سه شیرها و خروس‌ها با تنها دو قهرمانی

جام‌جهانی از امشب وارد مرحله نیمه‌نهایی می‌شود. انگلیس، بلژیک، کرواسی و فرانسه چهار تیم این مرحله از رقابت‌ها را تشکیل می‌دهند.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز: جام‌جهانی از امشب وارد مرحله نیمه‌نهایی می‌شود. انگلیس، بلژیک، کرواسی و فرانسه چهار تیم این مرحله از رقابت‌ها را تشکیل می‌دهند. از این جمع تنها تیم‌های فرانسه و انگلیس سابقه قهرمانی در معتبرترین جام فوتبال جهان رادارند و کرواسی و بلژیک هرگز نتوانسته‌اند به فینال جام‌جهانی برسند. از میان این چهار تیم، فرانسه کارنامه پربارتری نسبت به سه تیم دیگر دارند. خروس‌ها پنج بار به نیمه‌نهایی مسابقات راه‌یافته‌اند و یک‌بار توانسته‌اند خودشان را به فینال برسانند. آن‌ها در جام‌جهانی 1998 با نسل طلایی که در اختیار داشتند برزیلی‌ها را در بازی پایانی با سه گل از پیش رو برداشتند تا برای نخستین بار فاتح جام‌جهانی شوند. همچنین یک نایب‌قهرمانی و دو عنوان سومی هم افتخارات دیگر فرانسوی‌ها در ادوار گوناگون جام‌جهانی را تشکیل می‌دهد. آن‌ها اگر امشب از سد بلژیک عبور کنند برای دومین بار به فینال جام‌جهانی خواهند رسید.

سه شیرها در اندیشه طلسم شکنی

انگلیسی‌ها 52 سال پیش عنوان قهرمانی جام‌جهانی را به خودشان اختصاص دادند و از آن زمان تاکنون تنها یک‌بار دیگر فرصت حضور در جمع چهار تیم پایانی این رقابت‌ها را پیدا کرده بودند که آن‌هم جام‌جهانی 90 بود و با دوشکست پشت سرهم، رتبه‌ای بهتر از چهارمی به دست نیاوردند. با این حساب بازی فردا شب آن‌ها مقابل کرواسی می‌تواند پیکاری فراموش‌نشدنی برای مردان جزیره باشد چرا اگر آن‌ها موفق شوند کروات‌ها را از پیش رو برداشته و به بازی فینال راه پیدا کنند پس از بیش از نیم‌قرن دوباره طعم حضور در بازی نهایی جام‌جهانی را خواهند چشید. انگلیسی‌ها که با لیگ جزیره شهرت همه‌گیر پیداکرده‌اند و لیگ برتر فوتبال کشورشان از نگاه بسیاری از کارشناسان معتبرترین و جذاب‌ترین لیگ باشگاهی جهان به شمار می‌رود همواره به دلیل نتایج ضعیف تیم ملی کشورشان مورد سرزنش قرار می‌گرفتند. کارشناسان اعتقاد داشتند تیم‌های انگلیسی بازیکنان توانمندی را به تیم ملی تحویل نمی‌دهند چراکه باشگاه‌های این کشور پر از بازیکنانی است که ملیت دیگر کشورها را دارند و همین موضوع مهم‌ترین عامل تضعیف سه شیرها در دو دهه گذشته بوده است. اما جام‌جهانی جوانان که سال گذشته در کشور کره جنوبی برگزار شد و با قهرمانی انگلیس به پایان رسید نشان داد آن‌ها برای رهایی از کابوس ناکامی‌های متوالی در جام‌جهانی تدارک گسترده‌ای دیده‌اند.

کرواسی پدیده‌ای که دوباره سربلند کرد

تیم ملی فوتبال کرواسی از سال 1990 و پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق سر برآورد و خیلی زود خودش را در حد و اندازه‌های بزرگان جهان نشان داد. کروات‌ها هشت سال بعد در جام‌جهانی شاهکاری آفریدند که تا جام‌جهانی 2018 همچون نگینی بر تاریخ نه‌چندان طولانی فوتبال این کشور همچنان می‌درخشد. کروات‌ها در جام‌جهانی 98 با هدایت بلاژویچ تا مرحله نیمه‌نهایی پیش آمدند اما فرانسوی‌ها در نیمه‌نهایی ترمز آن‌ها را کشیدند تا شگفتی‌سازی این تیم تازه تکمیل نشود. این تاریخ‌سازی در دیگر دوره‌های جام‌جهانی برای کرواسی دیگر تکرار نشد تا این جام که آن‌ها سربلند کردند و حالا خودشان را در نیمه‌نهایی می‌بینند. حالا آن‌ها با دالیچ 51 ساله به‌جایی رسیده‌اند که 20 سال پیش با بلاژویچ پیموده بودند. کروات‌ها اگر فردا شب موفق به شکست انگلیس شوند شاهکار بی‌نظیری را رقم خواهند زد که تا ابد در کارنامه فوتبال این کشور به یادگار باقی خواهد ماند.

سرمایه‌گذاری بلژیکی‌ها سرانجام جواب داد

تیم ملی فوتبال بلژیک در تاریخ جام‌جهانی تنها یک‌بار طعم حضور در مرحله نیمه‌نهایی را چشیده است. شیاطین سرخ در جام‌جهانی 1986 به جمع چهار تیم پایانی راه پیدا کردند اما در بازی رده‌بندی مغلوب فرانسه شدند تا با کسب عنوان چهارمی به کارشان پایان دهند. از آن زمان تاکنون بلژیکی‌ها دیگر هرگز فرصت رسیدن به جمع چهار تیم پایانی جام را پیدا نکردند. آن‌ها امشب باید با فرانسه‌ای پیکار کنند که در قامت مدعی قهرمانی ظاهرشده است. البته بلژیکی‌ها هم از سال 2002 شروع به پرورش این نسل طلایی کردند. ادن هازارد، اکسل ویتسل، ونسان کمپانی، کوین دی بروین، سایمون مینیوله، دریس مرتنز، روملو لوکاکو، موسی دمبله و یان فرتونگن، از جمله بازیکنانی بودند که در دیدار با برزیل یا در زمین یا روی نیمکت حضور داشتند. همچنین نام بازیکنانی مثل کریستین بنتکه و کوین میرالاس نیز به چشم می‌خورد که آن‌ها نیز به تیم ملی بلژیک دعوت می‌شدند ولی به خاطر افتی که در چند فصل اخیر داشته‌اند، از تیم ملی بلژیک برای جام‌جهانی خط خوردند. این کشف استثنایی که 16 سال پیش رخ‌داده، در جام‌جهانی 2018 جواب داده و شیاطین سرخ، با سرعت برای قهرمانی پیش می‌روند. آن‌ها اگر امشب خروس‌ها را از پیش رو بردارند برای نخستین بار به فینال جام‌جهانی راه پیدا می‌کنند و تاریخ فوتبال کشورشان را به دوره پیش از جام‌جهانی 2108 و پس‌ازآن تقسیم خواهند کرد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار