کاهش آسیب مغزی با کمک سم عنکبوت

محققین در راستای سعی برای کمک به بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند از عنکبوتی به نام تار قیفی یا funnel-web که در استرالیا زندگی می‌کند استفاده می‌کنند.

کاهش آسیب مغزی با کمک سم عنکبوت


به گزارش ایمنا، نوعی پپتید که در سم این عنکبوت وجود دارد می‌تواند آسیب‌هایی را که بعد از چند ساعت از سکته مغزی ایجاد می‌شود کاهش دهد. این عنکبوت از سمی‌ترین و خطرناک‌ترین عنکبوت‌های دنیا است و محققین دانشگاه کوئینزلند استرالیا سال قبل متوجه شدند که نوعی پپتید در سم این عنکبوت می‌تواند مسیر ارسال حس درد را در مغز مسدود کند ولی حالا محققین می‌گویند این پپتید یا پروتئین کوچک می‌تواند راه‌های یونی حس کننده اسید را در مغز که از علل عمده بروز آسیب‌های بعد از سکته مغزی هستند، مسدود کند.
مشخص شده که بعد از سکته مغزی به علت انسداد عروقی خونرسانی به قسمت‌هایی از مغز کاهش یافته که نتیجه آن کاهش اکسیژن در آن قمست از بافت مغز است. این به نوبه خود موجب تغییر در منابع تولید انرژی در مغز و در نتیجه افزایش تولید اسید می‌شود و این محیط اسیدی موجب بروز آسیب‌های دائمی در مغز می‌شود.
بررسی‌ها نشان داده که تزریق پپتید تهیه شده از سم عنکبوت تارقیفی دو ساعت بعد از سکته مغزی می‌تواند شدت آسیب‌های مغزی را تا 80 درصد کم کند و حتی اگر تزریق تا 8 ساعت بعد از سکته به تعویق افتد باز هم آسیب‌ها تا 65 درصد کم می‌شوند.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار