متهمان ردیف اول استفاده بی‌رویه از آب در اصفهان

در روزهای خشکسالی استان اصفهان استخرها یکی از مکان‌هایی هستند که نیاز است در مصرف آب به ویژه در تابستان صرفه‌جویی داشته باشند تا اصفهان از این بحران خارج شود.

در روزهای خشکسالی استان اصفهان استخرها یکی از مکان‌هایی هستند که نیاز است در مصرف آب به ویژه در تابستان صرفه‌جویی داشته باشند تا اصفهان از این بحران خارج شود.
به گزارش تسنیم ، در سال جاری استان اصفهان و بسیاری دیگر از استان‌های دیگر کشور با کمبود آب مواجه هستند، در اصفهان حدود 3 سال است که کشاورزان مشکل شدید آب دارند و امسال علاوه بر کشاورزان و صنعت، تأمین آب شرب مردم در شهر اصفهان نیز با مشکل مواجه شده است.
بر اساس آمار 15 درصد فشار آب سد برای شهر اصفهان کاهش یافته و به نوعی می‌توان بیان کرد که آب در اصفهان جیره بندی شده، البته در حالی به این مسئله دامن زده می‌شود که شاهد قطع آب مناطق مختلف اصفهان در 2 ماه اخیر بوده‌ایم، همین مسئله دلیلی بر صرفه‌جویی آب در شهر اصفهان است و مردم باید سعی در رعایت در مصرف آب داشته باشند.
صرفه‌جویی در مصرف آب تنها به مردم بستگی ندارد، بلکه ادارات به ویژه شهرداری نیز باید به دنبال صرفه‌جویی در مصرف آب باشند، شهرداری باید در مصرف آب پارک‌ها و مکان‌های عمومی نظارت بیشتری صورت دهد، در کنار همه این موارد یکی از مواردی که مصرف آب بسیاری در آن وجود دارد استخرهای عمومی و خصوصی است.
بسیاری از استخرهای سطح شهر از سیستم‌های قدیمی استفاده می‌کنند و همین مسئله سبب می‌شود تا آب بسیاری برای موارد عمومی استفاده شود و علاوه بر آن دوش‌های موجود در استخرها سبب افزایش مصرف آب می‌شود و به دلیل استفاده بسیار مردم از استخرها به وِیژه در تابستان باید بر استخرها نظارت بیشتری شود.
ارتقای امکانات سخت‌افزاری در استخرها سبب کاهش مصرف آب می‌شود
بهمن کیانی والا در پاسخ به این سئوال که با توجه به وجود مشکلات آب در اصفهان چه راهکاری برای کاهش مصرف آب در استخرها در نظر گرفته شده، اظهار داشت: اخیرا جلسه‌ای را با آبفا، هیئت نجات غریق، اداره کل بهداشت و اداره کل ورزش و جوانان در این زمینه داشته‌ایم که این مشکلات در جلسات مربوط به هیئت شنا مطرح شد.
وی افزود: کمبود آب تاثیر بسیاری در بحث قهرمانی و استعدادیابی شنا دارد، که د راین زمینه راهکار ما برای استخرها این بوده که ابتدا در بحث کاهش مصرف آب دوش‌ها در استخر اقداماتی داشته باشیم زیرا بیشترین مصرف آب ما در استفاده مردم از دوش استخرهاست.
رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو اصفهان خاطرنشان کرد: در زمینه مصرف آب از دوش‌ها 2 راهکار در نظر گرفته شد که ابتدا بحث‌های نظارتی را برای کاهش زمان استفاده از دوش در نظر گرفته‌ایم و در دومین راهکار قرار بر این شد تا صحبتی با اداره کل صورت بگیرد و راهکاری بدهند برای اینکه از دوش‌های قدیمی دیگر استفاده نشود.
وی تصریح کرد: باید به سمت استفاده از دوش‌های جدید که آب به همراه هوا است برویم به این دلیل که دوش‌های جدید مصرف آب کمتری دارند و همین مسئل سبب صرفه‌جویی در مصرف آب از طریق دوش‌ها می‌شود.
کیانی والا بیان کرد: در استخر آب باید لب به لب باشد تا تعادل آبی برقرار شود و با خارج شدن، آب تصفیه شده وارد استخر می‌شود، در کل برای کاهش مصرف آب در استخرها باید امکانات سخت‌افزاری و مسائل نظارتی بیشتر شود، در جلسات آینده راهکارهای دیگری نیز در نظر گرفته می‌شود تا شاهد کاهش مصرف آب در استخرها باشیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت هیئت استان اصفهان گفت: در بخش آقایان و بانوان برنامه‌هایی را کمیته‌ها ارائه دادند و مسابقات درون استانی و کشوری را در پیش‌رو داریم، با توجه به اینکه برنامه‌های هیئت شنا با حمایت اداره کل و فدراسیون همراه بوده در بخش بانوان قهرمانی کشور و در بخش آقایان نیز مسابقات کشوری را برگزار می‌کنیم.
رئیس هیئت شنا، شیرجه و واترپلو اصفهان اظهار داشت: البته اگر حمایت صورت پذیرد مسابقات آقایان را به صورت بین‌المللی برگزار می‌کنیم، در حال حاضر به دنبال اسپانسر هستیم و اگر اسپانسر به خوبی جذب شود مانند سال 95 به صورت بین‌المللی برگزار می‌شود، در این راستا فدراسیون شنا و اداره کل کمک‌های بسیاری داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه برخی استخرها از مربی‌های بدون مدرک در بحث آموزش استفاده می‌کنند، افزود: در بخش آموزش دوره‌های مربیگیری و داوری را برگزار کردیم، نکته مهم این است که در استخرها باید از افراد دارای کارت مربیگیری استفاده شود در صورتی که برخی استخرها از نجات غریق به عنوان مربی استفاده می‌کند.
کیانی والا خاطرنشان کرد: این در حالی است که بسیاری از نجات‌ غریق‌ها کارت مربیگری نداشته و اشراف چندانی نیز به مسائل آموزشی ندارند، نجات غریق‌ها باید کارت مربی گری داشته باشند، نکته دیگر اینکه باید از مربی‌های کدداری استفاده کنند که کارت بازآموزی سالانه دارند.
کاهش تعداد دوش‌های استخرها مهم‌ترین روش در صرفه جویی آب
استخر انقلاب اصفهان به عنوان یک پایگاه قهرمانی شنا در استان و کشور شناخته می‌شود و روزانه بیش از هزار نفر شناگر در این استخر حضور پیدا می‌کنند، به همین منظور این استخر و دیگر استخرهای بزرگ اصفهان باید به سیستم‌های سخت‌افزاری خود اهمیت بسیاری دهند تا در مصرف آب صرفه جویی شود.
موسوی مدیر استخر انقلاب اصفهان درباره راهکارها برای کاهش مصرف آب در استخر انقلاب اظهار داشت: با شروع بحران آب در اصفهان تصمیم بر این گرفتیم یک ناظر بر دوش‌هایمان اضافه کنیم، در حال حاضر چندین سال است که تغییر آب استخر منسوخ شده و آب دائم در حال تصفیه است و بهداشت ماهی 6 بار برای بررسی کیفیت آب استخر می‌آید.
وی افزود: 25 دوش داشتیم که وقتی این موضوع رخ داد دوش‌ها را به نصف کاهش دادیم و دیگر دوش‌ها بیهوده باز نبود و به همین دلیل مردم نیز در به دلیل ازدحام بیشتر آب کمتری مصرف می‌کردند، در دوش‌ها از سردوش‌هایی استفاده کردیم که مصرف کمتری دارند.
مدیر استخر انقلاب اصفهان خاطرنشان کرد: برخی فکر می‌کنند بعد از شنا وارد حمام شخصی شده‌اند و به همین دلیل شامپو را نیز در استخر حذف کردیم، سرانجام این کار اینجا بود که مصرف آب ما از چند میلیون تومان به یک میلیون تومان رسید و حتی اداره آب فکر کرد که ما لوله‌ای قبل از کنتورها گذاشته‌ایم و از کنتورهای ما بازدید کردند که متوجه تغییرات زیربنایی ما شدند.
وی تصریح کرد: شب تا صبح منبع 5 هزار لیتری قانونی گذاشته‌تایم و شب تا صبح پر می شود و با همین مدیریت آب ما را ساپورت می‌کند و استخر ما از 7 صب پذیرای قهرمانان و مردم اصفهان تا 12 شب هستند، بیش از هزار نفر در روز از این استخر استفاده می کنند.
شاید در حال حاضر اصفهان با کمبود شدید آب مواجه باشد و با بی آبی دست و پنجه نرم کند اما صرفه‌جویی مصرف آب ابتدا توسط کشاورزان برخی مناطق و مردم می‌تواند اصفهان را تا حدودی از این بحران در بیاورد و در این میان توجه نهادها و برخی مکان‌های عمومی به صرفه‌جویی در مصرف آب سبب تسریع در خروج اصفهان از بحران آب می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار