ترویج فرهنگ گذشت مسئولیت اجتماعی کانون اصلاح و تربیت است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی آموزش فرهنگ گذشت را بزرگترین مسئولیت اجتماعی کانون‌های اصلاح و تربیت دانست و گفت: این کانون‌ها بار نظام آموزشی ما و ضعف فراگیری مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان را به‌ دوش می‌کشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی آموزش فرهنگ گذشت را بزرگترین مسئولیت اجتماعی کانون‌های اصلاح و تربیت دانست و گفت: این کانون‌ها بار نظام آموزشی ما و ضعف فراگیری مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان را به‌ دوش می‌کشند.
ناهید تاج‌الدین در گفت وگو با ایمنا، با اشاره حضور در برنامه روز ملی "گل" در کانون اصلاح و تربیت اصفهان اظهار کرد: در جریان مشکلات این کانون و افراد تحت نگهداری در آن هستم، مسائل آنها را در راستای انجام وظیفه نظارتی و نیز عضویت در کمیسیون اجتماعی مجلس رصد کرده و البته سعی می کنم بخش‌هایی از این مشکلات و مسائلی را که قابل حل است، دسته‌بندی کرده تا به کمک مسئولان و دست‌اندرکاران زندان گام‌های اولیه را برای رفع آنها برداریم یا حداقل برای اقدامات مشترک بعدی در جهت حل مشکلات هم‌افزایی داشته باشیم.
وی افزود: برگزاری چنین برنامه‌هایی در کانون اصلاح و تربیت کمک می‌کند نوجوانانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند احساس تعلق بیشتری به اجتماع کنند چون جرم‌هایی که اغلب نوجوانان تحت نگهداری این مراکز مرتکب شده‌اند، جرم‌های ضد اجتماعی است و هم به‌واسطه اینکه در حال حاضر در فضای زندان هستند، احساس رانده‌شدگی از اجتماع دارند و همین موضوع غلظت ضد اجتماعی شدن این افراد را افزایش می‌دهد.
کانون اصلاح و تربیت بروز رفتارهای ضد اجتماعی را کنترل کند
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نخستین کارکرد کانون اصلاح و تربیت را ترغیب نوجوانان به اجتماعی شدن و جلوگیری از ایجاد روحیه ضد اجتماعی در این افراد دانست و گفت: برگزاری برنامه های فرهنگی و جشن ها این پیام را به زندانیان می‌رساند که زندگی با تمام فراز و نشیب‌هایش در زندان جاری است و هنوز هم برای ساختن زندگی دیر نشده و به آنها این انگیزه را می‌دهد که به متن جامعه برگردند و دقیقاً اصلاح و تربیت از همین نقطه آغاز می‌شود.
ردپای زندگی در کانون اصلاح و تربیت
تاج‌الدین در مورد مهم‌ترین درخواست‌های نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند، گفت: جالب است بدانید که یکی از خواسته‌های بچه‌هایی که اینجا نگهداری می‌شوند، تماشای همه مسابقات جام جهانی از جمله آن دسته از این مسابقات بود که در ساعات پایانی شب برگزار می‌شود. این یعنی نوجوانان تحت نگهداری در این کانون شوق زندگی کردن دارند و بیشتر آنها اگرچه در سنین پایین بزهکار بوده‌اند، اما به نوعی قربانی جرم هم شده‌اند. یا خواسته دیگر آنها ادامه تحصیل بود که زمینه‌های اولیه برای مرتفع کردن این درخواست فراهم شد و قرار است با آموزش و پرورش برای تأمین آموزش‌دهنده جهت ادامه تحصیل آنها مذاکره شود.
وی تأمین اقلام ورزشی و تجهیز مکان‌های ورزشی کانون را دیگر خواسته افراد تحت نگهداری در آن دانست و اضافه کرد: در این زمینه هم ورود کردیم و ان‌شااله این خواسته مرتفع می‌شود. تمام این خواسته‌ها نشان از وجود ردپای زندگی در این کانون می‌دهد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در مورد وظایف کانون‌های اصلاح و تربیت اظهار کرد: کانون‌ اصلاح و تربیت مکان بسیار حساسی است و دو وظیفه جدی و حیاتی دارد. این کانون‌ها هم جلوی وخیم‌تر شدن جرم و به اصطلاح بزرگسال شدن جرم را می‌گیرند و نمی‌گذارند جرم با بزرگسال شدن مجرم بزرگ‌تر شود و هم اصلاح و تربیت می‌کنند و در بسیاری از مواقع افرادی که ارتکاب جرم داشته‌اند را به دامن جامعه باز می‌گردانند.
تاج‌الدین با بیان اینکه بسیاری از کودکان و نوجوانانی که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می شوند، مهارت های زندگی را نیاموخته اند، اظهار کرد: این کانون‌ها به معنای واقعی اصلاح و تربیت می‌کنند و عقیده قلبی من این است که اساساً این کانون‌ها بار نظام آموزشی ما و ضعف فراگیری مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان را به‌دوش می‌کشند.
خلأ آموزش مهارت‌های زندگی در نظام آموزشی
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: نظام آموزشی باید ۱۰ مهارت توانایی تصمیم‌گیری، توانایی حل مسئله، توانایی تفکر خلاق، توانایی تفکر نقادانه، توانایی برقرای رابطه مؤثر با دیگران، توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه، توانایی خودآگاهی، توانایی همدلی با دیگران، توانایی رویارویی با هیجان‌ها (غم، خشم، شادی و …) و توانایی رویارویی با استرس‌ها را به دانش‌آموزان یاد بدهد و متأسفانه در خلأ نظام آموزشی، کانون‌های اصلاح و تربیت این موارد را یاد می‌دهند و در بسیاری از موارد این آموزش ها نوشداروی پس از مرگ سهراب است و برای فرادهی این مهارت‌ها دیر شده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا کانون‌های اصلاح و تربیت توانسته‌اند وظایف خود را به درستی انجام دهند، افزود: به نظر من وظیفه اصلی کانون‌های اصلاح و تربیت، بدون این استرس که سرنوشت افراد پس از رسیدن به سن قانونی چه خواهد شد، بازگرداندن آنها به متن اجتماع است و در بسیاری از مواقع این کانون‌ها این رسالت را درست انجام می‌دهند. چون مهم‌ترین مسئله این است که افرادی که تحویل کانون اصلاح و تربیت می‌شوند بسیار اصلاح‌پذیر بوده و در سنی قرار دارند که می‌توان آنها را اصلاح و تربیت کرد.
اشاعه فرهنگ گذشت، بزرگترین مسئولیت اجتماعی کانون‌ها
وی بزرگترین مسئولیت اجتماعی کانون‌های اصلاح و تربیت را فرهنگ‌سازی و یا شراکت آنها در فرهنگ‌سازی برای آموزش فرهنگ گذشت دانست و ادامه داد: همچنین این کانون‌ها می‌توانند تجربه‌های خود را در اختیار آموزش و پرورش بگذارند و با این نهاد هم‌افزایی مثبتی داشته باشند. به هر حال درگیرترین نهاد با بزهکاری خردسالان و نوجوانان کانون‌های اصلاح و تربیت است و تجربه‌های فراوانی در این زمینه دارند که می‌توانند در اختیار مدارس ما و انجمن‌های اولیا و مربیان بگذارند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار