شاخص تابش فرابنفش در اصفهان به عدد یازده رسیده

شاخص تابش فرابنفش در اصفهان به عدد یازده رسیده که لزوم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را یادآور می‌شود.

شاخص تابش فرابنفش در اصفهان به عدد یازده رسیده که لزوم استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را یادآور می‌شود.
به گزارش ایسنا سازمان هواشناسی این استان از افزایش شاخص تابش اشعه فرابنفش در اصفهان خبر داده است.
اشعه فرابنفش انرژی الکترومغناطیس است که طول موجی کوتاه، اما انرژی زیادی دارد و البته در بازه نورهای مرئی قرار نگرفته و با چشم دیده نمی‌شود.
مقادیر کم پرتو فرابنفش برای تامین ویتامین D ضروری است اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این اشعه، موجب آفتاب سوختگی، سرطان پوست و حتی آسیب به چشم می‌شود. این اشعه حتی به سیستم ایمنی بدن نیز آسیب می‌رساند.
کتایون مروارید- متخصص بیماری‌های پوستی در این رابطه می‌گوید: شاخص پرتوهای فرابنفش از صفر به بالا درجه بندی شده و 10 به بالا بسیار خطرناک است. این شاخص این روزها در اصفهان حدود 11 است.
وی ادامه می‌دهد: میزان این اشعه با فاصله از استوا، میزان ابر موجود در آسمان، ارتفاع، جنس زمین و رطوبت هوا در ارتباط است. همچنین آلودگی‌های صنعتی موجب آسیب به لایه ازون و افزایش این اشعه می‌شود.
این متخصص پوست با اشاره به اینکه اشعه فرابنفش آسیب‌های شدیدی به پوست وارد می‌کند افزود: آسیب‌های UV می‌تواند به سرطان پوست منجر شود. در کوتاه مدت آفتاب سوختگی از علائم این اشعه است.
مروارید معتقد است چشم‌ها نیز از این اشعه آسیب می‎بینند و می‌گوید: آب مروارید، سوختگی قرنیه و بیماری ناخنک از نتایج قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید بدون استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد است.
وی تاکید می‌کند که شهروندان به هیچ عنوان بدون استفاده از ضد آفتاب و البته عینک استاندارد آفتابی به صورت طولانی مدت به خصوص در ساعات میانی روز که شدت آفتاب بیشتر است در معرض تابش قرار نگیرند.
این متخصص پوست می‌گوید: قرار گرفتن زیر سایه تا 50 درصد از تابش فرابنفش جلوگیری می‌کند اما بسته به جنس زمین، این اشعه از زمین بازتاب شده و زیر سایه هم تاثیر مخرب خود را خواهد داشت. همچنین پوست خیس بیشتر از این اشعه آسیب می‌بیند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار