قیمت برق واقعی نشود، مشکل قطعی برق حل نمی شود

معاون وزیر نیرو در گفتگو با پول‌نیوز می گوید: مصرف برق همین طور ادامه پیدا کند در تامین برق به مشکل برمی‌خوریم چرا که به دلیل کاهش بارندگی‌ها ظرفیت تولید برق امسال نسبت به پارسال کمتر شده و بدون صرفه جویی مردم قادر به سپری کردن تابستان امسال نیستیم.

معاون وزیر نیرو در گفتگو با پول‌نیوز می گوید: مصرف برق همین طور ادامه پیدا کند در تامین برق به مشکل برمی‌خوریم چرا که به دلیل کاهش بارندگی‌ها ظرفیت تولید برق امسال نسبت به پارسال کمتر شده و بدون صرفه جویی مردم قادر به سپری کردن تابستان امسال نیستیم.
پول نیوز رکورد تاریخی مصرف برق ایران شکست. میزان مصرف برق در حالی از مرز 56 هزار و 672 مگاوات گذر کرده است که قطعی های برق این روزها به اوج خود رسیده است.
آنگونه که سامانه فوریت های قطع برق اعلام کرده در برخی از استان های مرکزی میزان تماس‌های مردم در رابطه با قطعی برق از یکصد هزار تماس در روزهم گذر کرده است.
آنگونه که همایون حائری معاون وزیر نیرو به پول نیوز می‌گوید: اگر مصرف برق همین طور ادامه پیدا کند در تامین برق به مشکل برمی‌خوریم چرا که به دلیل کاهش بارندگی‌ها ظرفیت تولید برق امسال نسبت به پارسال کمتر شده و بدون صرفه جویی مردم قادر به سپری کردن تابستان امسال نیستیم.
او که معتقد است دمای هوا در تابستان امسال نبست به مدت مشابه پارسال افزایش پیدا کرده و همین مساله به رشد مصرف منجر شده است ، ادامه داد : زیرساخت‌های برقی کشور برای بازسازی نیازمند منابع مالی هستند اما به خاطر نامتوازن بودن اقتصاد این صنعت، پولی برای بازسازی آنها وجود ندارد.
به گفته این مقام مسئول در وزارت نیرو، تسهیلات پرداختی برای نصب پنل‌های خورشیدی به دلیل ارزان بودن قیمت برق در ایران جذابیتی ندارد و تا زمانی که قیمت ها واقعی نشود، مشکل اضافه مصرف برق در ایران و قطعی آن در ایام پرمصرف حل نخواهد شد.
قیمت برق در کشورهای صنعتی چقدر است؟
آنگونه که مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده اند ، قیمت برق در ایران ارزان تر از 200 کشور دنیاست . در کشورهای صنعتی متوسط قیمت برق خانگی به ازای کیلووات ساعت 20 سنت یورو (800 تومان) است. در کنار آن برقی که از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید شود هزینه‌ای بالغ بر 10 سنت یورو برای مصرف‌کننده دارد. بنابراین اگر کسی برای تأمین مصرف خود اقدام به ساخت نیروگاه تجدیدپذیر نظیر خورشیدی کند مقرون به صرفه‌تر از برقی است که از دولت یا بخش خصوصی می‌خرد.
اما در ایران وقتی قیمت متوسط هر کیلووات ساعت برق 66 تومان اما قیمت برق تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر 400 تومان باشد، طبیعی است که مصرف‌کنندگان رغبتی به استفاده از برق تجدیدپذیر نداشته باشند. لذا امیدوارم با توجه به برنامه ششم توسعه سهم این نیروگاه‌های تجدیدپذیر افزایش یابد. این قانون وزارت نیرو را مکلف کرده است که 5 درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور را به نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص دهد.امیدواریم که در طول سال‌های آینده شرایطی داشته باشیم که برق پاک هم در سبد تولیدی کشور داشته باشیم.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار