سکته صادراتی

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گران‌بها، طلا و سنگ‌های قیمتی اصفهان از 24 تیرماه کار خود را آغاز کرده و تا 29 تیرماه برپا خواهد بود تا از علاقه‌مندان میزبانی کند و فعالان حوزه ساخت و فروش طلا، فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی به ارائه توانمندی‌های خود بپردازند.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گران‌بها، طلا و سنگ‌های قیمتی اصفهان از 24 تیرماه کار خود را آغاز کرده و تا 29 تیرماه برپا خواهد بود تا از علاقه‌مندان میزبانی کند و فعالان حوزه ساخت و فروش طلا، فلزات گران‌بها و سنگ‌های قیمتی به ارائه توانمندی‌های خود بپردازند.

در این نمایشگاه، مشارکت‌کنندگانی از استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، یزد، خراسان رضوی، فارس، سمنان، هرمزگان و اردبیل در بیش از 8500 مترمربع فضای نمایشگاهی به ارائه آخرین دستاوردهای خود در زمینه ماشین‌سازی و ابزارآلات، مصنوعات طلا، جواهر و نقره، سنگ‌های تزیینی و تجهیزات و صنایع وابسته می‌پردازند. همچنین مراکز علمی و آموزشی مرتبط نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گران‌بها، طلا و سنگ‌های قیمتی اصفهان، حضور مستقیم 10 شرکت ایتالیایی است که به نمایش محصولات خود می‌پردازند.

همچنین برندهای صالحی ماشین ایرانیان، ایران تری‌دی، افزار ماشین، جواهریان وثوق، اکسید ماد، تندر ماشین و گالری هومن نیز از جمله برندهای داخلی حاضر در این نمایشگاه به شمار می‌روند.

برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گران‌بها، طلا و سنگ‌های قیمتی اصفهان به معرفی بخشی از توانمندی‌های تولیدی، صادراتی و خدماتی فعالان این بخش می‌پردازد که علاوه بر بازارهای داخلی، در بازارهای بین‌المللی نیز به شکل شایسته‌ای حضور پیدا کرده‌اند. برندسازی، رقابت در تولید، بازاریابی و فروش، پایداری در صادرات محصولات و مشتری‌مداری نظام‌مند، مزیت‌های نوینی است که دست‌اندرکاران این صنعت مهم از کارگاه‌های کوچک تا کارخانه‌های بزرگ بر آن اهتمام دارند و آن را در نمایشگاه اصفهان به نمایش گذاشته‌اند. آشنایی تولیدکنندگان، صادرکنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات با محصولات، ماشین‌آلات و فناوری‌های نوین در صنعت طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی، معرفی محصولات تولیدی و فناوری‌های داخلی، دسترسی به سلایق مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی و ایجاد رقابت در تولید، صادرات و خدمات، آشنایی با چرخه صنعت طلا، جواهر و سنگ‌های قیمتی تنها بخشی از اهداف برگزاری این نمایشگاه به شمار می‌رود.

*گلایه از سخت‌گیری‌های مالیاتی

اما در نشست خبری و آئین گشایش این نمایشگاه، ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از شرایطی که باعث شده تا فعالان حوزه صنعت طلا و جواهر به عرصه غرفه‌داری در نمایشگاه ورود نکنند، گلایه کرد و گفت: طلافروش به دلیل شرایطی که دارد باید هزینه‌هایی انجام دهد تا چراغش روشن باشد اما این هزینه کردن در واحد صنفی باعث می‌شود که سازمان امور مالیاتی بلافاصله به واحد مراجعه کند تا به دلیل هزینه‌ای که برای نمایش محصولات خود داشته، مالیات بیشتری اخذ کند.

او ادامه داد: یکی از مشکلات چند سال گذشته صنعت طلای کشور مالیات بر ارزش‌افزوده است که باید مصرف‌کننده آن را بپردازد، در این زمینه هنوز منتظر مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم تا اصلاحات انجام شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تأکید کرد: آثار منفی در صنعت طلا و جواهر به‌واسطه این ارزش‌افزوده به وجود آمد که همین باعث شده بسیاری از واحدهای صنفی ناخواسته مجبور به تعطیلی شوند.

او در ادامه افزود: یکی از موارد دیگری که مشکل صنعت طلا و جواهر به حساب می‌آید مواد اولیه است. با ورود شمش طلا 9 درصد ارزش‌افزوده به آن تعلق می‌گیرد و این باعث می‌‎شود تولیدکننده داخلی قدرت رقابت خود را با تولیدکنندگان خارجی از دست بدهد.

محمدولی با اشاره‌ به هزینه بالای تولید در صنعت طلا و جواهر گفت: حدود 80 درصد مواد مصرفی و ابزارآلات صنعت طلا و جواهر وارداتی است و با شرایطی که به وجود آمده یک تولیدکننده چگونه می‌تواند خود را در گردونه رقابت با خارجی‌ها حفظ کند.

او افزود: رکود در صنعت طلا و جواهر در سال‌های گذشته بویژه سال 97 مشهود است اما به شرط حمایت صنعت طلا در بخش هنر، تولید و ... می‌تواند اشتغال‌زایی و ارزآوری بالایی داشته باشد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نگاه‌های منفی برای صنعت طلا و جواهر را آزاردهنده توصیف کرد و از مسئولان مربوطه خواست تولید را به بخش خصوصی بسپارند.

محمدولی از این‌که اصلاح قانون ارزش‌افزوده همچنان پشت درب مجلس مانده است ابراز ناخرسندی کرد و این موضوع را مانعی بر سر راه تولید کشور خواند.

او یکی دیگر از مشکلات امروز تولید را عدم هماهنگی بین بخش‌های مختلف دولتی دانست و گفت: نباید شمش طلا را به‌قدری در گمرک نگاه داشت که هنگام ترخیص، وجه زیادی هم بابت ترخیص پرداخت کند، باید این ایرادات برطرف شود تا تولید رونق بگیرد.

*قاچاق چشمگیر شمش طلا

سید حجت‌اله شفاهی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلای کشور نیز در نشست خبری آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت فلزات گران‌بها، طلا و سنگ‌های قیمتی از شنوا نبودن گوش مسئولان برای شنیدن مشکلات صنفی گلایه کرد و گفت: با توجه به سیاست‌های نادرستی که برخی مسئولان پیش گرفته‌اند، صنعت طلا و جواهر مانند زاینده‌رود خشک شد و در این شرایط ترکیه که سابقه‌ای در تولید طلا ندارد یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا شده است.

او به از بین رفتن صنایع نساجی، فرش دستباف و طلا اشاره کرد و گفت: بقیه صنایع نیز سرنوشتی مشابه این صنایع خواهند داشت، طلای ایران هنوز صنعتی نشده است درحالی‌که ترکیه را می‌توان دارای صنعت طلا دانست، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طلای اصفهان می‌گفت که در نمایشگاه‌های خارجی با نام ایران شرکت نمی‌کند چراکه بخش دولتی مشکلات زیادی را برای او به وجود خواهد آورد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلای کشور ادامه داد: ترکیه نفت ندارد اما با صنعت طلای خود ارزآوری بسیار زیادی دارد، شهرک طلا و جواهر ترکیه اخیراً به حجم کاری خود هم افزوده است و روند کار به نحوی است که شرکت‌های تخصصی ریخته‌گری و طراحی و ... دارد درحالی‌که در ایران چه کارگاه‌‌های کوچک و چه کارخانه‌‌های بزرگ ساخت طلا می‌خواهند از صفر تا صد را خودشان انجام دهند چراکه حقوق کپی رایت رعایت نمی‌شود.

او از این‌که بانک مرکزی مواد اولیه را در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌دهد، گلایه کرد و افزود: همیشه اعلام می‌کردند که سیاست بانک مرکزی ذخیره‌سازی است درحالی‌که در ماه‌های گذشته 70 تن سکه را فروختند، نقدینگی که مردم با آن طلای ساخته شده می‌خریدند و هم زینت خود و هم سرمایه خود می‌کردند را کاری کردند که مردم سکه بخرند.

شفاهی با بیان اینکه فرهنگ مردم ایران خرید طلا است اما ذائقه مردم را از خرید طلای ساخته شده به خرید سکه طلا تغییر دادند، افزود: سکه طلا یادبود است و لزومی ندارد که این میزان سکه یادبود در جامعه تزریق کنند، در حال حاضر حدود 500 هزار تومان قیمت سکه طلا حباب است.

او در پایان گفت: از سال 93 تا 96 تنها 3 کیلوگرم شمش طلا به‌صورت قانونی وارد کشور شده است این در حالی است که واردات شمش طلا آزاد است اما به دلیل مالیات بر ارزش‌افزوده، واردات شمش طلا به‌صورت قاچاق و خام انجام می‌شود.

*سبقت ترکیه از ایران

هوشنگ شیشه‌بران رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان نیز در این نشست با بیان این‌که همان‌طور که همه می‌دانیم در شرایط خاصی هستیم و وضعیت اقتصادی در همه جای دنیا دچار مخاطراتی است و در این شرایط مطلوب نیست که مستقل و جدای از دنیا فعالیت کنیم، اظهار کرد: تولید و فروش مکمل یکدیگر است و تولید بدون فروش معنایی ندارد، اگر امروز قیمت دلار و طلا افزایش می‌یابد به دلیل مصرف شخصی نیست بلکه به این دلیل است که روی طلای خام سرمایه‌گذاری شده است.

وی با اشاره به بسیاری از واحدهای صنفی طلا و جواهر که تعطیل و یا نیمه تعطیل شدند، تصریح کرد: امروز هم باید در قالب یک شکل فعالیت کرد، حدود 7 هزار سال سابقه تاریخی در تولید طلا متعلق به ایران است و نخستین سکه طلا در ایران تولید شده است اما شرایط فعلی به چه نحو است؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان با بیان اینکه نمایشگاه بستری است که باید از همه امکانات آن استفاده شود، گفت: نمایشگاه هنگ‌کنگ تا 13 سال آینده ثبت نامی برای غرفه‌داری نمایشگاه خود ندارد اما در نمایشگاه داخلی باید دنبال واحدهای صنفی رفت تا بپذیرند غرفه‌داری کنند.

او به انجام طرح‌های کارشناسی ساخت شهرک طلا و جواهر اصفهان اشاره کرد و ادامه داد: برخی فعالان داخلی دارای بهترین و مشهورترین برندهای خاورمیانه هستند اما برای غرفه‌داری در نمایشگاه اصفهان اقدامی نمی‌کنند، امروز باید برند باشیم و نباید در حاشیه باشیم. کشوری مانند ترکیه که تا 10 سال پیش محصولات دست دوم ایرانی را با پرداخت کردن، به فروش می‌رسانده است اما امروز ایران از این کشور طلای ساخته شده به‌صورت قاچاق وارد می‌کند.

شیشه‌بران در پایان از سیاست جدید دولت در خصوص ارز گلایه و بیان کرد: نمی‌توان تولیدکننده را مجبور کرد با دلار 8 هزارتومانی طلای خام بخرد و طلای ساخته شده را صادر کند و آورده مالی خود را با دلار 4 هزار و 200 تومان کسب و محاسبه کند.

*به صفر رسیدن صادرات طلا

محسن طلامینایی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر اصفهان نیز در ادامه نشست عنوان کرد: با این‌که سال گذشته تلاش زیادی شد تا صادرات طلا از سقوط نجات یابد اما به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی، صادرات طلا از هفته گذشته صفر شد.

او با اشاره به این‌که طلا بزودی شامل تحریم می‌شود و این به معنای این است که نه صادرات و نه وارداتی انجام خواهد شد، گفت: البته تا پیش‌ازاین هم تحریم بودیم اما آن را دور می‌زدیم اما امروز خود دولت نیز با توجه به قوانینی که تدوین کرده است ما را تحریم می‌کند.

علی یارمحمدیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان هم به تلاطم بازار سکه و طلا و تأثیرات نوسانات آن بر اقتصاد کشور و استان اشاره و اظهار کرد: در شرایط فعلی، افراد مسئول وظایف چند برابری دارند چراکه هر کلمه‌ای که در این شرایط اقتصادی بیان می‌کنند می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی روی اقتصاد گذارد.

او در ادامه با اشاره به این‌که بازار امروز هر لحظه شرایطی دارد و همین موضوع برنامه‌ریزی را سخت‌تر کرده است، گفت: هرچند که مشکلات زیادی وجود دارد اما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا نمایشگاه‌های امسال نسبت به سال گذشته از کیفیت بهتری برخوردار باشد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در ادامه گریزی هم به روند ساخت نمایشگاه جدید اصفهان زد و ادامه روند ساخت‌وساز در فضای نوسانات ارزی را مشکل عنوان کرد اما این قول را داد که تکمیل پروژه با قدرت ادامه یابد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار