بیرانوند در یک‌قدمی آرزوی بزرگ

پسر خرم‌آبادی فوتبال ایران 180 دقیقه درون دروازه تیم ملی در جام‌جهانی خوش درخشیده تا همه نگاه‌ها را متوجه خودش کند.

امیرحسین احتشامی-اصفهان امروز: پسر خرم‌آبادی فوتبال ایران 180 دقیقه درون دروازه تیم ملی در جام‌جهانی خوش درخشیده تا همه نگاه‌ها را متوجه خودش کند.

انتقادها از عملکرد علیرضا بیرانوند پیش از شروع جام‌جهانی به اوج خود رسید تا جایی که حتی خود کی روش هم تردیدهایی پیرامون شماره یک تیم ملی پیدا کرد. بیرانوند که با پیراهن پرسپولیس در لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا بازی به میدان می‌رفت، گل‌های مفت زیادی دریافت می‌کرد و همین موضوع او را سیبل منتقدان کرده بود. خروج‌های اشتباه، جاگیری‌های نامناسب، عکس‌العمل‌های دیرهنگام، نگرانی‌ها پیرامون قفس توری تیم ملی را تا سرحد ممکن بالا برد. این در حالی بود که کی روش در بازی دوستانه مقابل ازبکستان امیر عابدزاده را درون دروازه قرارداد تا اگر بیرانوند همین روند نزولی را طی کرد جایگزینی در دسترس داشته باشد. در بازی با ترکیه که هفتم خردادماه در استانبول برگزار شد این بیرانوند بود که درون دروازه قرار گرفت تا آخرین آزمون‌ها را پشت سر گذاشته بلکه بتواند خیال کی روش را از دروازه تیم ملی آسوده کند. در این دیدار هم بیرانوند دو گل دریافت کرد که روی گل دوم بازهم دچار اشتباه شد. این اتفاقات درست زمانی که شمارش معکوس برای جام‌جهانی آغازشده بود نگرانی پیرامون دروازه تیم ملی را به اوج رساند. در بازی با لیتوانی که پشت درهای بسته برگزار شد دوباره بیرانوند درون دروازه قرار گرفت تا مشخص شود کی روش انتخاب نخست خود را انجام داده و بنا را بر این گذاشته تا این وظیفه نگهبانی از دروازه تیم ملی را به این بازیکن خرم‌آبادی بسپارد.

جام‌جهانی و آغاز دل‌شوره‌ها

با آغاز جام‌جهانی دل‌شوره‌ها پیرامون پیراهن شماره یک تیم ملی به اوج رسید. همه می‌دانستند بیرانوند مقابل مراکش باید بروی توانایی‌های بیرانوند حساب باز کنند اما خاطره بازی‌های چند ماه اخیر این دروازه‌بان بدجور توی ذوق می‌زد. بازی با حریف سرشناس آفریقایی یک فینال زود درس در این گروه به‌حساب می‌آمد و کوچک‌ترین اشتباه ممکن بود به شکست تیم ملی بینجامد. اما برخلاف انتظار بازیکنی که بسیاری از احتمال اشتباهاتش در روسیه می‌گفتند و فکر می‌کردند نقطه‌ضعف تیم ملی ایران باشد به نقطه قوت تبدیل شد و بهترین بازیکن تیم ملی ایران لقب گرفت. ستاره ایران کسی نبود جز علیرضا بیرانوند؛ دروازه‌بانی که یکی از بهترین و مطمئن‌ترین بازی‌هایش را انجام داد و شاید بتوان گفت بهترین نمایش یک دروازه‌بان ایرانی در جام‌جهانی را به نمایش گذاشت. او دو بار دروازه تیم ملی را از فروپاشی نجات داد و درصحنه‌ای که «زیاش» از راه دور با یک ضربه سرکش دروازه ایران را هدف قرارداد توانست با یک واکنش مناسب توپ را به خارج از چهارچوب دروازه هدایت کند. این دیدار دوباره نشان داد اعتماد کی روش به‌آسانی از نام بازیکنان مورد اعتمادش نمی‌گذرد و با کار روانی می‌تواند حداکثر بهره‌برداری را از شاگردانش داشته باشد. اما دیدار دوم مقابل اسپانیا چند برابر دشوارتر از نبرد با مراکشی‌ها بود چراکه ماتادورها جمعی از بهترین‌های جهان را در اختیار داشتند و مشخص بود که دروازه تیم ملی زیر ضربات مهلک این ستاره‌ها قرار خواهد گرفت. در این دیدار هم شماره یک ایران یک شوت خوب از بوسکتس گرفت. چند بار با خروج‌های به موقعش حملات هوایی حریف را عقیم گذاشت و حسابی همه را امیدوار کرد. او همچنین توانست در مقابل ضربه داوید سیلوا که از راه دور نواخته شده بود مقاومت کند هرچند سرانجام یک توپ برگشتی که اتفاقی به‌پای دیگو کاستا برخورد کرد مقاومت بیرانوند را در هم شکست.

انتظارها از بیرانوند به حداکثر رسیده است

عملکرد درخشان بیرانوند مقابل مراکش و اسپانیا انتظارها از این ملی‌پوش ایرانی را به حداکثر ممکن رسانده و حالا همه از این دروازه‌بان باغیرت انتظار دارند تا مقابل پرتغال هم بتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد و رونالدو را برای نخستین بار در این رقابت‌ها ناکام بگذارد. او که پیش از حضور در این رقابت‌ها ادعای بزرگی را برای حضور در فوتبال لیگ جزیره و تیم لیورپول مطرح کرده بود و با رونالدو نیز به کری خوانی پرداخته بود اکنون یک 90 دقیقه حساس را پیش روی خود دارد. 90 دقیقه‌ای که درصورتی‌که با برتری او و هم‌تیمی‌هایش همراه شود می‌تواند او را به آرزوهای بزرگش نزدیک و نزدیک‌تر کند. البته صعود تیم ملی به دور یک شانزدهم نهایی جام‌جهانی ایرانیان را تا مرز جنون پیش خواهد برد و بدون شک نقش بیرانوند در تبدیل رویای مردم کشورمان به واقعیت بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود. تیمی که تنها با عبور از سد پرتغال می‌تواند جواز حضور در مرحله بعدی را پیدا کند و تساوی با این حریف هم به‌شرط شکست اسپانیا مقابل مراکش با اختلاف بیش از دو گل هم رأی به صعود تیم ملی خواهد داد. اتفاقی که بسیار بعید است رخ دهد چراکه شاگردان هیرو قصد دارند با شکست مراکش به‌عنوان تیم نخست گروه راهی مرحله بعد شود. با این حساب شاگردان کی روش باید تنها بروی شکست پرتغال حساب باز کنند و به‌طور طبیعی مقاومت جانانه بیرانوند در بازی دوشنبه‌شب نقشی کلیدی در تحقق چنین هدفی بازی می‌کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار