برنامه کنترل کیفی هوا مرهمی بر آلودگی اصفهان

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: نتایج دو پروژه «تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌ها» و «منشأیابی ذرات معلق »در برنامه‌ریزی و مدیریت کنترل آلودگی بسیار کمک کننده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: نتایج دو پروژه «تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌ها» و «منشأیابی ذرات معلق »در برنامه‌ریزی و مدیریت کنترل آلودگی بسیار کمک کننده است.
بابک صادقیان امروز در گفت‌و‌گو با فارس ، اظهار کرد: برنامه جامع کنترل کیفی هوای اصفهان در بهمن ماه سال 92 به تصویب شورای برنامه‌ریزی استان رسید، این برنامه با هدف پیگیری جدی و اجرای مصوبات ملی و همچنین مصوبات استانی که بر اساس چالش‌ها و مشکلات آلودگی هوای منطقه مرکزی اصفهان تنظیم شده است در حال اجرا و پیگیری است.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: کار‌گروه اصلی این برنامه به ریاست استاندار در استانداری تشکیل می‌شود، در زیر این کارگروه اصلی 4 کارگروه فرعی دیگر در اداره کل حفاظت محیط زیست (دبیر خانه برنامه) تشکیل و محورهای 8 گانه برنامه در آن پیگیری می‌شود، در کارگروه‌های فرعی کلیه وظایف و اقدامات دستگاه‌های اجرایی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و عملکرد آن‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پس از آن نهایتاً موضوعات و مشکلاتی که در کارگروه‌های فرعی به نتیجه نرسد در کارگروه اصلی مطرح، مورد پیگیری و اجرا در می‌شود.
وی مطرح کرد: از جمله کارگروه‌های مورد نظر، کار‌گروه حمل و نقل، ترافیک، مدیریت سوخت و بهینه سازی انرژی است و یا کار‌گروه دیگر آن کار‌گروه کنترل منابع ثابت آلاینده هوا است که کارخانجات یا هر مکانی که به عنوان منابع ثابت آلاینده‌ها شناخته می‌شود را در بر می‌گیرد.
صادقیان در ادامه عنوان کرد: این برنامه شامل 38 اقدام اساسی بود و حداقل در بین 25 تا 30 دستگاه اجرایی استان توزیع شده بود که وزنه سنگین آن بیشتر به سمت شهرداری و سازمان صنعت و معدن است و بعد از آن شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و سایر دستگاه‌های اجرایی استان هم به نوعی مستقیم یا غیرمستقیم دخیل بودند.
وی اذعان داشت: در دو سال اول شروع این برنامه، اقدامات اساسی چون حذف مازاد مصرفی دو نیروگاه اصلی مجاور اصفهان، ارتقای کیفیت سوخت از یورو 2 به یورو 4، ارتقای سامانه حمل و نقل عمومی شهر از جمله تعداد اتوبوس‌ها، کیفیت اتوبوس‌ها، کیفیت سوخت مصرفی اتوبوس‌ها و نظارت تصویری مدیریت ترافیک انجام شد و منجر به کاهش روزهای ناسالم و افزایش روزهای سالم شد و این روند تقریباً تا به حال ادامه داشته است.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در سال 90 مصوبات ملی هیئت وزیران به همراه برنامه‌های مختص استان که گفته شد در برنامه جامع کنترل کیفی هوا در سال 92 به تصویب رسید و در سال 93 و همچنین در اردیبهشت ماه سال 95 مصوبات ملی جدید مطرح و به برنامه اضافه شد، مصوبات ملی متعلق به 8 کلان شهر بزرگ کشور است که به تصویب هیئت دولت رسیده و به برنامه جامع افزوده شده است.
* با کمک نتایج دو پروژه، مشکل اصلی آلودگی هوا اصفهان مشخص می‌شود
وی متذکر شد: نکته اصلی در این میان موضوعی است که طی چهار سال اخیر پیگیری شد و آن نیاز ضروری به انجام دو پروژه مطالعاتی بود که به وسیله آن بتوان وضعیت موجود استان، سهم بندی منابع و اینکه اصلاً چه بخشی از این منابع آلاینده سهم بیشتری و چه بخشی سهم کمتری در آلودگی هوا دارند را مشخص کند، نتایج این دو پروژه در برنامه‌ریزی و مدیریت کنترل آلودگی بسیار کمک کننده است.
صادقیان ادامه داد: در همین راستا در اواخر سال 94 و اوایل 95 با همکاری شهرداری اصفهان که حمایت مالی را انجام داد و حمایت فنی و کارشناسی آن به عهده محیط زیست استان بود، این دو پروژه آغاز شد، یکی پروژه تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌ها که سهم آلودگی حمل و نقل و صنعت و سایر منابع را مشخص می‌کند و پروژه دیگر با عنوان تهیه و سهم بندی منابع انتشار گرد و غبار در سایز کمتر از pm 2.5 پروژه‌ دیگری است که در حال اجرا است.
وی افزود: این دو پروژه که به موازات هم در حال انجام هستند تقریباً در میانه راه قرار دارند و احتمالاً تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده خروجی اطلاعات بدست خواهد آمد، زمانی که خروجی‌های این دو پروژه کامل شود، طبق نتایج آن‌ها یک برنامه جامع کاهش آلودگی هوا و برنامه مدیریتی و به‌هنگام برای بلند مدت اصفهان به تصویب خواهد رسید، این برنامه کاملاً مدیریتی است و حداقل تا افق ده ساله برای تصمیمات راه‌گشا خواهد بود.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پایان اعلام کرد: پروژه تعیین سیاهه انتشار آلاینده‌ها دارای 4 فاز عملیاتی است که فاز دوم آن کامل شده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار