خشکی درختان ناژوان دور از تصور نیست

هنگامی‌که در نخستین روزهای بهاری تصاویری از خزان زودرس درختان پارک طبیعی ناژوان در فضای مجازی منتشر می‌شود ما را می‌کشاند به این منطقه که در کنار رودخانه خاموش زاینده‌رود واقع‌شده است.

اصفهان امروز - فاطمه کاویانی: هنگامی‌که در نخستین روزهای بهاری تصاویری از خزان زودرس درختان پارک طبیعی ناژوان در فضای مجازی منتشر می‌شود ما را می‌کشاند به این منطقه که در کنار رودخانه خاموش زاینده‌رود واقع‌شده است. در نگاه اول وضعیت این منطقه کاملاً آرام و به‌دوراز هر حاشیه‌ای است اما وقتی چند قدم بیشتر وارد پارک شوید با صحنه‌ای مواجه خواهید شد که شاید تصور آن را در روزهای پاییزی می‌توان داشت. حجم نسبتاً زیادی از برگ‌های خشک و خزان‌زده درختان که زمین اطراف را فرش کرده است. واقعیتی تلخ برای یکی دیگر از مناطق گردشگر پذیر و زیبای شهر اصفهان که خطری جدی آن را تهدید می‌کند. ناژوان از معدود مناطق گردشگری طبیعی شهر اصفهان است. این منطقه را مجموعه‌ای از درختان قدیمی تشکیل داده است که در جریان ساخت‌وسازهای بی‌رویه و توسعه شهری هنوز به حیات خود ادامه می‌دهد. ناژوان به‌عنوان ریه‌های تنفسی اصفهان در وسعتی بیش از هزار و 200 هکتار در غرب شهر اصفهان واقع‌شده است. درست بخشی که می‌تواند به‌عنوان یک فیلتر در مقابل ورود آلاینده‌های صنایع موجود در غرب اصفهان عمل کند؛ اما این روزها حال‌وروز این منطقه چندان مطلوب نیست چراکه چهره خشکسالی بر این پارک طبیعی نیز تأثیرات ناخوشایند خود را گذاشته است. باید دید که آیا خشکسالی تنها متهم این واقعه زیست‌محیطی است یا دلایل دیگری دراین‌بین مطرح هستند؟ مدیر طرح ساماندهی ناژوان در گفتگو با اصفهان امروز در این رابطه گفت: منطقه ناژوان به دلیل حساسیت‌های خاص زیست‌محیطی نسبت به سایر مناطق بیشتر موردتوجه شهرداری است. به گفته حسن شفیعی به همین منظور تمام اتفاقات و حوادثی که در این منطقه رخ می‌دهد با دقت و سرعت توسط شهرداری رصد می‌شود. او با تأکید بر اینکه یک‌سوم از اراضی ناژوان در تملک شهرداری قرار دارد، اظهار کرد: حفظ و نگهداری از این فضا با توجه به خشکسالی های پی‌درپی سال‌های گذشته کار سختی است. در حقیقت خشکسالی عامل خزان زودرس درختان در این منطقه است. اتفاقی اجتناب‌ناپذیر که به دلیل کمبود آب نمی‌توان برای جلوگیری از آن اقدامی کرد. شفیعی ادامه داد: در حال حاضر در منطقه ناژوان تنش خاصی به دلیل کمبود آب ایجاد نشده است، اما نمی‌توان به این روند خوش‌بین بود چراکه در 10 روز گذشته با افزایش دمای هوا در استان اصفهان درختانی که حساس‌تر هستند بویژه درختان پارک میرزا کوچک خان در ناژوان با مشکلات بیشتری روبرو شده‌اند. مدیر طرح ساماندهی ناژوان خشکسالی های اخیر، نوع و گونه درختان و عمق کم خاک این منطقه را ازجمله عواملی می‌داند که موجب خزان زودرس درختان شده است. شفیعی خاطرنشان کرد: این در حالی است که اگر روند آبدهی توسط چاه‌هایی که برای آبیاری فضای سبز شهری در نظر گرفته‌شده به همین سبک فعلی ادامه داشته باشد مشکل خاصی نخواهیم داشت، گفت: اما درصورتی‌که شاهد نوسان در میزان آب چاه‌ها باشیم خزان‌زدگی زودرس و به دنبال آن خشک شدن درختان دور از تصور نیست. او در ادامه تصریح کرد: حفظ و نگهداری درختانی که زمانی ریشه در آب داشته‌اند اکنون به دلیل کمبود آب طبق جدول زمان‌بندی‌شده آبیاری می‌شوند کار دشواری است.
شفیعی با اشاره به عمق 7 تا 8 متر خاک در این منطقه گفت: بستر کم‌عمق خاک و قرار گرفتن بستر شنی در زیر آن باعث می‌شود تا ماندگاری آب در اطراف درخت سخت باشد. او بابیان اینکه تلاش شده با روش‌های گوناگون آب را در سطح خاک نگه‌داریم، اضافه کرد: نگهداشت آب برای درختان در سطح خاک نیز معایب دیگری دارد که این امر را با چالش روبرو کرده است. مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به فعالیت‌هایی انجام‌شده برای کاهش آسیب به درختان ناژوان گفت: در این راستا در سال جاری راه‌اندازی مخازن سه و چهار ناژوان بااعتبار بیش از 20 میلیارد ریال در دستور کار قرارگرفته است. همچنین برای اجرای کلکتور آب فضای سبز این منطقه توسط شهرداری مرکزی، معاونت خدمات شهری و مدیریت منطقه ناژوان اعتباری معادل 60 میلیارد ریال پیش‌بینی‌شده است. او تقویت ریشه درختان را از دیگر راه‌حل‌هایی دانست که می‌تواند خشک شدن درختان منطقه ناژوان را به تأخیر بیندازد. شفیعی ادامه داد: امسال قوی‌تر و زودتر از سال‌های گذشته و باکیفیت بالاتر بحث سم‌پاشی به درختان صورت گرفته است. شفیعی با اشاره به اینکه هنگامی‌که ریشه درختان ضعیف شوند، استقامت اولیه خود را از دست می‌دهند در مواجه با آفات و وزش بادهای به نسبت شدید نمی‌توانند مقاومت داشته باشند گفت: در این شرایط درختان با ورزش باد به‌سرعت سقوط می‌کنند.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار