سگ های ولگرد عامل گسترش آنفلوآنزای پرندگان هستند

مدیرشبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون گفت: سگ های ولگرد به سبب تغذیه از لاشه طیور تلف شده یکی از عوامل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.

مدیرشبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون گفت: سگ های ولگرد به سبب تغذیه از لاشه طیور تلف شده یکی از عوامل شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند.

فضل الله صالحی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه شناسایی کانون آلوده به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان درنجف آباد در مجاورت شهرستان تیران و کرون، برنامه ریزی برای پیشگیری از توسعه این بیماری ضروری است.
وی بیان کرد: یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری در فصل گرم، حیوانات ولگرد از جمله سگ ها هستند که شهرداری ها و دهیاری های این شهرستان باید نسبت به زنده گیری، اتلاف و کنترل سگ های ولگرد اقدام کنند.
مدیرشبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه تاکنون کانون آلوده به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این منطقه دیده نشده است ، افزود: پیشگیری از گسترش بیماری و ساماندهی سگ های ولگرد در سطح شهرها، روستاها و اطراف کشتارگاه های دام و طیور ضروری است.
وی اضافه کرد: کمیته ساماندهی سگ های ولگرد در شهرداری تیران تشکیل شده اما نحوه ساماندهی این حیوانات بر عهده شهرداری و تصمیم گیری مسئولان شهرستان است.
بر اثر بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در 2 هفته اخیر در شهرستان نجف آباد در جوار تیران و کرون، چهار هزار و500 قطعه بوقلمون و 150هزار قطعه مرغ تلف شدند.
بیش از 88 واحد مرغداری در شهرستان تیران و کرون وجود دارد که سالانه بیش از هشت هزار و 200 تن گوشت سفید شامل مرغ گوشتی، بوقلمون، بلدرچین و شترمرغ و هشت هزار تن تخم مرغ در تیران و کرون تولید می کنند.
بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان H5N8 ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار