فراکسیون زنان به دنبال موفقیت های کوچک است

نمایند مردم اصفهان گفت: فراکسیون زنان مجلس تاکنون سعی کرده با رویکرد مسئله محور به آسیب‌های مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان ورود کند و با رویکردی واقع‌گرایانه به دنبال کسب« موفقیت‌های کوچک» در این زمینه باشد.

نمایند مردم اصفهان گفت: فراکسیون زنان مجلس تاکنون سعی کرده با رویکرد مسئله محور به آسیب‌های مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان ورود کند و با رویکردی واقع‌گرایانه به دنبال کسب« موفقیت‌های کوچک» در این زمینه باشد.
ناهید تاج الدین با اشاره به جایگاه زنان در دولت، مجلس و سایر پست‌های مدیریتی به ایمنا اظهار کرد: میانگین حضور زنان در مجالس قانون‌گذاری دنیا حدود ۲۳ درصد است، این در حالی است که در مجلس شورای اسلامی ایران در حال حاضر تنها شاهد حضور ۱۷ نماینده زن هستیم که حدود ۵ درصد نمایندگان مجلس را تشکیل می دهند.
وی افزود: این در صورتی است که باید سهم بانوان در مجلس شورای اسلامی به ۳۰ درصد برسد و این امر نشان دهنده فاصله زیاد با شاخص های جهانی است که در برنامه ششم توسعه شاهد پیش بینی حضور ۳۰ درصدی زنان در منصب های مدیریتی هستیم.
تاج الدین خاطر نشان کرد: مهمترین و اصولی‌ترین موضع گیری انقلاب اسلامی نسبت به مشارکت زنان، در قانون اساسی جمهوری اسلامی منعکس شده است که در این قانون هیچ تبعیضی در لفظ و معنا به دلیل جنسیت مقرر نشده، راه قانونی برای مشارکت بانوان در تمامی صحنه‌ها فراهم آمده و در آن از منزلت اجتماعی این قشر نیز حمایت شده است و این امر نگرش مثبت طبقه های مرجع انقلاب اسلامی به مسایل زنان را متبلور می سازد.
وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از سرمایه انسانی ما را زنان تشکیل می دهند، گفت: در اصفهان زنان توانمند کم نیستند؛ در حال حاضر ۵۱ درصد فارغ التحصیلان، ۵۲ درصد دانشجویان دکتری و ۴۰ درصد شاغلان زنان هستند و حضور زنان در سیاست و احزاب سیاسی نسبت به سرانه مشارکت سیاسی زنان در کشور مناسب است.
مشارکت سیاسی زنان فراگیرتر شده است
نماینده مردم اصفهان با بیان افزایش مشارکت زنان در عرصه‌های مختلف گفت: بعد از انقلاب تعداد دانشگاه ها از ۲۲۳ به ۲۶۵۰ دانشگاه و تعداد دانشجویان نیز از ۱۷۰ هزار به بیش از ۴ میلیون افزایش پیدا کرده که در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد دانشجویان را دختران تشکیل می دهند. نرخ باسوادی نیز از۴۷.۲ درصد اول انقلاب به ۹۵ درصد افزایش و نرخ باسوادی زنان بیشتر از مردان رشد کرده که در این میان تفاوت نرخ باسوادی زن و مرد از۲۳.۸ درصد به کمتر از ۷ درصد بعد از انقلاب کاهش یافته است.
وی افزود: در المپیادهای علمی جزء ۱۰ کشور برتر دنیا، از نظر علمی رتبه ۱۷ و در سرعت رشد علم دارای رتبه اول جهان هستیم که نقش زنان در این خصوص بی بدیل است، بنابراین اینها همه ظرفیت ها، تخصص و توانمندی زنان، مشارکت اجتماعی و سرمایه انسانی آنها را برای توسعه پایدار نشان می دهد
نماینده مردم اصفهان افزود: اما زنان توانمند علاوه بر مشارکت اجتماعی، نیازمند مشارکت سیاسی نیز هستند و باید علاوه بر تصمیم سازی در فرآیند تصمیم گیری نیز وارد شوند و تصمیم گیری نیازمند مشارکت سیاسی است. تصمیم سازی را قدرت اجتماعی و مشارکت اجتماعی انجام می دهد، اما تصمیم گیری را قدرت سیاسی و مشارکت سیاسی و از این منظر مشارکت سیاسی زنان باید ارتقا یابد.
تاج‌الدین در ادامه تصریح کرد: البته تغییراتی هم رخ‌داده است که داوطلبان زن نمایندگی مجلس از دوره‌های اول تا هفتم ۱۶.۵ برابر شده، ضمن اینکه سهم زنان از داوطلبان نمایندگی مجلس هم در این دوره‌ها، نرخی معادل ۲۲۷ درصد رشد داشته که این نمایانگر یک تغییر اجتماعی بزرگ است.
وی با اشاره به افزایش مشارکت سیاسی زنان، تصریح کرد: حضور سه برابری زنان در میان ثبت‌نام کنندگان انتخابات مجلس دهم نسبت به دوره‌های قبلی و شرکت ۱۶ تن از زنان در انتخابات خبرگان نشانه‌ای آشکار از فراگیرتر شدن مشارکت سیاسی زنان است.
وی در خصوص عملکرد فراکسیون زنان مجلس گفت: فراکسیون زنان مجلس تاکنون سعی کرده با رویکرد «مسئله محور» به آسیب‌های مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان ورود کند و با رویکردی واقع‌گرایانه به دنبال کسب «موفقیت‌های کوچک» در این زمینه باشد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار