رشد پدیده سالمندآزاری در اصفهان

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: بررسی شرایط جسمی و روحی سالمندانی که به مراکز بهزیستی ارجاع داده می شود بیانگر افزایش پدیده سالمندآزاری در اصفهان است.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان گفت: بررسی شرایط جسمی و روحی سالمندانی که به مراکز بهزیستی ارجاع داده می شود بیانگر افزایش پدیده سالمندآزاری در اصفهان است.
سیداصغر فیاض با اشاره جمعیت ۱۰ درصدی سالمندان در کشور در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: جمعیت سالمندی در کشور و به تبع آن در اصفهان روبه رشد است و قطعاً یکی از خدمات خوبی که می‌تواند اتفاق بیفتد این است که سالمندان بتوانند به صورت تلفنی با کارشناسان مشکلات خود را درمیان بگذارند.
وی در خصوص ضرورت ایجاد خط تلفنی خدمات به سالمندان گفت: بسیاری از سالمندان به تنهایی زندگی می‌کنند و حتی با وجود توانایی و تمکن مالی توان تامین مایحتاج و خریدهای خود را ندارند و در این قسمت هم بهزیستی می‌تواند با برون‌سپاری انجام این خدمات به شرکت‌های خصوصی و نظارت بر آنها نیاز این سالمندان را برآورده کند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان سالمندآزاری را هم یکی از آسیب‌های سال‌های اخیر دانست و افزود: در استان اصفهان حدود ۲۲ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی هستند که از خدمات کمک‌های مصوب هیئت وزیران یا خدمات مددکاری و مراقبت در منزل و کمک‌های موردی استفاده می‌کنند.
۵۴۰ هزار سالمند در اصفهان وجود دارد
فیاض با اشاره به اینکه ۵۴۰ هزار سالمند در استان وجود دارد، اظهار کرد: نیاز به راه اندازی سامانه‌هایی مجزا برای ارائه خدمات زندگی و همچنین ارائه مشاوره‌های روانشناسی و مددکاری به سالمندان به شدت محسوس است و برای این امر ابتدا باید از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها فرهنگ‌سازی لازم انجام شود.
وی با اشاره به اینکه سالمندآزاری هم مانند کودک‌آزاری رخ می‌دهد، گفت: بررسی شرایط جسمی و روحی سالمندانی که به مراکز بهزیستی ارجاع داده می شود بیانگر افزایش پدیده سالمندآزاری در اصفهان است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان اصفهان در خصوص لزوم آگاهی دادن به سالمندان گفت: بسیاری از سالمندان در روستاها یا شهرها در خصوص مشکلات خود اطلاعی از بهزیستی یا مراکز مشاوره ندارند و طراحی خط مشاوره و مددکاری برای سالمندان اتفاق خوبی خواهد بود.
فیاض در خصوص خط ارائه خدمات زندگی به سالمندان گفت: در این زمینه نیازمند برون سپاری به بخش خصوصی دارد و باید مجوز این سامانه از طریق بهزیستی صادر شود و تامین هزینه‌های نیرو از طریق خود سالمندان انجام شود.
وی با ابراز تاسف از رشد پدیده سالمندی در جامعه ایران گفت: افزایش سالمندی اگرچه از طرفی به خاطر کمبود جوانان و عدم تولید نسل تاسف آور است اما این امر نشان دهنده بالا رفتن سطح زندگی و امید به زندگی است که در ۲۵ سال آینده جمعیت سالمندی به ۲۵ درصد خواهد رسید.
فیاض سن سالمندی را بالای ۶۰ سال دانست و تصریح کرد: بسیاری از افراد حتی در سن ۸۰ سالگی هم وضعیت مناسبی دارند که این امر به سبک زندگی افراد بستگی دارد و حتی در برخی موارد به دلیل عدم مراقبت‌ها حتی سن سالمندی می تواند زیر ۶۰ سال برسد.
معاون توانبخشی بهزیستی استان با اشاره به جمعیت ۱۰ درصدی سالمندی در کل کشور گفت: در استان اصفهان جمعیت سالمندی سه دهم درصد بالاتر از درصد کشوری است .
وی با اشاره به اینکه تنها ۲۲ هزار نفر از سالمندان استان اصفهان تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: حدود ۱۵۰۰ نفر از این سالمندان در ۳۳ مرکز اقامتی استان اسکان دارند که ظرفیت این مراکز از ۲۰ نفر تا بزرگترین مرکز که صادقیه با ۴۰۰ نفر است، زندگی می‌کنند.
معاون توانبخشی بهزیستی استان در خصوص مراکز اقامتی بهزیستی گفت: ۳۳ مرکز اقامتی در شهرستان‌های بزرگ استان علاوه بر شهر اصفهان پراکنده‌اند و شهرهایی چون نجف‌آباد، شهرضا، کاشان، آران و بیدگل، برخوار، شاهین‌شهر، شهرضا و برخی دیگر مراکز اقامتی در حال فعالیت هستند.
بسیاری از سالمندان تحت پوشش هیچ نهادی نیستند
فیاض با بیان اینکه بسیاری از سالمندان تحت پوشش هیچ نهادی نیستند، گفت: در این گونه موارد وجود دو خط تلفنی مشاوره و خدمات برای این دسته از سالمندان ضرورت خواهد یافت که سازمان بهزیستی هم برای این سامانه در حال بررسی هستند.
وی در خصوص کمک هزینه و یارانه به سالمندان گفت: حدود دو سوم هزینه‌های اقامت سالمندان به افرادی که بضاعت مالی ندارند از طریق دولت به بهزیستی و از طریق بهزیستی به مجموعه‌های اقامتی داده می‌شود و یک سوم هزینه از طریق خانواده‌ها یا سالمندانی که بضاعت مالی دارند، تامین می‌شود.
فیاض در خصوص بازدید کارشناسان بهزیستی از خانه‌های سالمندان گفت: هر سه ماه یکبار بازدید از مراکز شهرستانی انجام می‌شود و در ستاد حداقل هر شش ماه یکبار کارشناسان ستادی اداره کل به مراکز مراجعه می‌کنند و از سه ماه گذشته تا امروز بیشتر مراکز مورد بازدید شبانه‌روزی قرار گرفته است.


ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار