میزان نیترات آب اصفهان در حد مجاز

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: وضعیت بهداشتی آب شرب اصفهان با وجود کیفیت پایین آب نسبت به قبل، از نظر بهداشت و سلامت مورد تأیید است.

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: وضعیت بهداشتی آب شرب اصفهان با وجود کیفیت پایین آب نسبت به قبل، از نظر بهداشت و سلامت مورد تأیید است.
حسین صفاری در گفت‌و‌گو با فارس در مورد وضعیت بهداشتی و سلامتی آب شرب اصفهان اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده از جمله نمونه‌برداری، تست کلرسنجی یا آزمایشات میکربی و شیمیایی وضعیت بهداشتی آب شرب اصفهان با وجود کیفیت پایین آب نسبت به قبل، از نظر بهداشت و سلامت مورد تأیید است.
وی با اشاره به شکایات مردم نسبت به کیفیت و تغییر طعم و مزه آب اصفهان افزود: باید توجه داشت که به دلیل کمبود آب، شرکت آب و فاضلاب، آب چاه‌های ذخیره‌ شهر را وارد مدار مصرف کرده و این دلیل تغییر کیفیت و طعم آب است که از نظر سلامت مشکلی ندارد.
* چاه‌ها با کنترل مرکز بهداشت در مدار مصرفی آب قرار می‌گیرند
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه داد: هر چاهی که قرار است شرکت آب و فاضلاب در مدار مصرف قرار دهند باید زیر نظر مرکز بهداشت باشد و از آن چاه بازدید، نمونه‌برداری، آزمایش و تست فاکتورهای میکروبی شیمیایی انجام و اگر مشکلی وجود نداشته باشد، اجازه ورود به مدار مصرفی آب داده می‌شود.
وی اذعان داشت: حتی اگر از چاهی بدون نظر مرکز بهداشت استفاده شود، نسبت به پلمب آن چاه اقدامات لازم انجام می‌شود که البته این موارد کمتر رخ می‌دهد، آب چاه‌ها باید با آب تصفیه‌خانه باباشیخ علی مخلوط شود، خلط آب اگر با یک عدد و نسبت مناسبی که باعث تغییر مزه آن چنانی نشود، قابل قبول است.
صفاری در ادامه عنوان کرد: در بعضی از مناطق ممکن است که میزان آب چاه بر میزان آب تصفیه‌خانه قالب شود و همین باعث شاکی شدن مردم شده است، مناطقی که مردم از کیفیت و طعم آب شکایت کنند، مرکز بهداشت با هماهنگی و مشورت با شرکت آب و فاضلاب آن را حل می‌کند.
* کیفیت آب مثل قبل نیست
وی متذکر شد: کیفیت آب نمی‌تواند کیفیت قبلی که مردم توقع دارند باشد زیرا آب قبلی آب تصفیه‌خانه بود ولی در حال حاضر که با آب چاه مخلوط می‌شود، مقداری از آب، تصفیه نیست ولی کلرزنی می‌شود و از نظر سلامت و بهداشت هیچ مشکلی ندارد و از نظر کیفیت با آب قبلی ممکن است مقدار کمی تفاوت داشته باشد.
مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان مطرح کرد: آب شرب اصفهان از نظر سلامت، بهداشت و فاکتورهای مجاز آب شرب مناسب و قابلیت شرب را دارد ولی ممکن است که ذائقه بعضی از شهروندان این آب را نپسندد و حق هم دارند زیرا سالیان درازیست که از آب تصفیه استفاده می‌کنند، افراد خردسال یا کهن‌سال که حساس‌تر هستند، می‌توانند از آب‌های بسته‌بندی استفاده کنند اما این که الزامی برای این کار وجود داشته باشد، فعلاً الزامی نیست.
* میزان نیترات آب اصفهان در حد مجاز است
وی با بیان اینکه نیترات موجود در آب اصفهان در حد مجاز است، تصریح کرد: اگر در آب چاهی بیش از حد مجاز و استاندارد نیترات وجود داشته باشد، مرکز بهداشت مانع ورود آب آن چاه به مدار مصرف می‌شود و شهروندان از این بابت مطمئن باشند، اگر در آبی مقدار نیترات بیش از حد مجاز باشد با جوشاندن آن غلظت املاح و نیترات آن بیشتر می‌شود.
صفاری اعلام کرد: در هر منطقه‌ای میزان آب تصفیه و میزان آب چاه متفاوت است ولی در اکثر مناطق شهر از چاه‌های ذخیره استفاده می‌کنند، ولی این دلیل نمی‌شود شهروندان از آب جوشانده استفاده کنند زیرا آب اصفهان سالم است و از نظر بهداشتی و سلامتی مشکلی ندارد، به همین دلیل استفاده از آب جوشیده شده توصیه نمی‌شود.
وی در پایان مطرح کرد: اگر شهروندان با مشکلی در آب و یا موارد بهداشتی آب روبرو شدند می‌توانند با شماره 190 تماس گرفته و مرکز بهداشت را مطلع کنند تا بررسی ‌های مورد نیاز انجام و به آنان اطلاع داده شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار