آموزش مهمترین راه مبارزه با بيماري‌هاي قابل انتقال انسان و حيوان است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: آموزش و اطلاع رسانی مهمترین راهکار برای مبارزه با بيماري هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان (زئونوز) است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: آموزش و اطلاع رسانی مهمترین راهکار برای مبارزه با بيماري هاي قابل انتقال بين انسان و حيوان (زئونوز) است. به گزارش ایسنا، منطقه اصفهان سیدعلیرضا مروجی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو و هاری از مهمترین بیماری های قابل انتقال بين انسان و حيوان است.
وی افزود: همه ساله با هدف آگاه‌سازي افرادجامعه و گروه هاي شغلي در معرض ابتلاي به اين بيماري ها و هم‌چنين حساس کردن مسئولان سياسي و اجرايي دستگاه‌هاي مختلف جهت افزايش هماهنگي و همكاري‌هاي بين بخشي در كنترل هرچه بهتر اين بيماري‌ها برنامه هايي اجرا مي شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: با توجه به اهميت تب‌هاي خونريزي دهنده ويروسي به علت آندميك بودن، شدت و وخامت، بالا بودن ميزان مرگ و مير، زيان اقتصادي قابل توجه، عدم وجود درمان ضد ويروسي موثر و در دسترس نبودن واكسن مناسب، افزايش آگاهي جامعه به خصوص گروه هاي در معرض خطر شامل كشاورزان، سلاخان، كارگران كشتارگاه ها، دامپروران یک ضرورت است.
وی گفت: گزيده شدن توسط كنه آلوده، تماس با خون و مواد آلوده‌كننده دامي دارای عفونت ويروسي و تماس با خون و موادآلوده كننده بيمار در بيمارستان، از راه هاي انتقال این بیماری است و علایم آن شامل تب، درد عضلاني همراه با سابقه گزش يا تماس با دام است.
مروجی، خوددارای از تماس با لاشه، ‌خون و ترشحات دام، تهيه گوشت مورد مصرف خود با تأييد سازمان دامپزشكي، استفاده از حفاظت مناسب افراد در معرض خطر، رعايت احتياط همه جانبه از سوي كاركنان بهداشتي و مراجعه به نزديكترين مرکز خدمات جامع سلامت در نخستین زمان ممکن در صورت برخورد با علائم بيماري را راه هاي پيشگيري از بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو برشمرد.
وی هم‌چنین به بیماری هاری اشاره کرد و گفت: هاری یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی است که از طریق گازگرفتن سگ، حیوانات وحشی و یا حیوانات اهلی به انسان منتقل می شود كه کودکان و نوجوانان بیشترین گروه در معرض خطر ابتلا به این بیماری هاری هستند.
مروجی تاکید کرد: شستشوی زخم با آب و صابون حداقل به مدت 20 دقيقه، خارج کردن صابون های باقی مانده در لابلای زخم با فشار آب فراوان، ضدعفونی محل جراحت با الکل یا محلول بتادین و مراجعه فوری به مرکز درمان پیشگیری هاری جهت واکسیناسیون از توصیه های جدی برای درمان این بیماری است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار