تنظیم ساعت اصفهان به وقت خاموشی

در سال جاری شدت گرمای هوا در کنار کاهش منابع آبی بیشتر از سال‌های گذشته اثرگذاری نامطلوب خود را به نمایش گذاشته است.

فاطمه کاویانی: در سال جاری شدت گرمای هوا در کنار کاهش منابع آبی بیشتر از سال‌های گذشته اثرگذاری نامطلوب خود را به نمایش گذاشته است. موضوعی که باعث شده تمام سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی برای کاهش اثرات منفی آن در زندگی شهروندان دست‌به‌کار شده و با ارائه برنامه‌هایی در این راستا حرکت کنند. در این میان از اجرای برنامه‌های خاموشی توسط وزارت نیرو گرفته تا تغییر ساعات کار ادارات دولتی فعالیت‌هایی بوده که توسط دولت به آن پرداخته‌شده است. حدود دو هفته پیش ادارات تهران و چند استان که گرمای بالای 45 درجه را تجربه می‌کردند به‌منظور کاهش و صرفه‌جویی در مصرف برق ساعات کار ادارات خود را تا اطلاع ثانوی تغییر دادند موضوعی که واکنش‌های موافق و مخالف زیادی را در پی داشته و حالا این تغییر و تحول به استان اصفهان رسید. معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان پنجشنبه گذشته با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرد «ساعت کار اداری در استان اصفهان شامل کلیه دستگاه‌های دولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی برای تمامی روزهای هفته (شنبه تا پنجشنبه) از ساعت 6 و 30 دقیقه تا 13 و 30 دقیقه تعیین‌شده است.» اینکه این برنامه‌ریزی موقت تا چه میزان می‌تواند در کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری کارمندان تأثیر داشته باشد موضوعی است که حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مورد آن به اصفهان امروز گفت: تغییر ساعات کاری ادارات یکی از روش‌های موقت است که می‌توان از آن بهره برد اما واقعیت این است که اثرات چنین طرح‌هایی زیاد نیست. نماینده مردم شاهین‌شهر میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه باید به سمت فرهنگ‌سازی حرکت کرد افزود: در میان کارمندان روحیه و فرهنگ مصرف بهینه آنچنان مطلوب به نظر نمی‌رسد.
اطلاع‌رسانی به ارباب‌رجوع فراموش نشود
او در ادامه یکی از نقاط ضعف این برنامه را عدم اطلاع‌رسانی دقیق و به دنبال آن تضییع حقوق مراجعه‌کنندگان به مراکز وادارات و دولتی دانست و اضافه کرد:‌ نظارت بر حضور کارمندان توسط مدیران در ادارات یکی دیگر از بحث‌هایی است که باید به‌طورجدی به آن پرداخته شود چراکه در صورت نبود ثبات حضور به‌موقع در ادارات نوعی فرار از مسئولیت و تضییع حقوق ارباب‌رجوع را شاهد خواهیم بود. حاجی دلیگانی تأکید کرد: هرچند این برنامه‌ریزی به‌صورت موقت است و با کاهش دما در ماه آینده ساعات کاری به روال گذشته بازخواهد گشت اما در این میان زنان کارمند دارای فرزند خردسال بیشترین فشار را نیز باید متحمل شوند. او استفاده از انرژی‌های پاک را ضرورتی دانست که امروز بیش از گذشته نیاز به آن احساس می‌شود و ادامه داد: وضعیتی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم از یک‌سو به کاهش بارندگی‌ها ارتباط دارد و از سوی دیگر عدم توجه ما به سایر منابع انرژی مثل استفاده از انرژی خورشیدی و هسته‌ای است. عضو گروه برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه رفاه حال مردم بر هر اصل دیگری اولویت دارد عنوان کرد: استفاده از نیروگاه‌های با سوخت کربنی به دلیل معاهده پاریس کاهش پیداکرده اما در کنار مسئولیت فراملی که در جهت حفظ محیط‌زیست داریم اما رفاه حال مردم بر هر موضوع دیگری ارجحیت دارد. او در ادامه با انتقاد از اینکه دولت و در رأس آن وزارت نیرو باید پیش‌تر از این پیش‌بینی و پیشگیری لازم در مورد وضعیت موجود را در دستور کار خود قرار می‌داد، افزود: در شرایط فعلی شایعاتی مبنی بر انتقال برق کشور به برخی از کشورهای همسایه می‌شنویم که در این مورد باید دولت شفاف‌سازی لازم را داشته باشد.
منافع تغییر ساعت کاری ادارات از خسارات احتمالی آن بیشتر است
از سوی دیگر علیرضا نصر اصفهانی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان اینکه تغییر ساعت‌ها برای همه به‌نوعی بیدارباش به‌حساب می‌آید گفت: این حرکت باعث می‌شود که همه متوجه وضعیت کمبود آب باشند و آن را جدی بگیرند. او در ادامه تأکید کرد: این تصمیم‌گیری اگر به‌طور درست و اصولی انجام شود یعنی کارمندان تلاش کنند در ساعات ابتدایی روز حداقل از دستگاه‌های سرمایشی کمتر استفاده کنند می‌تواند اثرگذاری که انتظار آن می‌رود را داشته باشد. نصر اصفهانی تصریح کرد: اجرای این برنامه می‌تواند برای ارباب‌رجوع نیز تأثیر مثبتی داشته باشد چراکه بدون شک حضور در ادارات و تردد در ساعات گرم روز برای آنها سخت است می‌توانند از ساعات ابتدایی روز که هوای مطلوب‌تری را شاهد هستیم استفاده کنند. این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در پایان منافع اجرای این تصمیم‌گیری را از خسارت‌های احتمالی آن به‌مراتب به بیشتر دانست.
ساعات کاری مترو فعلا تغییر نمی‌کند
صرف‌نظر از اعلام یک‌باره و ناگهانی تغییر ساعت کار ادارات در استان اصفهان اینکه برنامه‌ریزی حمل‌ونقل کارمندان برای حضور به‌موقع در سازمان‌ها وادارات خود نیز موضوع دیگری است که علیرضا صلواتی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این مورد گفت: بخش‌نامه روز پنجشنبه اعلام شد و در تصمیم‌گیری که به‌صورت فوری انجام شد ساعت شروع به کار خطوط اصلی شرکت واحد اتوبوس‌رانی و بی آر تی از ساعت 5:45 صبح خواهد بود. صلواتی تأکید کرد: فعلاً سایر خطوط از ساعت 6 حرکت خود را آغاز خواهند کرد و تغییری را نخواهند داشت. او بابیان اینکه سیاست تغییر ساعت کار ادارات به‌طور موقت است گفت: فعلاً برنامه‌ای برای تغییر ساعت کار مترو وجود ندارد و همچنان طبق روال گذشته از ساعت 6 صبح شروع به کار خواهند کرد اما در هفته آینده احتمال تغییر جدول زمان‌بندی حرکت مترو را نیز به مدت مشخص خواهیم داشت.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار