با اعتبارنامه های 4 ساله نیازی به انتخابات نیست

یکم تیرماه هرسال به نام روز اصناف شناخته می‌شود، روزی که به این عنوان نام‌گذاری شده تا شاهد توجه به اتحادیه‌ها و اصنافی باشیم که حجم بسیار زیادی از اقتصاد کشور بردوش آنها سنگینی می‌کند، اقشاری که همواره و در ناملایمات اقتصادی پا به پای مردم حرکت کرده‌اند و در تلاش هستند بهترین کالاها و خدمات را در اختیار مردم قرار دهند.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: : یکم تیرماه هرسال به نام روز اصناف شناخته می‌شود، روزی که به این عنوان نام‌گذاری شده تا شاهد توجه به اتحادیه‌ها و اصنافی باشیم که حجم بسیار زیادی از اقتصاد کشور بردوش آنها سنگینی می‌کند، اقشاری که همواره و در ناملایمات اقتصادی پا به پای مردم حرکت کرده‌اند و در تلاش هستند بهترین کالاها و خدمات را در اختیار مردم قرار دهند.

در چند سال گذشته توجه به مقوله اصناف بیش‌ازپیش افزایش یافته و این نشان از کسب جایگاه واقعی این بخش مهم در اقتصاد کشور است، هرچند نوسان های اقتصادی موجود تأثیرات منفی بر عملکرد برخی از اصناف گذاشته اما هنوز هم با تمام وجود در حال خدمت‌رسانی و تلاش برای کمک به اقتصاد کشور هستند.

استان اصفهان به‌عنوان یکی از بزرگترین استان‌های اصفهان واحدهای صنفی فراوانی را در خود جای داده و نقش بسیار چشمگیری در اقتصاد کشور ایفا می‌کند، پس با توجه روز اصناف به گفتگو صریح و شفاف با رسول جهانگیری رئیس اتاق اصناف اصفهان نشستیم که در ادامه این مصاحبه را می‌خوانید.

*این روزها افزایش قیمت کالاها زندگی بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داده است، برای بسیاری این سؤال مطرح است که این میزان گرانی تا چه اندازه طبیعی است و چه برخوردهایی با متخلفان بازار صورت می‌پذیرید. نظر شما به‌عنوان رئیس اتاق اصناف اصفهان در این باره چیست؟ چه اقداماتی در جهت کنترل بازار انجام می‌شود؟

در مورد نوسان های قیمتی در بازار دو حالت وجود دارد، یک حالت، روانی است که خود اثرات مثبت و منفی دارد، در مورد جنبه‌های مثبت برای مثال الآن بازار املاک در حال رونق گرفتن است که امیدواریم این رونق به‌صورت واقعی اتفاق بیفتد زیرا اگر املاک رونق بگیرد این به سود اقتصاد کشور است چون بازار مسکن کمک خوبی به رونق اقتصاد می‌کند. اما درباره تأثیرات منفی جو روانی باید به بازار کالاهای اساسی اشاره کرد که مردم را در تأمین مایحتاج خود دچار مشکل می‌کند و این مسئله مخرب است.

در اینجا لازم می‌دانم اعلام کنم که بازار کالاهای اساسی هیچ تأثیری از افزایش قیمت سکه و دلار نخواهند داشت زیرا متولیان امور در کارگروه‌های تخصصی بحث‌های لازم برای جلوگیری از گرانی و تأمین کالاهای موردنیاز مردم را پیش‌بینی می‌کنند.

در سطح کشور، استان‌ها و شهرستان‌ها کارگروه‌ها و ستاد تنظیم بازار وجود دارند که مشغول فعالیت هستند و بازار را کنترل می‌کنند.

در شرایطی که واردکننده‌ کالا وارد می‌کند، ارز موردنیاز خود را دریافت می‌کند اما جو روانی تأثیر خود را بر بازار می‌گذارد و منکر این هم نیستیم اما تمامی بخش‌های مرتبط درباره بازار در تلاش هستند تا از ایجاد هرگونه مشکل و گرانی در بازار جلوگیری کنند.

باید از تمامی اصناف، بازرسی اصناف و تمامی عوامل دست‌اندرکار تشکر کنم که کمک کردند تا بازار کنترل شود و از بروز مشکلات جلوگیری شود، خوشبختانه در ماه رمضان بازار آرامی داشتیم و نوسان های عجیب قیمتی به وجود نیامد و مایحتاج مردم به‌وفور در بازار وجود داشت اما بعد از ماه رمضان نوسان های ارز و دلار تأثیر خود را گذاشت.

در چند هفته گذشته، برخی از تولیدکنندگان از ارائه کالا و خدمات خودداری کردند و این موضوع نیز تأثیر منفی بر بازار گذاشت، همچنین برخی مواد اولیه لازم برای تولید وارداتی است و نوسانات نرخ ارز تأثیر خود در این زمینه نیز تأثیر خود را بر بازار اعمال کرد. امید است ارز موردنیاز برای واردات مواد اولیه برخی تولیدات داخلی به‌صورت مناسب در نظر گرفته شود تا شاهد نوسان در قیمت تمام شده برخی کالاها نباشیم. در بحث تخصیص ارز و مدیریت بازار، اقدامات باید به‌صورت هماهنگ و واحد شکل بگیرد.

در مواردی که مسئولیت با اتاق اصناف و اتحادیه‌ها هست بیشترین تلاش شده تا احتکاری در بازار نباشد و در تأمین کالاهای اساسی مشکلی به وجود نیاید و اگر کمبودی هم هست سریعاً به دستگاه‌های متولی گزارش‌های لازم ارائه می‌شود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

*در این شرایط، برخی به بهانه کمبود اقلام و کالاهای اساسی قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، درباره ذخایر کالاهای اساسی وضعیت چطور است؟ کمبودی در بازار وجود دارد یا کالا به میزان کافی موجود است؟

برای ماه مبارک رمضان از چند ماه قبل تمهیدات لازم برای تأمین کالاهای اساسی اندیشیده شد، در انبارهای کشور نیز معمولاً برای شش ماه تا یک سال ذخیره کالاهای اساسی وجود دارد یعنی در زمان پیک مصرفی دوره یا موقعیت‌های خاص سال همچون شب عید، ماه رمضان، محرم و صفر و بازگشایی مدارس تمهیدات لازم اندیشیده می‌شود و ستاد تنظیم بازار برآورد می‌کند و پیش‌بینی‌های لازم می‌شود تا کالاهای موردنیاز خریداری و ذخیره شوند، خوشبختانه تمامی تمهیدات در شب عید و ماه رمضان دیده شد و این دو بازه را به‌خوبی پشت سر گذاشتیم، شکر، روغن، برنج، گوشت قرمز و سفید برای ماه رمضان به میزان کافی در بازار وجود داشت البته در گوشت قرمز محدودیت‌هایی به وجود آمد که باعث افزایش قیمت شد، در حقیقت به دلیل بارندگی‌های بهاری، ماندگاری دام‌ها در مناطق قشلاقی بیشتر شد و همین موضوع باعث تأخیر در وارد شدن گوشت موردنیاز به بازار شد، البته این قضیه باعث شد گوشت ارائه شده به بازار با وزن بیشتری همراه باشد؛ اما در مورد سایر کالاها هیچ مشکلی وجود نداشت.

از امروز در حال ایجاد تمهیدات لازم برای مهرماه و آغاز مدارس و همچنین ایام محرم و صفر هستیم تا بدون هیچ‌گونه مشکلی بتوانیم این ایام را هم طی کنیم. خوشبختانه در تأمین کالاهای اساسی مشکل خاصی نداریم و معمولاً انبارهای ما به میزان شش ماه تا یک سال تمامی کالاهای اساسی را ذخیره می‌کنند، پس شرایط مناسبی داریم و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

*خب به سراغ روز اصناف برویم، یکم تیرماه روز اصناف نام‌گذاری شده است، اصناف در شرایط کنونی با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که کار را تا حدودی برای آنها دشوار ساخته است، در راستای رفع مشکلات صنوف و اتحادیه‌ها، چه اقداماتی توسط اتاق اصناف شکل گرفته است؟

یکم تیرماه هرسال روز ملی اصناف است که واجب می‌دانم این روز را به همه اصناف تبریک بگویم، این روز تلنگری است تا پیشینه و هم برخی مطالبات اصناف را مطرح کنیم، عمر مدیریت بنده و هیئت‌رئیسه این دوره در اتاق اصناف اصفهان به دو سال نزدیک می‌شود، در طول این مدت اقدامات خوبی انجام شده و کارهای زیادی نیز وجود دارد که باید انجام دهیم، مطالبات صنفی یکی از مهمترین موضوع هایی است که این دغدغه را در حال پیگیری داریم، آخرین موردی که در این بخش پیگیری کرده‌ایم موضوع مالیات است که جلساتی خوبی با مسئولان مالیاتی استان برگزار شد و توافقاتی شکل گرفت.

همان‌طور که مستحضر هستید گروه‌های پرداخت مالیاتی به سه گروه تقسیم‌بندی می‌شوند که گروه سوم بیش از 90 درصد اصناف را در برمی‌گیرد، توافقی با حوزه مالیاتی شد که افرادی که مالیات سال 95 خود را قطعی کردند بتوانند بدون رسیدگی مجدد و با 5درصد افزایش نسبت به سال 95، مالیات سال 96 خود را پرداخت کنند، با این توافق‌نامه بخشی از نگرانی‌ اصناف برطرف می‌شود و کار به‌صورت منظم‌تری پیش می‌رود.

خوشبختانه با اقدامات مثبت شکل گرفته اکنون سیستم مالیاتی و اصناف در کنار یکدیگر هستند، مسئولان مالیاتی استان قول‌هایی برای رفع دغدغه‌های اصناف دادند و دغدغه‌هایی نیز بابت فرارهای مالیاتی داشتند که ما برای همکاری در این بخش‌ها اعلام آمادگی کردیم، امیدواریم در بحث عدالت مالیاتی کمک بیشتری شود تا چرخه واحدها بچرخد و سخت‌گیری‌های بیش‌ازحد باعث ایجاد مشکلات برای واحدهای صنفی نشود.

درباره مسائل تأمین اجتماعی، اداره کار و در تمامی حوزه‌های دیگر نیز فعال هستیم، همچنین نمایندگان اصناف در هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف، دفاعیات صنفی را انجام می‌دهند، تلاش می‌کنیم تمامی دغدغه اصناف را به‌طور دقیق و کامل پیگیری کنیم و در این زمینه مصمم و جدی هستیم.

مطالبات را به اتاق اصناف ایران و وزارتخانه انتقال می‌دهیم و مشکلات از این طریق به هیئت دولت منتقل می‌شود و این موضوع کمک می‌کند تا مسائل و مشکلات زودتر برطرف شوند.

*به موضوع مالیات اشاره داشتید، بسیاری از اصناف از نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده گلایه دارند، در این بخش چه اقداماتی در جهت رفع مشکل اصناف شکل گرفته است؟

بله متأسفانه به دلیل اینکه تجربه اجرای قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در کشور وجود نداشت و شاید سازوکارهای قانونی نیز به‌طور کامل برای آن تدوین نشده بود، ایرادات و اشکالاتی در اجرای آن وجود دارد، امروز برخی صنوف توانایی پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده را ندارند اما قانون‌گذار آنها را ملزم به پرداخت می‌کند، یا اینکه مشخص نیست ارزش‌افزوده به کدام قسمت چرخه تولید و صنعت باید تزریق شود، حالا در برخی مشاغل ممکن است مالیات بر ارزش‌افزوده در چند مرحله اجرا شود و حتی میزان دریافت آن از بهای خود کالا هم فراتر برود که این موضوعات در کمیسون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری و رسیدگی است و امیدواریم معضلاتی که ما نیز به اتاق اصناف ایران منتقل کردیم به گوش نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی رسیده باشد تا قانون مالیات بر ارزش‌افزوده به‌صورت دقیق و کامل اجرایی شود، متأسفانه به برخی صنوف ما در این زمینه اجحاف شده که امید است این مشکل برطرف شود.

*تعداد واحدهای صنفی مجاز و غیرمجاز در سطح استان چه تعداد هستند؟ چه تدابیری برای برخورد با واحدهای صنفی غیرمجاز اندیشیده شده است؟

ببینید تعداد واحدهای صنفی ما متغیر هستند، در سامانه اصناف معمولاً در دو سال گذشته بین 80 تا 85 هزار پروانه‌های کسبی شهر اصفهان در حال تغییر است، همان‌طور که می‌دانید اگر یک واحد درخواست جابجایی داشته باشد به‌صورت خودکار پروانه آن واحد ابطال می‌شود، در اصل پروانه‌دار محسوب می‌شود اما مثلاً چون اجاره آن واحد در مکانی به اتمام رسیده و به‌جای دیگر منتقل می‌شود، پروانه آن باطل می‌شود پس نمی‌توان به‌طور دقیقی آمار تعداد واحدهای صنفی را اعلام کرد.

همیشه به تعداد 10 تا 15 درصد کل واحدهای صنفی مجاز، واحدهای غیرمجاز وجود دارد که البته تعداد آنها هم متغیر هستند زیرا یا در حال جابجایی هستند که این موضوع روند رسیدگی را تغییر می‌دهد و یا درخواست مجوز می‌کنند و مجوزهای لازم را دریافت می‌کنند و یا تغییر شغل می‌دهند.

البته ما در اتاق اصناف تلاش کردیم فاصله قانونمند شدن واحدهای صنفی را به کمترین میزان برسانیم اما تلاش می‌شود با تمامی واحدهای غیرمجاز برخورد لازم را داشته باشیم.

در کل استان حدود 200 هزار واحد صنفی مشغول فعالیت هستند که از این میزان حدود 10 درصد هم غیرمجاز هستند. پیگیر برخورد با واحدهای غیرمجاز هستیم، واحدهای بازرسی اصناف در حال بررسی هستند اما سطح شهر و استان گسترده است و تعداد نیروهای ما اندک است پس بازرسی از تمامی واحدها زمان‌بر است اما تمام تلاش‌ها در حال انجام است.

*مدتی است صحبت‌های ضدونقیض از نحوه برگزاری انتخاب اصناف در فضای مجازی مطرح می‌شود، در این زمینه چه صحبت‌هایی دارید؟

متأسفانه در فضای مجازی صحبت‌هایی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه اعمال‌نفوذهایی برای جلوگیری از برگزاری انتخابات اصناف در اصفهان انجام می‌شود، این صحبت‌ها نشان از بی‌اطلاعی منتشرکنندگان این مطالب است، در اتاق اصناف زمانی که اعتبارنامه‌ای به یک شخص داده می‌شود اعتبار آن چهار سال است، اعتبارنامه هیئت‌رئیسه اتاق اصناف میان‌دوره‌ای ندارد و یک قانون چهارساله است، اعتبارنامه‌های هیئت‌رئیسه اتاق اصناف اصفهان تا آذرماه سال 99 اعتبار دارد و به همین دلیل امکان برگزاری انتخابات وجود نداشت، پس اینکه می‌گویند سلیقه‌ای عمل شد کاملاً کذب است، حدود 400 شهرستان اتاق اصناف دارند که در 160 شهرستان انتخابات برگزار نشد، پس در حدود 40 درصد اتاق‌های اصناف کشور به دلیل اینکه اعتبارنامه‌ها همچنان اعتبار داشت انتخابات برگزار نشد و این موضوع تنها مختص اصفهان نیست.

در استان اصفهان نیز از 24 شهرستان در 16 شهرستان انتخابات برگزار شد و در هشت شهرستان به همین دلیل انتخاباتی برگزار نشد.

جایی نیز این شایعه مطرح شده بود که شاید چون انتخابات اصناف در بعضی از شهرستان‌ها برگزار نشده پس اصناف نماینده در سایر دستگاه‌ها ندارند اما باید گفت تا زمانی که اعتبارنامه‌ها تاریخ دارد عضویت اشخاص در ارگانها و جایگاه‌های خود به‌عنوان نماینده اصناف ادامه دارد و هیچ مشکلی وجود ندارد، در حال حاضر بنده نماینده اتاق اصناف اصفهان در اتاق اصناف ایران هستم و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهم و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد، سایر شهرستان‌های استان هم که هفت نماینده در اتاق اصناف ایران دارند بدون هیچ‌گونه مشکلی به کار خود ادامه می‌دهند.

*به اتاق اصناف ایران اشاره داشتید، جایگاه اصفهان در این اتاق به چه شکل است؟

متأسفانه در سال های گذشته، اصفهان نماینده‌ای در هیئت‌رئیسه اتاق اصناف ایران نداشت اما فکر می‌کنم با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اصفهان نیاز است حداقل یک نماینده از استان در هیئت‌رئیسه اتاق اصناف ایران وجود داشته باشد، امیدواریم در سایه همدلی در سال جاری که انتخابات هیئت‌رئیسه اتاق اصناف ایران نیز در مهر یا آبان برگزار می‌شود، بتوانیم از میان هشت نماینده استان اصفهان در اتاق اصناف ایران، حداقل یک نماینده در هیئت‌رئیسه اتاق اصناف کشور داشته باشیم.

*قرار است دولت از اصنافی که با مشکلات مختلف دست‌وپنجه نرم می‌کنند حمایت کند و بسته‌های حمایتی به آنها اختصاص دهد، از آخرین وضعیت تخصیص این بسته‌های حمایتی به اصناف چه خبری در دست دارید؟

بسته حمایتی دولت در عمل در بحث اصناف ابتر ماند، البته اتاق اصناف ایران، سازمان صمت، استانداری و تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط در این بخش کمک کردند اما خب بانک‌ها نیز محدودیت داشتند و نتوانستند کار زیادی انجام دهند، این بسته‌های حمایتی سه شرط داشت که مزیت حساب می‌شد وگرنه سود 18 درصد بانکی نمی‌تواند کمکی به اصناف داشته باشد اما بعضی از صنوف تولیدی و فنی با توجه به اینکه با نیمی از ظرفیت فعال بودند و یا مشکلات مختلف دیگر داشتند حاضر شدند حتی با سود بالای این تسهیلات و با توجه به اینکه محدودیت‌هایی در دریافت تسهیلات داشتند از این بسته‌ها استفاده کنند.

در این بسته حمایتی سه بند حمایتی برای اصناف در نظر گرفته شد، یکی اینکه اگر اصناف تراکنش بانکی پایین داشتند، این امکان را داشته باشند که از تسهیلات استفاده کنند، دوم اینکه اگر چک برگشتی داشتند، بتوانند وام بگیرند و دیگر اینکه اگر بدهی معوق دارند بدهی‌ها را تعیین تکلیف کرده و دوباره وام بگیرند.

دو هزار واحد صنفی برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام انجام دادند، کارگروه‌ها تشکیل و جلسات برگزار شد تا کار پیش برود، حدود 300 تا 400 موردبررسی شد و برای دریافت تسهیلات معرفی شدند که خب این مهم محقق نشد، شاید حدود 20 تا 30 مورد توانسته باشند وام بگیرند، خوشبختانه جلسه‌ای برای هماهنگی بیشتر درباره اجرای طرح حمایتی از اصناف با حضور معاون استاندار برگزار و قرار شد سامانه‌ای طراحی شود تا اصناف با ثبت‌نام در آن بتوانند از تسهیلات استفاده کنند.

*همواره از ظرفیت بالای اصناف در ایجاد اشتغال صحبت می‌شود، آیا آمار دقیقی از میزان اشتغال ایجادشده توسط اصناف در سطح استان موجود است؟

اصناف ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال دارند، سرریز جامعه بیکار ما به اصناف منتقل می‌شوند، زمینه‌ها فراهم‌شده تا زمینه ایجاد اشتغال این افراد فراهم شود، البته مواردی همچون مباحث مالیاتی و تأمین اجتماعی و اداره کار وجود دارد که اصناف همواره از آن گلایه دارند که خوشبختانه با تعاملات خوب هیئت‌رئیسه اتاق اصناف موفق شدیم رایزنی‌ها و توافقات بسیار خوبی در راستای رفع این مسائل شکل دهیم.

در خصوص میزان اشتغال ایجادشده توسط اصناف، اگر تعداد پروانه‌های کسب را حساب کنیم یک آمار به دست می‌آید اما باید توجه داشت که ممکن است با صدور یک پروانه کسب زمینه اشتغال چندین نفر فراهم شود، لذا نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد اشتغال ایجادشده در این بخش ارائه داد، متأسفانه در یکی دو سال اخیر تعداد صدور پروانه‌های کسب و پروانه‌های باطل شده به دلیل رکود در حال برابر شدن است، خوشبختانه با تعاملات انجام شده در چند ماه اخیر روند ابطال پروانه‌ها روند کندتری به خود گرفته و کاهش را نشان می‌دهد.

در تلاش هستیم تا موانع تولید رفع شود و افراد جویای کار به سمت فعالیت‌های تولیدی و فنی حرکت کنند.

*مدتی است در فضای مجازی، مواردی را به اتاق اصناف نسبت می‌دهند که قطعاً برخی از این موارد به گوش خود شما هم رسیده است.

متأسفانه برخی بدون هیچ‌گونه اطلاعاتی مسائلی را در فضای مجازی مطرح می‌کنند که به‌هیچ‌عنوان صحت ندارد، مصاحبه‌ای از آقای فولادگر در چند روز گذشته منتشر شده بود و صحبت‌هایی در آن مصاحبه انجام شده بود اما زمانی که با آقای فولادگر صحبت کردم و موضوع را مورد پیگیری قرار دادم مشخص شد شیطنت‌هایی در نقل دقیق خبر صورت پذیرفته است. خوشحال می‌شوم این موارد مطرح شود تا پاسخگو باشم تا این‌گونه جهت‌گیری‌های اشتباه پاسخ داده شوند و سوتفاهم ها برطرف شوند.

*در چند روز گذشته صحبت‌های مختلفی درباره بودجه اتاق اصناف در فضای مجازی منتشر و باعث ایجاد شبهاتی شد، درباره این شبهات چه صحبتی دارید.

ما بودجه اتاق اصناف را افزایش دادیم بدون اینکه فشاری به کسی تحمیل کنیم، هیچ هزینه‌ای تحمیل نشده بلکه شرایط اتاق اصناف را مدیریت مالی کردیم و توانستیم بودجه را افزایش دهیم. در دو سال اخیر حسابرسی دقیقی از سیستم مالی اتاق اصناف انجام داده‌ایم و حسابرسی توسط نهادهای نظارتی نیز شکل می‌گیرد تا بتوانیم در کمیسیون نظارت حضور یابیم.

باید پیش‌بینی بودجه سال آینده را هم تا قبل از بهمن هرسال به کمیسیون نظارت بدهیم که درآمدها و هزینه‌ها و ... همگی در آن مشخص می‌شود که کمیسیون نظارت در فرصت یک‌ماهه این بودجه را بررسی و تائید و یا رد می‌کند و اگر بودجه رد شد باید اصلاح شود.

سال‌ها شده که بودجه تصویب نمی‌شده و به‌صورت یک دوازدهم در اختیار اتاق قرار می‌گرفته است تا بودجه بررسی شود؛ اما در دو سال اخیر ما پیش‌بینی بودجه را به‌طور دقیق انجام دادیم و مصوبه لازم را نیز از کمیسیون نظارت گرفتیم یعنی هر هزینه‌ای که انجام شود طبق سرفصل کمیسیون نظارت است. بعد از پایان سال نیز مجدد تراز مالی اتاق اصناف را به کمسیون نظارت می‌بریم تا دقیقاً بودجه موردبررسی قرار گیرد.

هرسال بودجه را به‌طور واقعی پیش‌بینی می‌کنیم و درست پیش می‌رویم، پس هم پیش‌بینی بودجه سالانه و هم‌ تراز مالی بودجه مصرف شده درهمان سال به‌طور دقیق موردبررسی قرار می‌گیرد و کمیسیون نظارت، نظارت کاملی بر بودجه اتاق اصناف دارد.

*برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که علاوه بر 20 درصد حق عضویت در اتاق اصناف، مبلغی نیز بابت بازرسی از اصناف دریافت می‌شود و این مبلغ پول اضافه است، در این مورد چه صحبتی دارید؟

در این باره صحبت‌هایی شده اما به‌طور دقیق صحبت نشده است، این‌که می‌گویند اتاق اصناف مبالغی را برای بازرسی می‌گرفته درست نیست بلکه بازرسی اتاق اصناف برای بازرسی مبالغ را گرفته است.

بازرسی اتاق اصناف سیستم اداری تازه شکل گرفته‌ای است و قبلاً وجود نداشت، سازمان صمت تفویض اختیار کرد و بازرسی اصناف را به خود اتاق اصناف واگذار کرد، موضوعی که در ابتدا موردانتقاد برخی نیز قرار گرفت اما عملکرد مناسب بازرسی اصناف معادله را تغییر داد، زمانی که بازرسی به اتاق واگذار شد هیچ بودجه‌ای برای این منظور وجود نداشت، طبق مصوبات هر اتحادیه به ازای هر 500 عضو یک بازرس می‌خواهد و بودجه را هم باید تأمین کند که اگر این روند پیش می‌رفت حالا باید 300 تا 400 بازرس داشته باشیم اما امروز 50 بازرس در اتاق اصناف داریم و این یعنی اصناف ما توانایی تأمین بودجه بر اساس مصوبه اولیه را هم نداشتند، پس از گذشت زمان، قانونی آمد که بازرسی تحت نظر اتاق اصناف باشد و نیازی به تأمین بودجه مستقیم توسط خود اصناف برای این منظور نیست و اتاق اصناف بودجه بازرسی را تأمین کند، بر اساس مصوبه کمیسیون نظارت دقیقا از زمانی که بنده ریاست اتاق اصناف اصفهان را برعهده گرفتم قرار شد بودجه و مدیریت بازرسان بر عهده اتاق اصناف قرار گیرد.

امروز حدود 50 نفر پرسنل بازرسی هستند که در این بخش هزینه‌های زیادی به اتاق تحمیل می‌شود و اگر اتاق می‌خواست این بودجه سنگین را تأمین می‌کند توانایی آن را نداشت، از طرفی بر اساس قانون، اتاق اصناف برای خدماتی که به اتحادیه‌ها و اصناف می‌دهد، می‌تواند کمک مالی دریافت کند، اما ما هیچ صنف و اتحادیه‌ای را اجبار نکردیم بلکه اتحادیه‌هایی که توان مالی دارند کمک می‌کنند تا بازرسی اصناف بتواند به کار خود با قدرت ادامه دهد، شاید تعداد اتحادیه‌هایی که از این قضیه با پرداخت مبالغی حمایت می‌کنند به تعداد دو دست هم نمی‌رسند که البته این هم اختیاری است و هیچ اجباری در کار نیست، هیچ‌چیز به اتحادیه‌ها تحمیل نشده است.ینده

*در سال حمایت از کالای ایرانی قرار داریم، آیا اتاق اصناف و به دنبال آن اتحادیه‌ها برای حمایت از کالای ایرانی اقدامی صورت داده‌اند؟

به‌محض اینکه شعار سال اعلام شد تمامی کارگروها و کمیسیون‌های تخصصی اتاق اصناف وارد عرصه شدند. در طول سال به 25 تا 30 هزار واحد صنفی در مرکز آموزش اتاق اصناف انواع آموزش‌ها همچون قوانین کار، مالیات، تأمین اجتماعی، نظام صنفی و... ارائه می‌شود و از اساتید مجرب و ماهری در این بخش کمک می‌گیریم و به هر شخص 24 ساعت آموزش می‌دهیم.

دستورالعملی ابتدای سال ابلاغ شد که هر استاد در طول دوره‌های آموزشی مباحث مربوط به تعلق‌خاطر و توجه به کالای ایرانی را برای صنوف تبیین کند تا دفاع از کالای ایرانی در اصناف افزایش یابد و فرهنگ‌سازی شود.

کمیسیون فرهنگی نیز نظرخواهی از اتحادیه‌ها برای حمایت از کالای ایرانی انجام داد، حالا برخی از اصناف ما برچسب‌هایی با مضمون حمایت از کالای ایرانی تهیه کردند که در واحدهای صنفی خود تبلیغ کالای ایرانی را می‌کنند، هر اتحادیه این برچسب‌ها را با لوگو و طراحی خود ارائه داد و تصویب هم شد.

کمیسیون اقتصادی هم کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی را تشکیل داد و مشکلات و مسائل اصنافی مختلف تولیدی را احصا و موردبررسی قرار داد و این موارد را به دستگاه‌های بالادستی پیشنهاد دادیم تا مشکلات رفع شود.

بخشی از مشکلات را نیز در شورای گفتگو مطرح می‌کنیم تا برطرف شوند.

*میزان کالای قاچاق در اصناف چقدر است؟

اتاق اصناف و بازرسی اصناف در کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز عضو هستند و با موارد مشهود قاچاق به‌شدت برخورد می‌کنیم و موارد را به تعزیرات و نیروی انتظامی و سایر بخش‌های مربوطه منتقل می‌کنیم اما مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید در مبادی ورودی و انبارهای بزرگ موردبررسی قرار گیرد، اجازه ندادیم سطح بازار به هم بریزد و در انبارها و محل‌های تخلیه بار توسط بازرسی اصناف، نیروی انتظامی، تعزیرات، سازمان صنعت و معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های مربوطه نظارت‌ها در حال انجام است و با متخلفان برخورد می‌شود.

*وارد مقوله مسکن شویم، با توجه به اینکه شما سال‌ها است در اتحادیه املاک نیز مشغول فعالیت هستید و ریاست این صنف را در حال حاضر بر عهده دارید، درباره بازار مسکن چه پیش‌بینی دارید؟

دعا می‌کنیم که مسکن از رکود خارج شود، با توجه به بافت جمعیتی بین 900 هزار تا یک‌میلیون واحد مسکونی در سال نیاز داریم که ساخته شود اما در چندساله اخیر به دلیل رکود این ساخت‌وسازها به حدود نصف رسید.

این موضوع چند دلیل داشت، اول اینکه قیمت مسکن در برخی بازارها بی‌رویه افزایش یافت و دوم اینکه بسیاری از خانه‌ها متناسب با نیاز امروز جامعه نیست، روزی خانه‌های حیاط دار و یا آپارتمان‌های بزرگ متقاضی داشت اما امروز خانواده‌ها به سمت تک‌فرزندی می‌روند و لذا نیازها تغییر کرده است، اما نیاز متقاضیان در ساخت‌وسازها رعایت نمی‌شود و علت این امر هم این است که افرادی در موضوع ساخت‌وساز وارد شدند که هیچ سررشته‌ای از این موضوعات ندارد و مسکن را باب میل خود و بدون توجه به نیاز امروز جامعه می‌سازند، الآن واحدهای کوچک متقاضی بیشتری دارند و امید است این رونق تنها جو روانی نباشد و رونق به‌صورت واقعی باشد، اما باید توجه داشت این رونق به سمتی نرود که افزایش حبابی قیمت را داشته باشیم که باعث می‌شود قیمت‌ها انقدر بالا برود که قدرت خرید مردم کاهش یابد.

یکی از علل تعداد زیاد خانه‌های خالی نیز کاهش قدرت خرید مردم است لذا تولیدات بعدی مسکن باید متناسب با قدرت خرید مردم باشد و اینکه فاصله قدرت خرید مردم و قیمت مسکن توسط دولت با ارائه تسهیلات کاهش یابد.

*در شرایط کنونی بسیاری از مردم قصد خرید مسکن دارند اما نمی‌دانند در این شرایط چه کنند، پیشنهاد شما به این قشر چیست؟

من اعتقادم بر این است که اگر فرصت کافی است و بررسی خوبی داشته باشند می‌توانند خرید کنند، امید است رونق مسکن بدون افزایش بی‌رویه قیمت‌ها انجام شود، شاید در مقطعی حباب در قیمت مسکن وجود داشته باشد اما در درازمدت شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود.

*در بخش ساخت‌وساز وضعیت چطور است؟

اگر رونق مسکن ادامه داشته باشد این موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای افزایش ساخت‌وساز باشد و نویدی باشد برای مدیریت شهری چون مدیریت شهری هم با مشکل نقدینگی و عدم وجود درآمدهای پایدار روبرو است که این موضوع به درآمد شهرداری‌ها و به‌تبع آن افزایش خدمات‌رسانی شهرداری‌ها کمک می‌کند.

*در پایان اگر نکته دیگری هست بفرمایید .

در پایان بار دیگر، روز یکم تیرماه روز ملی اصناف را تبریک می‌گویم، خوشحالیم که اصناف دیده می‌شوند، همین‌که مورد مهرورزی یا بی‌مهری برخی دوستان واقع می‌شویم یعنی اینکه کارهایی در حال انجام است، از انتقاد سازنده استقبال می‌کنیم و از اصحاب رسانه هم تشکر می‌کنم که به ایجاد شفافیت کمک می‌کنند. حضور خوب اصناف در رسانه‌ها نشان‌دهنده گسترش فعالیت اصناف است.

در دو سال گذشته وضعیت اتاق اصناف را مدیریت کردیم و توانستیم افزایش بودجه را داشته باشیم. با این بودجه‌ها ساختمان اتاق اصناف را بازسازی کردیم و سالن آمفی تاتر آن ساخته شد، شش کمیسیون ایجاد کردیم که پیگیر مسائل و مشکلات اصناف هستند، هر کمسیون صاحب یک سالن جلسات و امکانات مناسبی شد،

همچنین بخشی از درآمدهای اتاق صرف آموزش می‌شود، 2هزار متر فضای آموزشی ایجاد کردیم که در آن آموزش‌های بسیار خوبی ارائه می‌شود، اعتقاد داریم آموزش نوعی سرمایه‌گذاری است. بر اساس برنامه هیئت داوری اصناف را راه‌اندازی می‌کنیم و مهمانسرای اتاق اصناف را هم احیا خواهیم کرد.

در اتاق اصناف تفویض اختیار و تقسیم‌کار وجود دارد و هیچ کاری روی زمین نمی‌ماند، مسائل در حال پیگیری است، تعامل و برادری و همکاری در اصناف را پیگیری می‌کنیم و کار را پیش می‌بریم. از تمامی انتقادات سازنده هم استقبال می‌کنیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار