طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحسوس به مجلس ارائه شد

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در گزارش‌های خود بیان می‌کند "ارز کالاهای اساسی و مواد اولیه را تأمین کردیم". اما واقعیت این است که امروز بخش زیادی از مواد اولیه در گمرکات کشور مانده‌اند چون ارز آن تأمین نشده است.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در گزارش‌های خود بیان می‌کند "ارز کالاهای اساسی و مواد اولیه را تأمین کردیم". اما واقعیت این است که امروز بخش زیادی از مواد اولیه در گمرکات کشور مانده‌اند چون ارز آن تأمین نشده است. علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص نوسان شدید قیمت ارز و به رسمیت شناختن بازار غیررسمی ارز، اظهار کرد: اجرای تک‌نرخی شدن نرخ ارز که مدت زیادی بود اقتصاددانان و کارشناسان بر آن تأکید داشتند عملی نشد تا اینکه حباب قیمت ارز ترکید و قیمت آن افزایش زیادی پیدا کرد. در این زمان دولت یک تصمیم نیم‌بندی گرفت و تنها قیمت ارز را تک‌نرخی کرد و قیمت آن را واقعی نکرد.وی افزود: امروز شاهد گرفتاری‌هایی هستیم که تولیدکنندگان برای آوردن مواد اولیه، ثبت سفارش و برای کالاهای اساسی مردم با مشکل مواجه هستند. دولت در گزارش‌های خود بیان می‌کند "که ارز کالاهای اساسی و مواد اولیه را تأمین کردیم". اما واقعیت این است که امروز بخش زیادی از مواد اولیه در گمرکات کشور مانده‌اند چون ارز آن تأمین نشده است.این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: البته کمیسیون اقتصادی مجلس باید در این خصوص بهتر کار می‌کرد. بانک مرکزی هم باید با جدیت بیشتری روی این موضوع کار کند. هم‌اکنون پیشنهاد داده‌اند که بازار غیررسمی ارز را به رسمیت بشناسیم. این‌که هر از گاهی یک تصمیم جدید می‌گیریم و این تصمیم جدید حاصل ناکارآمدی تصمیم قبلی است واقعاً برای کشور مضر است. باید تصمیم درست کارشناسی شده بر اساس داده‌های درست اتخاذ کنیم. بختیار تصریح کرد: فعلاً تصمیم گرفته‌اند بازار غیررسمی ارز را به رسمیت بشناسند. دلیل این تصمیم‌گیری هم این است که سامانه نیما ناکارآمد بوده است و این مکانیزمی که برای تأمین ارز گذاشته‌ایم خوب عمل نکرده است.نماینده مردم گلپایگان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بازار سکه هم تصمیم نادرستی گرفته شد، گفت: اینکه 7 میلیون سکه را توزیع کردند، اما یک نفر به تنهایی 39 هزار سکه خرید و پول هنگفتی به جیب زد. تصمیم داشتند با توزیع این تعداد سکه قیمت را کنترل کنند تا بازار عرضه و تقاضا درست شود. نه بازار درست شد و نه قیمت. این تصمیمات احساسی است و بر مبنای کار کارشناسی نیست.
وی ادامه داد: به همین دلیل بنده طرح دو فوریتی در رابطه با ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحسوس به مجلس ارائه دادم که مثلاً اگر کسی 39 هزار سکه هم خریده است 10 سکه به او تحویل دهند و بابت بقیه سکه‌ها پولش را به آن فرد مسترد کنند. صحیح نیست منابع کشور را به این شکل اتلاف کنیم تا کاری را کنترل کنیم و از پس کنترل آن هم بر نمی‌آییم.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: به دولت توصیه می‌کنیم برای هر یک از تصمیمات خود و به خصوص تصمیمات اقتصادی دقت بیشتری کند و حتماً با مجلس مشورت کند. مجلس و دولت باید با هم کار کنند تا کشور به جلو رود. اگر قرار باشد تصمیم اشتباهی گرفته شود مجلس پای آن تصمیم نمی‌ایستد. دولت جاده خاکی رفت و نتوانست بازار سکه و ارز را کنترل کند.
بختیار در پاسخ به این سؤال که در صورت وضع تحریم‌های جدید آمریکا در مردادماه باز هم قیمت ارز دچار افزایش شدید خواهد شد و در این صورت چه کاری باید انجام دهیم، اظهار کرد: ما هم باید برای هر یک از این تصمیمات دشمن باید راهکار داشته باشیم. در این خصوص راه حل‌هایی ارائه شده است و دولت اگر تصمیمات را دقیق تر اجرا کند بدون شک می‌توانیم تحریم‌ها را کنترل کنیم.

اعتراض حق مردم است

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی، در خصوص سخنان برخی از مسئولان مبنی بر اتخاذ مجازات‌های سنگین و از جمله اعدام برای مخلان نظام اقتصادی، گفت: حق مردم است که در رابطه با موضوعات اقتصادی، اجتماعی و گرفتاری‌های خود اعتراض کنند. نمی‌توانیم به مردم بگوییم که شما اعتراض و تحصن نکنید. کشور ما مردم‌سالار است و پایه‌های آن بر اساس توجه به مردم بنیان نهاده شده است. اگر قصد برخورد داریم باید با منافقینی که از تجمعات مسالمت‌آمیز مردم سو استفاده می‌کنند و اموال عمومی و موتور نیروی انتظامی را آتش می‌زنند برخورد کنیم. کسانی که شیشه می‌شکنند و نا آرامی ایجاد می‌کنند و از سلاح سرد و گرم استفاده می‌کنند از مردم نیستند.
وی در همین خصوص خاطرنشان کرد: بنابراین باید با این افراد برخورد شود نه با مردم و بازاریانی که ناراضی هستند. باید به مردم اجازه دهیم تا حرفشان را بزنند چراکه ایران کشوری آزاد است و خفقان در آن نیست. مردم حق اعتراض و اظهار نظر دارند و اینکه تهدید به اعدام و مجازات سنگین کنیم کار دستی نیست و مشکلی را حل نکرده‌ایم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار