شهردار اصفهان : با شعار میراث، افراط می‌کنیم

شهردار اصفهان گفت: رشد و شکوفایی شهر را در نقدها می‌بینیم اما تخریب و حاشیه سازی مانع توسعه می‌شود. رسانه‌ها باید نقش هدایتگری داشته باشند و جلوی انحرافات ناخواسته را بگیرند.

شهردار اصفهان گفت: رشد و شکوفایی شهر را در نقدها می‌بینیم اما تخریب و حاشیه سازی مانع توسعه می‌شود. رسانه‌ها باید نقش هدایتگری داشته باشند و جلوی انحرافات ناخواسته را بگیرند. به گزارش ايسنا، قدرت‌الله نوروزی در ديداری كه با حضور رييس جهاد دانشگاهي واحد اصفهان، معاون فرهنگي و مدير ايسنا اصفهان انجام شد در رابطه با سفرهای خود، دغدغه‌های شهرداری از جمله فضای سبز، رویکرد خود در انتخاب مدیران، چهارباغ عباسی و آرزوهایی که درباره آن دارد و چالش‌های میراث فرهنگی در اصفهان سخن گفت.
نوروزی با بیان اینکه گاهی با شعار میراث افراط می‌کنیم، گفت: در ایران هم میراث را تخریب می‌کنیم و هم بسیار شعار حفاظت از میراث می‌دهیم. وقتی در میدان نقش جهان برنامه‌ای وجود دارد و هزاران نفر در آن دور هم جمع می‌شوند و شعار می‌دهند کسی نمی‌گوید این تجمع به عالی‌قاپو آسیب می‌زند، اما در مقابل در کوه صفه یک عده می‌خواهند تلویزیون ببینند مخالفت مي شود.
شهردار اصفهان افزود: تلاش کرده‌ایم هرکس نقدی دارد با جرات به نقد بپردازد. اما برخی اقدامات به قصد تخریب است. رشد و شکوفایی شهر را در نقدها می‌بینیم اما تخریب و حاشیه سازی مانع توسعه می‌شود. رسانه‌ها باید نقش هدایتگری داشته باشند و جلوی انحرافات ناخواسته را بگیرند. البته ممکن است انسان در دل از انتقادها خوشش نیاید اما باید صبر خود را بالا ببریم تا پیشرفت کنیم.
فضای سبز دغدغه شهرداری است
نوروزی گفت: فضای سبز یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری است. فضای سبز دو بخش است. یکی فضای سبزی که عمر بالایی و حتی بیشتر از 100 سال دارد و یکی فضای سبز فصلی شامل گل‌ها و بوته‌ها. در گام نخست از زمانی که آمده‌ایم توسعه فضاهای سبز با گیاهان مقاوم انجام می‌شود. برای حفظ فضای سبز موجود هر تلاشی می‌کنیم. برخی می‌گویند سرانه فضای سبز اصفهان بالا است. زمانی که اصفهان 500 هزار نفر جمعیت داشته، 12 هزار هکتار فضای سبز داشته اما امروز با جمعیت 2 میلیون 100 هزار نفر، فضای سبز اصفهان تنها 5 هزار هکتار است و صنایع آلاینده به اصفهان هجوم آورده‌اند.
وی افزود: با این حال یک قطره آب شرب برای فضای سبز اصفهان استفاده نمی‌شود. پساب فاضلاب توسط شهرداری خریداری می‌شود و بعد از تصفیه در فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از هویت شهر در همین درخت‌های چنار گنجانده شده. برخی می‌گویند چمن‌ها و فضای سبز را بخشکانید. این اقدام صحیح نیست و امکان آن نیز وجود ندارد. دستور داده شده است که آبنمای جدیدی در شهر ساخته نشود. چهارباغ از این دستور استثنا است و طرح چهارباغ از پیش تعیین شده بود و برای چهارباغ آرزوهای زیاد داریم که آبنمای زیبایی در آن ساخته خواهد شد.
برای چهارباغ آرزوهایی داریم
شهردار اصفهان با اشاره به اینکه چهارباغ، میدان نقش جهان و دیگر آثار تاریخی اصفهان چاه نفت هستند، گفت: برای چهارباغ رویاهایی داریم. در آینده از سی‌وسه پل وارد میدان انقلاب خواهید شد. روزي را مي بينيم كه در تمام سطح چهارباغ میزهای متعددی وجود دارد که مملو از جمعیت است. غذاهای مختلفی در چهارباغ وجود دارد. کاربری‌های اطراف چهارباغ تغییر کرده است. خانواده‌ها غذا می‌گیرند و در چهارباغ می‌نشینند. جای نشستن در چهارباغ نخواهد بود. دروازه دولت نیز مملو از آدم است که همه امکانات مورد نیازشان برای ساعت‌ها ماندن در چهارباغ وجود دارد.
نوروزی ادامه داد: این گذر، محور گفت‌وگو و گپ زدن است. دروازه دولت هم سنگ فرش شده است. خیابان سپه هم سنگ فرش شده و به میدان نقش جهان وصل است. شهرداری اصفهان از چهارباغ عباسی درآمد پایدار پیدا کرده است. چهارباغ واقعا سرشار از استعداد است. سینما ساحل به زودی پردیس سینمایی خواهد بود. هتل جهان و سینما همایون نیز فعال خواهد شد. هتل جهان تاریخ ایران را در خود خواهد داشت. سردر خیمه‌گاه نیز احیا خواهد شد. چهارباغ از شانزلیزه زیباتر است. باید در چهارباغ به اندازه شانزلیزه آسایش و آرامش وجود داشته باشد.
وی افزود: برای نیل به گردشگری باید اصفهان و جاذبه‌های این کلانشهر را بهتر معرفی کنیم. خواهرخوانده‌ها یک ظرفیت بزرگ است که مسیر استفاده از آن یک مسیر انحرافی بود. خواهرخواندگی محدود شده بود به سفر دو شهردار به شهرهای یکدیگر. این در حالی است که خواهرخواندگی فرصتی برای بخش خصوصی است که از توافق میان مدیران شهر بهره لازم را ببرد.
ملاک شایسته‌ سالاری است
شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی در رابطه با شیوه انتخاب مدیران شهرداری گفت: ملاک برای من شایسته سالاری است و برای شناخت شایسته مولفه‌هایی دارم. معتقد هستم کسانی که در شهرداری همکاران من هستند تا جایی که ممکن بوده دانش و تخصص داشتند و اگر تجربه نداشتند می‌دانستیم می‌توانند با توانايي بالا خیلی زود موثر واقع شوند. برخی که به انتخاب افراد یا اینکه چرا برخی از افراد را تغییر نمی‌دهیم معترض هستند، باید محدودیت ها را نیز در نظر بگیرند.
خواهرخوانده‌ها با اصفهان قهر بودند
نوروزی گفت: با چهارده شهر خواهرخوانده هستیم و برخی شهرها همچون بارسلونا به خاطر بی جواب ماندن اقداماتی که انجام می‌داد و بی توجهی مدیریت شهری اصفهان با این خواهرشهر قهر کرده بودند. این ظرفیت نه تنها برای شهر بلکه برای بسیاری از مشکلات کشور نیز قابل استفاده است. امروزه شهرها و دیپلماسی میان آنها بسیار مهم است. به همین خاطر سیاست را تغییر دادیم و سعی کردیم به جای شهرداران و هیئت آنها، بخش‌های خصوصی دو شهر با هم در ارتباط باشند. البته این ارتباط لوازم خود را نیاز دارد و اتفاقات متعددی باید رخ بدهد تا این مساله شکل بگیرد.
وی با اشاره به سفر خود به پاریس گفت: این سفر پلی شده است میان اصفهان و اروپا با محوریت پاریس که می‌توان از آن استفاده کرد. برای مثال با سازمان MEDEF که 10 هزار شرکت عضو آن هستند ملاقات کردیم و فعالان اقتصادی اصفهان می‌توانند از این ارتباط استفاده کنند. هفته فرهنگی اصفهان در پاریس نقطه عطفی بود که توانست در مدت یک هفته 36 اتفاق فرهنگی مربوط به اصفهان را در پاریس شکل بدهد. با این حال حرف و نقل‌های بسیاری نیز به وجود آمد. این حاشیه‌ها برای اصفهانی که هرگز در چنین رویدادهایی حضور نداشته، طبیعی است.
شاهدژ و آقانورالله به شهرداری ارث رسیده است
شهردار اصفهان گفت برخی از مسائلی که رسانه‌ها به آن منتقد هستند از جمله شاهدژ و گذر آقانورالله نجفی در پشت میدان نقش جهان به مدیریت شهری از دوره‌های گذشته به ارث رسیده است و با رویکردهای جدید شهرداری نیز در تضاد هستند. به همین خاطر تلاش می‌کنیم در حد توان و تا آنجایی که امکان آن باشد مشکلاتی که ایجاد می‌کنند را تعدیل کنیم. این اقدامات انجام شده، آسیب های خود را رسانده‌اند و باید ادامه آن‌ها مدیریت شود.
سفرها با احساس مسئولیت همراه باشد
شهردار اصفهان ادامه داد: سفر رفتن‌ها اگر احساس مسئولیت نداشته باشد و موضوعی مشخص را دنبال نکند هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. سفر دیگری که انجام شده برای حضور در اجلاس شبکه شهرهای خلاق بود که چند دوره قبل اصفهان در آن شرکت نکرده بود و گفته بودند اگر اصفهان در آن حضور پیدا نکند حذف خواهد شد. این اجلاس از این نظر مهم بود که 250 شهر دنیا در آن حضور داشتند و باید پیام اصفهان را به آنها می‌رساندیم.
نوروزی گفت: شهر کراکوف یکی از شهرهای اروپایی است که شباهت‌های بسیاری با اصفهان دارد. این شهر همچون اصفهان، شهری تاریخی و هویتمند است که رودخانه‌ای از میان آن عبور می‌کند. به همین خاطر می‌تواند یکی از خواهرخوانده‌های اصفهان باشد. جلسه‌ای با شهردار کراکوف ترتیب داده شد تا به گفت‌وگو بپردازیم. در این جلسه آقای مقدری از شورای شهر و آقای قورچانی از مرکز خلاقیت‌ها به همرام من بودند كه بحث‌های بسیار خوبی میان ما و شهردار کراکوف انجام شد و قرار شد ارتباطات فرهنگی آغاز شده و بعد از مدتی اگر صلاح دیده شود خواهرخواندگی این دو شهر آغاز شود.
شهردار اصفهان گفت: در اجلاسی که در کراکوف وجود داشت ایران را معرفی کردیم. اینجا فکر می‌کنیم همه دنیا اصفهان را می‌شناسند اما برخی از افرادی که با آن‌ها صحبت می‌کردیم حتی ایران را نیز نمی‌شناختند. حتی با فردی صحبت کردیم که ایران را نمی‌شناخت اما نام امام خمینی برایش به عنوان یک مرد انقلابی و ظلم ستیز آشنا بود.
نوروزی گفت: شهر کاتوییس نیز بخش پایانی این سفر بود. برخی اوقات این اجلاس‌ها متن مشخصی دارد اما باید از حاشیه‌های این اجلاس‌ها استفاده کرد. ارتباط گرفتن در این اجلاس‌های جهانی یک هنر است. برای مثال چینی‌ها از همان ابتدا یک سالن را اشغال کردند و آنجا را به مرکز تبلیغاتی خود تبدیل کردند. عروسک‌های کوچک به همه هدیه می‌دادند. چینی‌ها مثل ما دو یا سه نفری نمی‌آمدند. متاسفانه اینجا بسترهای استفاده از این سفرها مهیا نیست و عده‌ای جوسازی‌هایی می‌کنند و مسائل دیگری در این سفر می‌بینند.
وی توسعه گردشگری را درگیر موانع متعدد داخلی دانست و ادامه داد: اگر بخواهیم فضایی را مهیا کنیم که دو سال آینده ده‌ها شرکت گردشگری در اصفهان فعال باشد و میدان نقش جهان پر از گردشگران موطلایی و چشم آبی باشد موانعی دارد. بخشی از این موانع فرهنگی است. بخشی دیگر مقررات و قوانین ما است. برای مثال در سنگاپور اجلاسی وجود دارد که دعوت شده‌ام اما نخواهم رفت، چرا که دیگر کلانشهرها را با تشریفات کمتری دعوت کرده‌اند و شأن شهرداران کشور را زیر سوال برده‌اند.
فقط منافع مردم شهر را می‌بینم
شهردار اصفهان گفت: از طرفی دیگر سیاست کلی دولت به گونه‌ای نیست که بستری که برای شهرها در دیگر کشورها وجود دارد را برای کلانشهرها فراهم کند. گویا شهرها و دولت رقیب یکدیگر هستند. کشورهای توسعه یافته اهمیت بیشتری به شهردار می‌دهند. برای مثال اگر یک شهردار و یک وزیر به پاریس بروند، شهردار بیشتر دیده می‌شود. باید نگاه‌ها به شهرداری‌ها تغییر کند. نگاهی که به شهرداری وجود دارد اعتماد بیشتری را به همراه دارد چرا که شهرداری‌ها را حکمروایان برآمده از میان مردم می‌دانند. این همه قصه سفر من بود. اینجا هرچه می‌گویند و حاشیه می‌سازند مهم نیست و من منافع مردم و شهر را می‌بینم.
نوروزی تاکید کرد: باید نوع سفرها و ارتباطاتی که میان خواهرخوانده‌ها انجام می‌شود با ماموریت‌های مشخص انجام شود. باید هیئت‌های کارشناسی تعریف شود که هرکدام با یک ماموریت به شهرهای موفق رفته و از آنها یاد بگیرند. فراموش نکنیم در گذشته دور هیئت‌هایی به کشورهای خارجی می‌رفتند و برخی اتفاقات خوب شهر ناشی از همان سفرهاست. متاسفانه امکان برگزاری چنین سفرهایی ممکن نیست و چالش‌هایی وجود دارد که این امکان برای مدیریت شهری مهیا نیست.
وی ادامه داد: برای مثال ژاپنی‌ها پیشنهاد داده و گفته‌اند که یک ماه، یک نفر به ژاپن فرستاده شود تا به طور رایگان آموزش‌هایی ببیند. اما همه این اقدامات که می‌تواند راهگشا باشد به حاشیه کشیده می‌شود. راه‌هایی که دیگران رفته‌اند را نباید دوباره برویم. علم همین است که مسیری که دیگران تا اینجا آمده‌اند را مطالعه کنید و ادامه آن‌ را طی کنید. فردا اگر یک نفر را به ژاپن فرستاديم داخل سیستم یکی می‌گوید چرا من نرفتم، یکی خواهد گفت چرا او را برای اعزام انتخاب کرده‌اید و از بیرون سیستم هم خواهند پرسید چرا باید شخصی به ژاپن فرستاده شود. بعد از سفر هم برخی انتظار دارند دستاورد سفر را در چمدان با خودش آورده باشد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار