دربست به سمت بلاتکلیفی

حذف مشکل پول خرد از چرخه پرداخت کرایه، کمک به‌سلامت و بهداشت تاکسیران و مسافر با حذف پول، کاهش زمان پرداخت کرایه، کاهش اختلاف میان تاکسیران و مسافر در ارتباط با هزینه، محاسبه دقیق کرایه توسط جی‌پی‌اس و سرعت‌سنج خودرو، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو، جمع‌آوری اطلاعات و آمار دقیق از تعداد مسافر هر محدوده، انجام برخی امور بانکی از طریق سامانه داخل تاکسی، درخواست مرخصی، تمدید پروانه بدون نیاز به مراجعه حضوری تاکسیران بخشی از مزیت‌های بود که قرار بود با نصب سامانه هوشمند تاکسی اصفهان برای نخستین بار در کشور اجرایی شود.

سمیه قنبری- اصفهان امروز : حذف مشکل پول خرد از چرخه پرداخت کرایه، کمک به‌سلامت و بهداشت تاکسیران و مسافر با حذف پول، کاهش زمان پرداخت کرایه، کاهش اختلاف میان تاکسیران و مسافر در ارتباط با هزینه، محاسبه دقیق کرایه توسط جی‌پی‌اس و سرعت‌سنج خودرو، کاهش مصرف سوخت و استهلاک خودرو، جمع‌آوری اطلاعات و آمار دقیق از تعداد مسافر هر محدوده، انجام برخی امور بانکی از طریق سامانه داخل تاکسی، درخواست مرخصی، تمدید پروانه بدون نیاز به مراجعه حضوری تاکسیران بخشی از مزیت‌های بود که قرار بود با نصب سامانه هوشمند تاکسی اصفهان برای نخستین بار در کشور اجرایی شود. طرحی که سال 92 مقدمات اجرای آن آغاز شد و قرار بود در راستای ایجاد شهر الکترونیک در کلان‌شهرها در اصفهان به‌صورت آزمونه (پایلوت) اجرایی شود و تجربه‌های آن در اختیار سایر شهرها قرار گیرد.

طرح سامانه هوشمند تاکسی، طرحی ناکارآمد

شش سال از اجرای سامانه هوشمند تاکسی در اصفهان می‌گذرد اما می‌توان گفت که تاکنون این طرح کاملاً شکست‌خورده و ناکارآمد بوده است. قرار بود این بازدهی ناوگان تاکسیرانی را افزایش دهد ولی اکنون به چالشی پیچیده برای سازمان تبدیل‌شده است. از زمان اجرای طرح تاکنون 11 هزار راننده تاکسی اقدام به نصب سامانه هوشمند کرده‌اند سامانه‌ای که به گفته بسیاری از آن‌ها حتی یک روز هم کارایی مفید نداشته است. غلامرضا یوسفی مسئول خط 42 درباره بی‌رغبتی رانندگان تاکسی برای استفاده از سیستم هوشمند تاکسی‌متر می‌گوید: عرف تعیین نرخ کرایه تاکسی در اصفهان بر اساس تعداد کورس است. درحالی‌که تاکسی‌متر کرایه را بر اساس مسافت طی شده محاسبه می‌کند. همین موضوع سبب شد تا به دلیل اختلاف قیمتی که در برخی مسیرها به وجود می‌آمد در مواردی به ضرر راننده یا به نفع مسافر و یا برعکس؛ نه راننده و نه مسافر چندان تمایلی برای استفاده از سامانه هوشمند نداشته باشند؛ اما بااین‌وجود تعداد قابل‌توجهی از رانندگان به دلیل اجبار با صرف هزینه اقدام به نصب سامانه کردند.

قیمت غیرواقعی دستگاه، عامل ضرر و زیان به رانندگان

رانندگان تاکسی معتقدند که از همان ابتدا در قیمت‌گذاری این سامانه تخلف صورت گرفته و باقیمت غیرواقعی و کیفیتی پایین دستگاه‌های عرضه‌شده‌اند. سامانه‌ای که قرار بود تسهیل‌کننده بسیاری از خدمات باشد خود تبدیل به مشکل شد. یوسفی قیمت غیرواقعی و اضافه دریافت برای نصب دستگاه‌ها را عامل اصلی اختلاف رانندگان با تاکسیرانی عنوان می‌کند و می‌گوید: سال گذشته تعدادی از رانندگان به نمایندگی از همکاران برای تعین قیمت واقعی دستگاه به سازمان تعزیرات استان شکایت کردند. پس از بررسی کارشناسان تعزیرات روی دستگاه‌ها، هر دستگاه حدود 500 تا 700 هزار تومان قیمت‌گذاری شد. درصورتی‌که زمان فروش، هر راننده تاکسی برای خرید دستگاه یک‌میلیون و 900 هزار تومان به‌صورت نقد پرداخت کرده است. مبلغی که چون بسیاری از رانندگان به‌صورت نقدی امکان پرداخت آن را نداشتند مقرر شد در قالب وام دوساله به مبلغ حدود 2میلیون‌تا 2میلیون 400 هزار تومان و وام پنج‌ساله به مبلغ 3میلیون و 400 هزار تومان برای نصب دستگاه اقدام کنند. وام‌هایی که به دلیل دیرکرد در پرداخت اقساط، بدهی برخی از رانندگان را به 5 میلیون تومان هم رسانده است. آن‌هم برای دستگاهی که طبق نظر کارشناسی تعزیرات قیمت آن حداکثر 700 هزار تومان است؛ اما این تنها بخشی از مشکل است. هرچند زمانی سازمان تاکسیرانی با این عنوان که اگر راننده‌ای اقدام به نصب دستگاه نکند مجوز تاکسی تمدید نمی‌شود رانندگان را ملزم به نصب دستگاه کرد، اما گویا برای ارائه خدمات و پشتیبانی از 11 هزار راننده تاکسی تلاشی نکرده است. چراکه به گفته یوسفی به دلیل کیفیت پایین دستگاه‌ها و نداشتن خدمات پشتیبانی عملاً امکان استفاده بسیاری از دستگاه‌ها وجود ندارد. رانندگان از نبود خدمات پشتیبانی برای استفاده از این سامانه گلایه‌مند هستند ولی سازمان تاکسیرانی در پاسخ به این گلایه می‌گوید که ریالی از محل فروش‌ها دستگاه‌ها به‌حساب سازمان واریز نشده است و بنابراین سازمان تاکسیرانی تعهدی برای رفع ایرادات آن ندارد و باید شرکت فروشنده پاسخگو باشد.به گفته یوسفی طرح شکایت به سازمان تعزیرات و تعیین قیمت کارشناسی سبب شد تا شورای شهر اصفهان سال گذشته برای جبران ضرر و زیان واردشده به رانندگان تاکسی 3میلیارد تومان اعتبار در بودجه 97 برای این بخش تخصیص دهد. اعتباری که باگذشت چندین ماه و پیگیری‌های متعدد تاکسیران‌ها هنوز خبری از نحوه و نوع پرداخت آن نیست.

برای هزینه کرد 3میلیارد تومان هنوز طرحی تأیید نشده است

علیرضا نصراصفهانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، محیط‌زیست و فناوری شورای شهر تائید می‌کند که 3میلیارد تومان در بودجه 97 شهرداری تصویب‌شده است اما درباره دلایل عملیاتی نشدن آن می‌گوید: به دنبال راهی هستیم تا این مبلغ به نحوه مطلوب استفاده شود که هم کمکی برای رانندگان و هم به شهر باشد. نصر اصفهانی با اشاره به تشکیل گروه مشورتی برای تعیین تکلیف چگونگی هزینه کرد این مبلغ می‌گوید: در گام نخست سازمان تاکسی‌رانی موظف شده تا درباره هزینه کرد مبلغ طرح ارائه کند. تاکنون هم طرح‌های گوناگونی مطرح‌شده به‌عنوان نمونه با این مبلغ مجموعه‌ای رفاهی برای رانندگان ساخته شود یا اینکه بخشی از اقساط رانندگان از محل اعتبار پرداخت شود، یا معافیت‌هایی برای بخشی از هزینه‌های رانندگان مانند پرداخت عوارض سالانه برای تمدید پروانه لحاظ شود. طرح‌هایی که تاکنون هیچ‌یک به نتیجه نهایی نرسیده و همچنان در حد پیشنهاد باقی‌مانده‌اند. به گفته نصراصفهانی زمزمه‌های طرح هوشمند سازی تاکسی‌ها در اصفهان حدود هشت سال سابقه دارد. طرحی که هدف‌گذاری‌های خوبی برای آن انجام‌شده بود اما به دلیل نبود نظارت بر روند قیمت‌گذاری از سوی شرکت طرف قرارداد بیش از دو سال است که 11 هزار راننده تاکسی اصفهانی را درگیر مشکلات متعددی کرده است. مشکلاتی که اگر از ابتدا بخش‌های نظارتی شهرداری دقت بیشتری بر نحوه عقد قرارداد سازمان تاکسیرانی با شرکت طرف قرارداد برای تأمین دستگاه‌ها اعمال کرده بودند، زمان و پولی که اکنون باید برای جبران ضرر و زیان رانندگان تاکسی هزینه شود، می‌توانست در بخشی دیگر و برای حل سایر مشکلات شهر هزینه شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار