وظیفه شهرداری فقط بتن‌ریزی نیست

کاندیدای اعتدال‌گرای شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرسازی بتن ریزی در شهر نیست. کار باید ریشه‌ای باشد. کاری که شاید چشم مردم مانند بتن و سیمان آن را نبیند اما زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

وظیفه شهرداری فقط بتن‌ریزی نیست

مهدي نیکبخت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، اظهار کرد: متاسفانه راحت الوصول بودن کسب درآمد از طریق تراکم فروشی به ویژه در کلان شهرهایی که به واسطه رشد بی رویه جمعیت نیازمند توسعه فضای ساختمانی است باعث شده تا شهرداری‌های این کلان شهرها بر این شیوه درآمد زایی تکیه كنند. این در حالی است که شهرداری‌ها باید به سمت درآمدهای پایدار شهری حرکت کنند. تراکم فروشی باید به صورت مدیریت شده انجام شود تا موجب تخریب چهره شهر نشود.

وی ادامه داد: دستیابی به درآمد پایدار از طریق شناسایی پتانسیل‌ها و نیازهای یک شهر اهمیت زیادی دارد. نخستین پتانسیل شهری چون اصفهان، با وجود پیشینه تاریخی آن گردشگری است. امروز شهرهای توسعه یافته دنیا به واسطه مباحث زیست محیطی و آلودگی هوا به سوی صنایع سبز و پاک حرکت کرده‌اند که یکی از اصلی‌ترین این صنایع صنعت گردشگری است.

کاندیدای اعتدال گرای شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان افزود: متاسفانه از پتانسیل‌های کلان‌شهر اصفهان به درستی استفاده نشده است. صرف داشتن بناهای تاریخی و بلیط فروشی نمی‌تواند به حد کافی درآمدزا باشد. باید از صنعت گردشگری اصفهان در یک ساختار نظام‌مند با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، شورا شهر و شهرداری استفاده درست کرد.

نیکبخت با اشاره به پروژه‌های پیاده محور اصفهان گفت: پیاده‌محوری و خلاصه کردن این پروژه‌ها به ممنوعیت ورود اتومبیل‌ها یا نهایتا سنگ فرش کردن یک خیابان طرح کاملی در حوزه گردشگری داخلی و خارجی نیست. باید برای درآمدزایی و اشتغال در این پروژه‌ها فکر و ایده‌های خلاق داشت. در اصفهان باید برای تک تک گردشگران خارجی و داخلی برنامه داشته باشیم.

وی افزود: در توسعه گردشگری باید نیازسنجی کنیم و سپس برای پاسخ دادن به این نیاز‌ها گام برداریم. با این نگاه شهرداری نیز می‌تواند به درآمد برسد. شهرداری اصفهان باید در چهارچوب قانون و با همکاری دوسویه با سازمان‌هایی همچون سازمان میراث فرهنگی راه‌هایی برای توسعه گردشگری و کسب درآمد داشته باشد.

کاندیدای شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: برای توسعه متوازن باید به سمت تصمیمات کارشناسانه حرکت کرد و سیستم مشورتی بجای فرد محوری قرار گیرد. یعنی تصمیم‌ها بر اساس نظرات کارشناسان خبره شکل بگیرد. به عنوان مثال اصفهان یک شهر با ویژگی خاص خود بوده اما مدیریت ناقص باعث شده که دیگر نتوانیم اصفهان را آنگونه که بوده بشناسیم. تصمیم برای ساخت برج جهان نما یا برج مارنان یا حتی دوچرخه سواری بدون بستر سازی لازم یا ساختن مترو بدون نگاه کارشناسانه، نگاه هزینه محور به جای کارشناسانه محور رشد و توسعه شهر را غیر اصولی پیش برده است.

وی افزود: در حوزه آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی نیز نگاه کارشناسی نداریم. توسعه فضای سبز چمن محور، با توجه به کم آبی اصفهان و کاشت درختان، بدون توجه به شرایط اقلیمی منطقه نیز از دیگر مباحثی است که در شهر اصفهان بدون توجه درست نمی‌شود. آبیاری تانکری فضای سبز به جای آبیاری اصولی و مدرن نشان دهنده نبود برنامه زیست محیطی مناسب شهری است.

کاندیدای شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان گفت: چندین دانشگاه معتبر در اصفهان وجود دارد اما کارها در این شهر کارشناسانه پیش نمی‌رود، فرد محوری در این شهر برقرار است و زود بازدهی پروژه‌ها بر اصولی بودن آن اولویت دارد.

نیکبخت ادامه داد: شهرسازی بتن ریزی در شهر نیست. کار باید ریشه‌ای باشد. کاری که شاید چشم مردم مانند بتن و سیمان آن را نبیند اما زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. در این شهر تعداد زیادی ناتوان جسمی حرکتی و سالمند داریم اما چقدر پیاده روهای این شهر، خیابان‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی برای این قشر مناسب سازی شده است؟

وی در رابطه با لزوم شفافیت مدیریت شهری گفت: به نظر من مردم باید از فعالیت شهرداری آگاه باشند. شهرداری شیشه‌ای یا سازمان‌های شیشه‌ای نهادهای تحت نظارت مردم هستند و آشکار بودن فعالیت شهرداری برای مردم یک الزام است. به اعتقاد من باید در شهرداری دیالوگ برقرار باشد نه منولوگ.

کاندیدای اعتدال‌گراي شورای پنجم اسلامی شهر اصفهان گفت: دسترسی به اعضاء شورای شهر باید راحت باشد، مردم باید کاملا در جریان اعمال شهرداری قرار داشته باشند، عملکرد شورا و شهرداری باید بیان شود، رسانه‌ها آزادنه شورا و مسائل شهری را نقد کنند، بازرسی از ادارات شهرداری باید به صورت سنتی و مدرن پیگیری شود، تمام مباحث مالی شورا و شهرداری‌ها باید در جلوی چشم مردم و خبرنگاران قرار داشته باشد.

نیکبخت ادامه داد: استفاده از گروه‌های متخصص کارشناسی سبب مشارکت گسترده مردم در امور خواهد شد. شورا باید مشاوران متخصص و جوان داشته باشد و تصمیمات آن قائم به نظر کارشناسان باشد. حمل و نقل عمومی باید برای جانبازان و معلولان، سالمندان و کودکان ایمن شود و مناسب‌سازی صورت بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به سلامت گفت: در حوزه سلامت، شعار من سلامت شهری و امواج است. مدیریت صحیح امواج شهری نیز از اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به رشد فزاینده آنتن‌ها در شهر، محیط شهری آکنده از امواج الکترومغناطیسی و رادیویی است که این تشعشعات امواج باید با مدیریت صحیح به حداقل برسد تا امنیت خانواده‌ها تامین شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار