی به جد با هنجارشکنان به‌ ویژه در ایامی نظیر ماه مبارک رمضان برخورد خواهد کرد.
حال باید دید نهادهای ذی‌ربط چگونه خلأ برخی از ادارات نظیر میراث فرهنگی و گردشگری در این منطقه را پر می‌کنند و آیا صرف حضور یک‌ نهاد، ناهنجاری‌های اجتماعی در نقاط گردشگرپذیر به پایان خود نزدیک می‌شود!
برخی از افراد معتقد هستند که نباید با وضع قوانین گردشگران را محدود کرد چراکه این موضوع به صنعت توریسم آسیب می‌زند که در پاسخ به چنین افرادی باید گفت، هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، البته چنین افرادی بیش از آن‌که دغدغه گردشگر را داشته باشند به فکر دگرگونی فرهنگی در منطقه هستند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار