آغاز خاموشی‌ها در اصفهان

نهمین نمایشگاه دوسالانه صنعت برق اصفهان که از ششم تیرماه آغاز شده متخصصان این صنعت از سراسر کشور را گرد هم جمع کرده است. امروز روز پایانی این نمایشگاه است و علاقه‌مندان تنها تا ساعت 22 امشب فرصت دارند از این نمایشگاه تخصصی بازدید کنند.

احمدرضا منزه - اصفهان امروز: نهمین نمایشگاه دوسالانه صنعت برق اصفهان که از ششم تیرماه آغاز شده متخصصان این صنعت از سراسر کشور را گرد هم جمع کرده است. امروز روز پایانی این نمایشگاه است و علاقه‌مندان تنها تا ساعت 22 امشب فرصت دارند از این نمایشگاه تخصصی بازدید کنند.

نمایشگاه امسال در 9 هزار مترمربع فضای کل و 4170 مترمربع فضای نمایشگاهی برگزار شده و تا امروز رضایت مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان را فراهم آورده است.

علی شالباف مدیر برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق اصفهان در ارتباط با برگزاری این نمایشگاه اظهار کرد: در نهمین نمایشگاه بین‌المللی دوسالانه صنعت برق که با نظارت وزارت نیرو برگزار شد، بیش از 140 شرکت داخلی و خارجی حضور و مشارکت دارند.

وی با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه تصریح کرد: توجه بیشتر به صنعت برق کشور، تبیین توانمندی‌های این صنعت در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، شناخت زمینه‌های بالقوه همکاری و تعامل بین ایران و دیگر کشورها و افزایش راندمان تولید برق در نیروگاه‌های مختلف کشور از اهداف برگزاری این نمایشگاه است، همچنین برنامه‌ریزی برای هیئت‌های تجاری و بازرگانی، برگزاری چند کارگاه علمی و تخصصی از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه بوده است.

مدیر برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی دوسالانه صنعت برق تصریح کرد: علی‌رغم مشکلات، موانع و چالش‌های حاکم بر بازار، با پیگیر‌ی‌های شکل گرفته بیش از 140 شرکت در فضای نمایشگاهی اصفهان حضور پیدا کردند.

وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های کلی نظام در سال جاری و در راستای حمایت از کالای ایرانی رویکرد ستاد برگزاری در این دوره از نمایشگاه‌ها، معرفی کالاها و تجهیزات داخلی بوده است.

شالباف گفت: امیدواریم این نمایشگاه با توجه به اهداف فراوان زیربنایی مایه خیر و برکت و تبادل تجارب، دانش فنی و ارائه آخرین دستاوردها برای تمام فعالان و ذینفعان صنعت برق باشد.

*آغاز خاموشی‌ها در اصفهان

رسول موسی‌الرضایی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: منطقه اصفهان که شامل 3 شرکت توزیع استان اصفهان، شرکت توزیع شهرستان و شرکت توزیع منطقه اصفهان است، نزدیک به 11 درصد قدرت تولید و انتقال برق کشور را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: پیک شبکه ما در سال 96 حدود 4380 مگاوات بوده است، در ششم تیرماه عدد پیک سال گذشته را پشت سر گذاشتیم و به عدد حدود 4500 مگاوات رسیدیم که این نشان‌دهنده این است که به‌جز گرمای هوا، علی‌رغم رکود حاکم، صنعت از یک رشد نسبی برخوردار است و می‌توانیم بگوییم صنعت رشد بین 3 تا 4 درصدی داشته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه نزدیک به 60 درصد از مصرف برق منطقه در صنعت استفاده می‌شود، تصریح کرد: از موضوعاتی که نباید در اصفهان از آن غافل شویم مسئله کم‌آبی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل کم‌آبی و گرمای هوا طی سه سال گذشته نتوانستیم از ظرفیت لازم نیروگاه اصفهان استفاده کنیم، گفت: اکنون که نیروگاه 840 مگاوات ظرفیت دارد حدود 10 درصد از این ظرفیت را می‌توان استفاده کرد که متأسفانه یکی از معضلات منطقه اصفهان محسوب می‌شود، البته همه برق تولیدی کشور به شبکه سراسری ریخته می‌شود و همه مصارف از شبکه سراسری برداشت می‌شود.

موسی‌الرضایی افزود: کمبود تولید برق در منطقه اصفهان در پارامترهای محدودیت منطقه بی‌تأثیر نیست، متأسفانه به دلیل عدم توان تولید در نیروگاه اصفهان رقم قابل‌توجهی را در این زمینه از دست می‌دهیم که سبب شده طی چند روز گذشته خاموشی‌هایی در مناطق مختلف داشته باشیم و تا اواخر مردادماه و اوایل شهریور با روند خاموشی روبه‌رو شویم البته طبق برنامه‌ریزی‌ها جداولی را مشخص کردیم تا توزیع برق مدیریت شود.

*برق دیجیتال در اختیار اصفهانی‌ها

حمید علاقه‌مندان مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان هم در حاشیه بازدید از این نمایشگاه اظهار داشت: در استان‌های بزرگ مانند اصفهان دو شرکت توزیع برق شهرستان و استان را داریم.

وی افزود: امکانات و تجهیزات مناسب سبب شده تا در مجموع سومین شبکه کشور در زمینه توزیع برق محسوب شویم و بیش از یک‌میلیون و 420 هزار مشترک را در استان تحت پوشش قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: مشخصه‌های متعدد سبب شده تا شرکت توزیع برق استان از مرزهای کمی گذر کند و برق کیفی و دیجیتال با کمترین میزان خاموشی به مصرف‌کنندگان عرضه کند.

وی بیان کرد: در حوزه‌های مختلف از جمله هوشمندسازی قدم برداشتیم به‌گونه‌ای که اکنون 80 درصد از مشترکان مجهز به کنتور فهام هستند.

علاقه‌مندان ادامه داد: در حال حاضر در توزیع برق استان با شرایط سختی روبه‌رو هستیم ازاین‌رو طرح‌های متعددی برای عبور از این شرایط سخت در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه بخش عمده برق توسط مشترکان صنعت و کشاورزی مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: طرحی برای کشاورزان در نظر گرفتیم تا درصورتی‌که از ساعت 11 تا 15 که اوج مصرف برق است از مصرف برق صرفه نظر کنند 20 ساعت مابقی طول روز را می‌توانند برق رایگان داشته باشند.

*کاهش چشمگیر خاموشی‌ها در اصفهان

حمیدرضا پیرپیران مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰ درصد تولید برق یعنی ۱۱ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های برق آبی تأمین می‌شد، گفت: در حال حاضر متأسفانه ۵۰ درصد این میزان را به سبب کاهش ذخایر آبی در اختیار نداریم.

وی افزود: حدود 90 درصد از ارائه خدمات توزیع برق شهرستان به مشترکان به‌صورت غیرحضوری صورت می‌گیرد که تلاش ما بر این است تا سال 1405 خدمات غیرحضوری به 100 درصد برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با اشاره به کاهش خاموشی‌های بخش توزیع شهرستان تصریح کرد: خاموشی بخش توزیع به دو بخش خواسته (تعمیرات درون شبکه) و ناخواسته (حوادث و اتفاقات) تقسیم‌بندی می‌شود که این عدد در سال 93 حدود 850 تا 900 دقیقه به ازای هر مشترک در سال بوده است.

وی گفت: یکی از محورهای شرکت توزیع برق شهرستان، اتوماسیون و هوشمندسازی شبکه توزیع در اصفهان است که تا پایان سال 96 خاموشی‌ها به زیر 250 دقیقه رسیده و باید در چشم‌انداز این میزان به زیر 30 دقیقه برسد.

پیرپیران ادامه داد: محور دیگر برنامه‌های شرکت توزیع برق شهرستان کاهش حوادث و اتفاقات بود به‌گونه‌ای که توانستیم در بخش حوادث و تجهیزات به عدد صفر برسیم.

وی با اشاره به کاهش تلفات بیان کرد: در استاندارد جهانی 5/5 درصد تلفات را معمول می‌دانند اما این در حالی است که این عدد در کشور ما در سال گذشته 11 درصد بوده است، همچنین در بخش توزیع اصفهان در سال گذشته زیر 7 درصد بوده و برنامه چشم‌انداز شرکت توزیع رساندن این عدد به زیر 5 درصد است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه از نظر توان تولید نیروگاه آبی دچار چالش هستیم، اضافه کرد: شهروندان باید در راستای مصرف بهینه برق تلاش کنند در غیر این صورت حجم خاموشی‌ها بیشتر خواهد شد.

*تأثیر مثبت برگزاری نمایشگاه بر توسعه صنعت برق

امیدرضا افهام رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم الکتریک و الکترونیک اصفهان نیز در حاشیه این نمایشگاه عنوان کرد: این اتحادیه از سال 1349 تأسیس شد و شامل تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم الکتریک و الکترونیک و دارای 29 رسته از جمله فروشندگان برق صنعتی، سیم و کابل، سیستم‌های حفاظتی و... است.

وی با بیان اینکه این اتحادیه بیش از دو هزار نفر عضو دارد، تصریح کرد: واحدهای فعال در این اتحادیه زمینه اشتغال تعداد زیادی از جوانان را فراهم آورده‌اند، البته رکود و نوسانات نرخ ارز مشکلاتی را برای واحدهای مختلف ایجاد کرده که امیدواریم این مسائل هر چه زودتر برطرف شوند.

افهام در ارتباط با برگزاری نمایشگاه هم گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد ارتباط مناسب میان مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان شود، نمایشگاه محل عرضه توانمندی‌ها و نوآوری‌ها است و به‌طورقطع با برگزاری مناسب چنین نمایشگاه‌هایی می‌توان شاهد رونق بیشتر صنعت برق بود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار