تولید و تحویل ریل ذوب‌آهن به راه‌آهن به ازای بدهی‌ها

وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای قرارداد شرکت صنعت و معدن سنگان با شرکت راه‌آهن برای احداث ریل و حمل سنگ آهن و فولاد خبر داد.

تولید و تحویل ریل ذوب‌آهن به راه‌آهن به ازای بدهی‌ها


به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تأکید دولت و مجلس در خصوص افزایش فعالیت‌های ریلی و همچنین تصویب این موضوع در برنامه ششم توسعه، شاهد شکوفایی صنعت ریلی خصوصاً در زمینه حمل و نقل، ترابری، فنی مهندسی و ساخت تجهیزات هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نمایشگاه امسال صنعت حمل و نقل ریلی در مقایسه با نمایشگاه‌های مشابه، از پیشرفت بسیار خوبی چه از نظر تعداد و کمیت غرفه‌ها و چه از نظر کیفیت محصولات ارائه شده و همچنین از نظر حضور شرکت‌های معتبر بین‌المللی و داخلی که فعالیت‌های خود را به معرض نمایش گذاشته‌اند، رشد قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی با اشاره به همکاری بسیار خوب شرکت راه‌آهن و تولیدکننده تجهیزات این صنعت ادامه داد: با توجه به شعار امسال مبنی بر «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، تعدادی دانشکده اختصاصی راه‌آهن در کشور داریم که فارغ‌التحصیلان آنها با وجود چنین شرکت‌هایی می‌توانند شاغل شوند. همچنین نزدیک به چهار دهه از عمر واگن‌سازی در ایران می‌گذرد که همه اینها به اضافه پیشرفت کشور در بخش ساخت تجهیزات وابسته مانند واگن و لوکوموتیو، امکان اشتغالزایی گسترده‌ای فراهم کرده است.

نعمت‌زاده، ساخت لوکوموتیو دیزلی از دیرباز در ایران را یادآور شد و افزود: به زودی خط تولید لوکوموتیو برقی نیز در ایران راه‌اندازی می‌شود که با توجه به در حال ساخت بودن خط قطار سریع‌السیر تهران، قم، اصفهان و راه‌آهن برقی تهران ـ مشهد در این خطوط قابل استفاده خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اهمیت همکاری شرکت راه‌آهن با شرکت‌های سازنده تجهیزات و واگن برای تأمین مالی این شرکت‌ها را ضروری دانست و گفت: شرکت راه‌آهن می‌تواند با استفاده از فاینانس‌های خارجی و همچنین تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی به شرکت‌های داخلی برای تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز این صنعت کمک کند.

وی به مذاکره ۶ شرکت خارجی با شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات راه‌آهن داخلی اشاره کرد و افزود: در پی این مذاکرات دو مدل همکاری با خارجی‌ها امضا کرده‌ایم؛ یکی از این همکاری‌ها، امضای تفاهمنامه ساخت ایستگاه راه‌آهن سنگان از سوی شرکت صنعت و معدن سنگان برای حمل مواد اولیه، تجهیزات مورد نیاز و محصولات فولاد و آهن این شرکت با استفاده از ریل به سراسر کشور است که این برای اولین بار است که یک شرکت خصوصی در توسعه شبکه ریلی ورود می‌کند.

این عضو کابینه دولت یازدهم در پاسخ به پرسشی در خصوص سرنوشت تولید ریل ملی خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن اصفهان از سه سال پیش مذاکراتی را با شرکت‌های خارجی برای راه‌اندازی خط تولید ریل ملی آغاز کرده که در حال حاضر این شرکت ریل تولید می‌کند و قرار است همه تولیدات آن از سوی شرکت‌ راه‌آهن خریداری شود.

وی محل تأمین منابع مالی اجرای این قرارداد را منابع داخلی خود ذوب‌آهن ذکر و اظهار کرد: با توجه به بدهی‌های انباشته شرکت ذوب‌آهن به شرکت راه‌آهن، در گذشته بابت حمل مواد اولیه و محصولات این شرکت، قرار است به ازای این بدهی‌ها، ریل تولید و تحویل راه‌آهن شود؛ ضمن اینکه کیفیت ریل‌های تولیدی بسیار بالا بوده و امکان حرکت قطار تا سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر روی آنها فراهم است که پس از اتمام قرارداد ذوب‌آهن با راه‌آهن، صادرات این محصول نیز آغاز خواهد شد.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار