وجود حفره ای مشکوک در خانه تاریخی سورگاه

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: طی روزهای اخیر در یکی از خانه های تاریخی در محله افوشته، در حین مرمت برای راه اندازی مرکز بوم‌گردی، حفره ای پیدا شد که برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر باستان‌شناسی این مکان پلمب شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز گفت: طی روزهای اخیر در یکی از خانه های تاریخی در محله افوشته، در حین مرمت برای راه اندازی مرکز بوم‌گردی، حفره ای پیدا شد که برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر باستان‌شناسی این مکان پلمب شده است.
به گزارش ایمنا خانه کهن سورگاه نطنز یکی از معدود خانه های مربوط به عهد تیموری است و با حدود ۶۰۰ سال قدمت در میان آثار مجموعه تاریخی افوشته نطنز قرار دارد و به دلیل ارزش تاریخی آن مورد بازسازی قرار گرفت.
حسین یزدان‌مهر، رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: تمامی امور بازسازی و تزیینات داخل بنا زیر نظر بهترین معماران صورت گرفت و بافت اصلی بنا در مرمت و بازسازی حفظ شده است.
وی افزود: با توجه به جایگاه و ویژگی های خاص خانه تاریخی سورگاه، طی چند ماه گذشته توسط مالک خانه طرح مرمت و ساماندهی بنای سورگاه به یکی از بهترین مشاوران کشور واگذار شد و این پروژه با تخصیص ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات ملیآغاز شد.
یزدانمهر پاکسازی، استحکام بخشی دیوارهای خشتی، پی بندی، طرح برداری از سقف ها و لنگه های باقیمانده، سبک سازی، دیوار چینی خشتی و اجرای سقف را از جمله اقدامات در راستای مرمت و بازسازی این خانه تاریخی برشمرد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز اظهار امیدواری کرد: با پایان یافتن مرحله ساخت و مرمت، در آینده شاهد تبدیل این بنای ارزشمند به اقامتگاه سنتی و زیبا با حفظ اصالت آن خواهیم بود.
وی افزود:خانه‌ قدیمی سورگاه متعلق به دوره تیموری است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.
باستان شناسان حفر تونل در سورگاه نطنز را بررسی می کنند
یزدانمهر با بیان اینکه این خانه توسط اداره کل میراث فرهنگی اصفهان و نطنز در سال گذشته مرمت شده است، افزود: این خانه توسط یک مالک خصوصی خریداری و قرار بود در ادامه به شکل یک هتل سنتی مورد بازسازی قرار گیرد که طی روزهای اخیر در حین مرمت حفره‌ای در بخشی از خانه پدیدار شده است و برای بررسی بیشتر و دقیق‌تر باستان‌شناسی این مکان اکنون پلمب شده است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز تصریح کرد: اهالی قدیمی محله افوشته پیش از پیدا شدن این حفره، معتقد بودند از گذشته در این محل مسیر زیرزمینی برای عبور و مرور وجود داشته است.
وی با بیان اینکه در صورت وجود مسیر یا شهر زیرزمینی، طرح مطالعاتی توسط کارشناسان مجرب و باستان شناسان صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: در حال حاضر در انتظار صدور مجوزهای باستان‌شناسی از سوی سازمان میراث فرهنگی هستیم و اعتبارهای لازم در این مورد نیز باید در نظر گرفته شود.
یزدان‌مهر با بیان اینکه در صورت وجود این تونل در منطقه ورودی و خروجی مسیر در طرح مشخص و در شورای فنی تصویب می شود، گفت: وجود مسیر زیرزمینی مشکلی برای مالک خانه تاریخی ایجاد نمی‌کند و در صورتی که این منطقه به سایت باستانی نیز تبدیل شود خانه از مالک خریداری می‌شود.
وی افزود: تمام این مباحث و موضوعات مطرح شده بستگی به نظر کارشناسان میراث فرهنگی دارد و فعلا اظهار نظر نهایی پیرامون آن زود است.
به گزارش ایمنا،خانه قدیمی سورگاه با شماره ۹۰۵۰ در مورخ ۸۲/۰۳/۱۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار