شرکت آب منطقه‌ای متعهد است پساب مورد نیاز شهرداری را تامین کند

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: با توجه به ادامه بحران کم‌آبی ۳۰ درصد چاه‌های در اختیار شهرداری اصفهان خشک شده، دبی بسیاری از چاه‌ها کاهش یافته و آب بعضی از چاه‌ها شور شده است و نمی‌تواند برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: با توجه به ادامه بحران کم‌آبی ۳۰ درصد چاه‌های در اختیار شهرداری اصفهان خشک شده، دبی بسیاری از چاه‌ها کاهش یافته و آب بعضی از چاه‌ها شور شده است و نمی‌تواند برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.
به گزارش ایمنا، فروغ مرتضایی نژاد ظهر امروز- سه‌شنبه پنجم تیرماه ۹۷- در جمع خبرنگاران اظهارکرد: نخستین سالی است که زاینده رود به صورت کامل و نه به صورت مقطعی خشک شد، رودخانه‌ای که منبع تامین آب فضای سبز شهر اصفهان، تامین آب‌های سطحی و زیرزمینی بود.
وی با بیان اینکه رودخانه زاینده رود در حال حاضر به طور دایم بسته شده و چاه‌های در حریم رودخانه و خارج از حریم که با سفره آبخوان‌های زیرزمینی رودخانه مرتبط است، دچار کمبود منابع آبی شده‌اند، افزود: با فصلی شدن رودخانه زاینده رود از سال ۹۱ و بسته شدن یکسال اخیر این شریان حیاتی اصفهان، مشکل کمبود منابع آبی و خشک شدن چاه ها رو به افزایش رفت به طوری که آب چاه‌ها روزانه در حال خشک شدن است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان پنج هزار و ۴۰۰ هکتار فضای سبز و ۵۴۰ هکتار چمن وجود دارد، گفت: فضای سبز مراکز دولتی، دانشگاه‌ها، پادگان‌ها در اختیار شهرداری نیست، اما آبیاری این عرصه‌ها از طریق منابع آب شهر انجام می‌شود.
مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه مردم باید بدانند که برای آبیاری درختان از آب شرب استفاده نمی‌شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه برای بازگشایی رودخانه زاینده‌رود برنامه خاصی وجود ندارد، برای آبیاری فضای سبز باید از پساب استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از پساب جهت آبیاری فضای سبز نیاز به تصفیه ثانویه از جمله گندزدایی پساب‌ها داریم که این مهم در تصفیه‌خانه سپاهان‌شهر انجام می‌شود.
شرکت آب منطقه‌ای متعهد است پساب مورد نیاز شهرداری را تامین کند
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز شمال شهر، اظهارکرد: شرکت آب منطقه‌ای تعهداتی دارد مبنی بر اینکه پساب را برای شهرداری تامین کند و دستگاه‌های اجرایی نیز دست به دست هم داده‌اند تا تعهدات قبلی پرداخت شود.
مرتضایی‌نژاد با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان در خصوص شیوه‌های مصرف آب گفت: دوره های آموزشی برای دو هزار و ۲۰۰ کارگر فضای سبز برگزار شده و در این خصوص سیاست‌های تشویقی و جرایم نیز در نظر گرفته شده است. لباس فرم کارگران فضای سبز با نوشته‌ای که بر روی آنها حک شده «آبیاری من چگونه است؟» تهیه می شود تا در خصوص آبیاری فضای سبز حساس شوند، همچنین امسال ناظر عالی آب تعیین کرده‌ایم تا جریمه های خاص هدررفت آب را لحاظ کنند.
تمام تلاش شهرداری حفظ درختان شهر است
وی با بیان اینکه به دستور شهردار اصفهان اولویت‌ همه پروژه های شهری مناطق ۱۵ گانه، تامین آب است، ادامه داد: مصرف آب در شهر به شدت کنترل می شود، البته ممکن است هدر روی آب وجود داشته باشد که سامانه ۱۳۷ شهرداری اصفهان در حال دریافت گزارشات مردمی است و نماینده سازمان پارکها در این اداره مستقر شده تا موارد اعلام شده از سوی مردم در اسرع زمان پیگیری و رفع شود، تلفن گویای سازمان پارک‌ها به شماره ۳۲۶۷۰۷۰۶ به صورت ۲۴ ساعته نیز بر روی شهروندان باز است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر فضای سبز منطقه شش شهرداری اصفهان با استفاده از تانکر آبیاری می شود، افزود: اعتبار سنگینی برای خطوط انتقال آب و مخازن شهرداری به منظور نگهداشت فضای سبز در نظر گرفته شده است، شهرداری تمام توان خود را به کار گرفته تا مصرف آب را کنترل و درختان شهر را حفظ کند.
جنگل شرق وضعیت خوبی ندارد
مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر جنگل شرق وضعیت خوبی ندارد و این جنگل سال‌های گذشته نیز آسیب زیادی دیده است، افزود: به هر حال آفات در زمان کم‌آبی طغیان می‌کنند و اینجاست که همه باید برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهر بکوشند.
وی تاکید کرد: در خصوص انتقال پساب پس از تصفیه و گندزدایی اقدامات در حال انجام است تا جنگل شرق حفظ شود.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در سمپاشی درختان شهر از سمومی در راستای مباحث زیست محیطی با پایه گیاهی استفاده می‌شود تا خطرات زیست محیطی کمتری به همراه داشته باشد.
کاشت گونه‌های مقاوم به خشکی در دستور کار است
مرتضایی نژاد با اشاره به برنامه‌های سازمان پارک‌ها در سال ۹۷، اظهارکرد: امسال علاوه بر تمهیدات آبی، برای حذف چمن‌های فعلی و جایگزینی چمن‌های مقاوم به خشکی اقدام می‌شود، چرا که شهر یک اکوسیستم است و نمی‌توان چمن‌های شهر را حذف کرد از این رو جایگزینی چمن‌های مقاوم به شرایط خشکی و کم‌آبی مد نظر است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون گونه‌های گل و گیاهان مقاوم به کم‌آبی در مناطق ۹ و ۱۲ کاشت شده و این اقدام به سایر مناطق شهر نیز تسری خواهد یافت.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه بر اساس آمارهای اعلام شده بیماری‌های تنفسی، صعب الاعلاج و بیماری‌های روحی در شهر وجود دارد، امسال برنامه‌های سریع‌تر و بیش‌تری را نسبت به گذشته برای حفظ فضای سبز شهر در دستور کار داریم.
مرتضایی نژاد با تاکید بر اینکه اکوسیستم شهر اصفهان باید به صورت چند جانبه حفظ شود تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم، گفت: از مسئولان انتظار می رود دست به دست هم داده تا با هم‌ افزایی و تامین آب پایدار و پساب تصفیه شده از بحران امسال عبور کنیم.
وی خاطرنشان کرد: طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی یا روان آب‌ها برای آبیاری فضای سبز، بازگشت آب نماها در چرخه فضای سبز از دیگر اقدامات سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اصفهان است.
استفاده از آب خاکستری برای حفظ درختان کهنسال شهر
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه طرح استفاده از آب خاکستری نیز در دستور کار این سازمان قرار گرفته و مکاتبات آن با معاونت شهرسازی و معماری انجام شده است، گفت: به هر حال ریشه درختان کهنسال در آب بوده و نمی‌توان آنها را با روش غرقابی آبیاری کرد، البته استاندار اصفهان قول داده آب را به هر شکلی شده فراهم کند، اما به هر حال باید بعد از مسئله شرب، دغدغه حفظ فضای سبز شهر را نیز داشته باشیم.
مرتضایی‌نژاد یادآور شد: در حال حاضر ۴۰ درصد آبیاری فضای سبز شهر اصفهان با روش آبیاری تحت فشار انجام می شود، البته مقرر شده درختان کهنسال واقع شده در کنار مادی‌ها با روش قطره‌ای و ماهیانه یک‌بار به روش غرقابی آبیاری شود.
وی با بیان اینکه درصد زیادی از برنامه‌های سازمان پارک‌های شهرداری اصفهان به تامین آب مربوط می‌شود، اظهار کرد: به هر حال اگر برای شهر آب پایدار تامین شود بالاترین کمک را به شهر کرده‌ایم.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در خصوص باغ گل‌ها گفت: به روز رسانی باغ گل‌ها و اجرای طرح جامع این باغ انجام شده و بر این اساس ۱.۷ هکتار به وسعت باغ گل‌ها اضافه شد.
راه‌اندازی کلینیک‌های فضای سبز در مناطق شهر
مرتضایی نژاد با بیان اینکه در مناطق مختلف شهرداری کلینیک‌های فضای سبز در حال راه اندازی است، تصریح کرد: در صدد افزایش سرانه فضای سبز تفرجگاهی هستیم و در این راستا زیرساخت‌های تحقق آن را دنبال می‌کنیم.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تاکید کرد: برای حفظ درختان تلاش‌های زیادی در حال انجام است و بیشتر پروژه‌ها تحت الشعاع مسایل آب قرار گرفته است.
خشک شدن ۳۰ درصد از چاه‌های شهرداری
مرتضایی نژاد گفت: با توجه به ادامه بحران کم‌آبی ۳۰ درصد چاه‌های در اختیار شهرداری اصفهان خشک شده، دبی بسیاری از چاه‌ها کاهش یافته و آب بعضی از چاه‌ها شور شده است و نمی‌تواند برای آبیاری فضای سبز استفاده شود.
وی ادامه داد: شهرداری توافقی را با شرکت آبفا انجام داده تا در صورت حاد شدن شرایط بحران کم آبی ۱۵ عدد چاه مطلوب خود را در اختیار بخش شرب قرار دهد و در ازای آن پساب در اختیار شهرداری قرار گیرد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به موضوع قطع درختان شهر در حاشیه اجرای طرح های عمرانی، گفت از آبان ماه ۹۶ که به عنوان یک فرد دانشگاهی در سازمان پارک‌ها مشغول به کار شدم حتی یک درخت کهنسال در شهر قطع نشده و در شورای سیاست‌گذاری نیز در کنار هر برنامه ساختمانی، عمرانی و ... که بحث درختان مطرح بوده، مسیرهای جایگزین پیشنهاد شده و طرح‌ها تغییر کرده است، البته درختان خطرآفرین و درختانی که به دلیل آفات و بیماری‌ها از درون آسیب جدی دیده اند را باید قطع کنیم.
خشک شدن درختان شهر تا دو سال آینده شایعه است
مرتضایی‌نژاد در خصوص شایعه اینکه تا دو سال آینده درختان می‌خشکد، گفت: این شایعه را به هیچ عنوان قبول ندارم و به شدت تکذیب می‌کنم چرا که با برنامه‌ای که برای تامین آب پایدار داریم و در اختیار گرفتن پساب تصفیه شده، می‌توانیم خطر خشک شدن را از درختان شهر دور کنیم.
وی سرانه تفرجگاهی شهر اصفهان را ۳.۳ مترمربع و سرانه اکولوژیک شهر اصفهان را ۱۶.۵ مترمربع اعلام کرد و گفت: در مجموع سرانه اکولوژیک شهر اصفهان با احتساب پنج هزار و ۴۰۰ هکتار، ۲۶ مترمربع است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به دید مثبت و برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان جهت حفظ فضای سبز و تلاش برای انتقال آب و پساب تاکید کرد: سرانه فضای سبز شهر اصفهان حفظ شده و تحت تاثیر کم آبی قرار نگرفته است، در واقع می‌توان گفت کم آبی‌ها سرانه فضای سبز شهر را کاهش نداده است.
وی تصریح کرد: در این وضعیت موجود چنارهای شهر را حفظ کرده‌ایم، چنارهای کهنسال هویت شهر اصفهان به شمار می‌روند.
مرتضایی‌نژاد در خصوص حقابه شهر اصفهان در طومار شیخ بهایی، اظهارکرد: اصفهان مدیون شیخ بهایی است، نیمه ای از اصفهانِ نصف جهان مربوط به مادی‌های شهر است که با درختان کنار خود به شهر هویت داده است.
وی ادامه داد: چهار سهم از حقابه در طومار شیخ بهایی متعلق به درختان این شهر است، بر این اساس تاکید داریم این حقابه به شهر تعلق گیرد، البته از طریق مسئولان بالادستی اقدامات خوبی در دست انجام است و پیگیری‌ها انجام می شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار