مجازات کودک فروشی در قانون چیست؟

عضو هیئت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان شرایط و سازوکارهای لازم برای جلوگیری از کودک فروشی درنظرگرفته شده است.

عضو هیئت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان شرایط و سازوکارهای لازم برای جلوگیری از کودک فروشی درنظرگرفته شده است.
به گزارش خانه ملت، یحیی کمالی پور درخصوص اظهارات مدیرکل بهزیستی استان تهران مبنی براینکه فروش نوزاد عواقب کیفری سنگینی دارد، اظهار کرد: انسان قابل خرید و فروش نبوده و نوزاد فروشی عملی غیرقانونی و غیرمشروع است، البته برای این جرم مجازاتی در نظر گرفته شده و امکان مجازات عاملان هم وجود دارد؛ اما مجازات پیش بینی شده در قانون خیلی بازدارنده نبوده است.
وی با اشاره به اینکه امکان ورود و برخورد به این جرم وجود دارد، افزود: درلایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان که در کمیسیون قضایی به تصویب رسیده و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس قرار دارد، شرایط و ساز وکارهای لازم برای بحث جلوگیری از کودک فروشی درنظرگرفته شده است؛ البته درشرایط فعلی هم با خلاء قانونی روبه رو نیستیم.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نهادهای متولی باید به درستی با این معضل برخورد کنند، تصریح کرد: به هر میزانی که آسیب‌های اجتماعی موجود در کشور افزایش پیدا کند، به همان اندازه هم تبعات ناشی از آسیب‌ها نیز در جامعه افزایش پیدا کند؛ مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم، اضمحلال کانون‌های خانواده و در نهایت به هم ریختگی بنیان خانواده درحوزه فرهنگ ، دین و سایرحوزه ها باعث شده که اینگونه مشکلات نظیر رهایی کودک ها، کودک آزاری ها، کودک فروشی و کودکان کار افزایش پیدا کند.
کمالی پور با انتقاد از اینکه در جامعه ما آمار صحیحی از معضلات درحوزه‌های مختلف وجود ندارد، گفت: آسیب‌های اجتماعی به طورعملی قابل پایش نیستند، متاسفانه درمقاطع مختلف نوعی از این آسیب‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان در شرایط بحرانی تصمیمات لازم را اتخاذ کرد، متاسفانه سال‌هاست که زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی در کشور به صدا درآمده و هیچ دستگاهی دراین خصوص پاسخگو نیست.
عضو هیئت رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با تاکید براینکه برخورد فیزیکی درمان مشکل کودک فروشی نیست، گفت: اگر برخوردهای آنچنانی هم صورت گرفته اما جامعه به این سمت پیش رود، به طورحتم نمی توان گرفتاری ها و مشکلات را درحوزه آسیب های اجتماعی حل کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار