فینال جام‌جهانی با یک غریبه

امشب با برگزاری بازی فینال جام‌جهانی بزرگترین رویداد ورزش جهان پس از المپیک به پایان می‌رسد.

امیر حسین احتشامی- اصفهان امروز: امشب با برگزاری بازی فینال جام‌جهانی بزرگترین رویداد ورزش جهان پس از المپیک به پایان می‌رسد.

جامی که 88 ساله شده و بیست و دومین دوره‌اش را پشت سر می‌گذارد. در بازی امشب دو تیم فرانسه و کرواسی به مصاف هم می‌روند؛ تیم‌هایی اروپایی که سابقه فوتبالی آنها باهم قابل‌مقایسه نیست. فرانسوی‌ها تاکنون سه بار بازی در فینال را تجربه کرده‌اند و یک‌بار بر جام بوسه زده‌اند اما کُروات‌ها در تاریخ نه‌چندان طولانی تاریخ فوتبال کشورشان تنها یک‌بار به جمع چهار تیم پایانی جام‌جهانی راه‌یافته‌اند که به سال 1998 بازمی‌گردد. آنها در آن جام با شکست هلند به رتبه سومی تکیه زدند تا بزرگترین افتخار ورزشی کشورشان را رقم‌زده باشند. جالب اینکه در همان جام تیم‌های فرانسه و کرواسی در نیمه‌نهایی باهم روبرو شدند که نتیجه پایانی بازی به سود میزبان یعنی فرانسه به پایان رسید. خروس‌ها پس از شکست برزیل در بازی نهایی برای نخستین بار فاتح جام‌جهانی شدند؛ اما پس از گذشت 20 سال دوباره این دو تیم در جام‌جهانی به هم رسیده‌اند با این تفاوت که باید برای کسب یک افتخارجادوانه شمشیر بزنند. نگاهی به شرایط فرانسه و کرواسی حکایت از آن دارد که دو تیم از قدرت تیمی برابری برخوردار هستند و البته اگر بخواهیم موشکافانه‌تر به داستان نگاه کنیم شانس پیروزی خروس‌ها با توجه به نتایج آنها در مرحله گروهی و حذفی اندکی بیش‌تر از حریف است. شاگردان دشان که در گروه C با تیم‌های پرو، دانمارک و استرالیا هم‌گروه بودند خیلی اقتصادی با کسب هفت امتیاز وارد مرحله حذفی شدند و تازه از این مرحله به بعد موتور این تیم روشن شد. آنها ابتدا آرژانتین را از پیش رو برداشتند و سپس اروگوئه و بلژیک را شکست دادند تا به بازی فینال برسند. نکته جالب پیرامون فرانسوی‌ها به تمام کردن کار حریفان در وقت‌های قانونی مرحله حذفی بازمی‌گردد؛ اما کُروات‌ها درست برخلاف فرانسه با سه پیروزی مقتدرانه از مرحله گروهی بالا آمدند و در مرحله حذفی تمام بازی‌هایشان به وقت‌های اضافه کشید که در دو بازی ابتدایی ضربات پنالتی به برتری آنها رأی داد و تنها در نیمه‌نهایی بازی را در 120 دقیقه پشت سر گذاشتند.

نبردهای سرنوشت‌ساز میانه میدان

سرنوشت بازی امشب تیم‌های فرانسه و کرواسی را نبردهای میانه میدان بازیکنان فرانسه و کرواسی مشخص خواهد کرد. در این میان دو بازیکن بسیار تأثیرگذار دو تیم بازی فینال یعنی مودریچ و کانته می‌تواند تماشایی و جذاب باشد. لوکا مودریچ دربازی‌های گذشته کرواسی نبض میانه میدان کُروات‌ها را بر عهده داشته و یکی از عوامل رسیدن این تیم به بازی نهایی بوده است. بازیکن رئال مادرید که در تیم باشگاهی‌اش همچنین وظیفه‌ای را بر عهده دارد امشب باید با بازیکنی بجنگد که تقریباً نقشی مانند او در تیم ملی فرانسه بازی می‌کند. انگلو کانته که در تیم چلسی عضویت دارد دربازی‌های گذشته خروس نقشی محوری ایفا کرده و از نبردهای تن‌به‌تن میانه میدان بیشتر پیروزمندانه خارج‌شده است. کانته در جام، ۱۹ تکل و ۱۴ قطع ارتباط داشته که در مجموع ۳۳ تلاش برای گرفتن توپ حریف است و تنها زوبنین روس با ۳۴ تلاش، بهتر از او کارکرده است؛ اما جنگ‌های تن‌به‌تن بازی امشب به نبرد این دو بازیکن ختم نمی‌شود و در نقاط دیگر زمین هم شاهد جدال‌های تأثیرگذاری خواهیم بود. ازجمله می‌توان به نبرد امباپه و پیواریچ اشاره کرد. امباپه 19 ساله در جام‌جهانی 2108 نقش یک فوق ستاره را برای فرانسوی بازی کرده و با سرعت حیرت انگیزش نویدبخش ظهور ستاره‌ای دیگر در جهان فوتبال شده است. حالا پیواریچ ۲۹ ساله کار دشواری برای مهار امباپه در فینال دارد. استرینیچ مدافع چپ اصلی کُروات‌ها در بازی با انگلیس مصدوم شد و احتمالاً بازی نهایی پیواریچ باید به‌جای او انجام‌وظیفه کند. بازیکنی که تنها یک‌بار در جام ۲۱ به میدان رفته و حالا در مهمترین بازی کل دوران حرفه‌ای‌اش باید امباپه آماده را مهار کند. امباپه ۱۹ ساله، در بازی با آرژانتین دو گل زد و یک پنالتی گرفت تا یک‌تنه تیمش را به جمع هشت تیم برتر جام برساند. او تا به اینجای جام، سه گل در شش بازی زده و در صورت قهرمانی فرانسه، قطعاً شانس بردن بهترین بازیکن جام را دارد.

نقش ویژه دروازه‌بان‌ها

فرانسه و کرواسی از دروازه‌بان‌های باتجربه‌ای سود می‌برند که هرکدام قابلیت‌های نجات تیمشان در زمان‌های خاص را دارند. هوگو لوریس و دانیل سوباشیچ دربازی‌های این جام ازجمله بهترین‌ها بوده‌اند و این توانایی را دارند تا در مقابل مهاجمان مقاومت جانانه‌ای از خودشان نشان دهند. به‌طور مثال لوریس در بازی با بلژیک چند فوق واکنش از خود نشان داد تا فرانسوی‌ها همچنان در بازی بمانند و سرانجام هم زهر خودشان را یک ضربه سر به شیاطین سرخ بریزند. در آن‌سوی میدان سوباشیچ هم در ضربات پنالتی با مهار ضربه‌های بازیکنان دانمارک و روسیه ستاره تیمش بود و مقابل انگلیس هم مطمئن ظاهر شد.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار