اجحاف در حق کشاورزی شرق اصفهان

وزیر جهاد کشاورزی به همراه هیئتی از مدیران ارشد این وزارتخانه به‌منظور بهره‌برداری و بازدید از طرح‌های بخش کشاورزی استان اصفهان به این استان سفر کرد. محمود حجتی در این سفر ضمن دیدار و گفتگو با کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، از طرح‌های زنجیره تولید مرغ، قنات معاضدیه، واحد کشت بافت و اجرای سیستم آبیاری تیپ در کشت سورگوم و همچنین ارقام جدید این محصول و واحد پرورش دام سبک پربازده «بز سانن» در شهرستان‌های کوهپایه، نائین و اردستان بازدید و بهره‌برداری کرد.

احمدرضا منزه- اصفهان امروز: وزیر جهاد کشاورزی به همراه هیئتی از مدیران ارشد این وزارتخانه به‌منظور بهره‌برداری و بازدید از طرح‌های بخش کشاورزی استان اصفهان به این استان سفر کرد. محمود حجتی در این سفر ضمن دیدار و گفتگو با کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی، از طرح‌های زنجیره تولید مرغ، قنات معاضدیه، واحد کشت بافت و اجرای سیستم آبیاری تیپ در کشت سورگوم و همچنین ارقام جدید این محصول و واحد پرورش دام سبک پربازده «بز سانن» در شهرستان‌های کوهپایه، نائین و اردستان بازدید و بهره‌برداری کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم گشایش کشتارگاه تمام‌اتوماتیک کوهپایه اظهار کرد: زنجیره غذایی یکی از گلوگاه‌های تولید در بخش کشاورزی است بویژه وقتی که صنعت کشاورزی به تولید انبوه و اقتصادی در بازار داخل و خارج رسیده است.

او افزود: سیاست‌گذاری و حمایت‌های بخش کشاورزی با دولت است و دامداران نباید دغدغه تأمین خوراک مرغ داشته باشند. زنجیره غذایی هزینه تمام‌شده تولید مرغ را 20 تا 30 درصد پایین آورده، واسطه‌ها را حذف و قیمت‌ها را منطقی کرده است و همه مشکلات دامداران را نیز پاسخ خواهد داد.

حجتی خاطرنشان کرد: مرغ تولیدشده در ایران از همه جای دنیا ارزان‌تر است. دو مقوله برندسازی و کیفیت محصول را می‌توان در زنجیره‌ها دنبال کرد. امیدواریم با حمایت‌ و پشتیبانی‌های نمایندگان مجلس بتوان برندهای غذایی باکیفیت را به مردم معرفی کرد. همان‌طور که هر محصولی دارای کیفیت‌های مختلف است، کیفیت مرغ ایرانی هم باکیفیت مرغ برزیلی متفاوت است.

او تصریح کرد: امروز جنگ اقتصادی سختی پیش رو داریم و دشمن عزم خود را جزم کرده به همین خاطر نباید برای تأمین مواد غذایی دچار غفلت ‌شویم؛ با توجه به ظرفیت‌های صنعت مرغ در داخل باید بتوانیم بهترین عرضه را داشته باشیم و با توجه به اینکه بازار خارجی نیز متقاضی این محصول هستند، برای فروش محصولات در این بازارها نیز برنامه‌ریزی شود.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: ایران در تولید مرغ و پرورش طیور جایگاه هشتم دنیا را دارد، به‌طوری‌که سالیانه 5/2 میلیون تن مرغ در کشور تولید می‌شود.

او با بیان این‌که ایجاد زنجیره‌های تولید مرغ باعث می‌شود تا خدمات پیش از تولید، تولید و پس از تولید مرغ، که شامل کشتارگاه‌های مدرن، سردخانه‌ها، بسته‌بندی، بازاریابی و توزیع در شبکه مویرگی است منجر به حذف واسطه‌ها شود، بیان کرد: حذف واسطه‌ها باعث کاهش فوق‌العاده قیمت می‌شود و بیش از 40 درصد صنعت تولید مرغ در همین زنجیره‌هاست و از همین رو صنعت مرغ توانسته است زنده بماند.

حجتی با بیان این‌که باید به پوشش 95 درصدی زنجیره‌های تولید مرغ برسیم، تصریح کرد: موضوع برندسازی نیز بسیار مهم است، مرغ در بازار برند خاصی ندارد درحالی‌که در صنعت موبایل، برندهای مختلفی هست که مردم هم آن‌ها را می‌شناسند.

او افزود: در ارتباط با مرغ و سایر محصولات کشاورزی نیز باید به سمت برندسازی برویم و در مورد برنج این موضوع اولویت بیشتری دارد تا محصول باکیفیت و با مشخصاتی که ثبت می‌شود به مصرف‌کننده ارائه دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: سیاستی در مورد توسعه واحدهای پرورش مرغ گوشتی نداریم چراکه امروز ظرفیت تولیدمان بیش از تقاضا است اما در مورد ایجاد زنجیره‌ها، تسهیلاتی پیش‌بینی شده است.

*اجحاف در حق شرق اصفهان

او با اشاره به مسائل آبی استان اصفهان یادآور شد: تصمیم‌گیری مسائل مربوط به آب در استان‌ها برعهده استانداری‌هاست؛ درباره کشاورزان اصفهانی اجحاف می‌شود.

حجتی تأکید کرد: هزینه‌ زیرساخت گلخانه‌ها باید در اختیار گلخانه‌داران قرار گیرد تا علاوه بر اشتغال‌زایی، بازار صادراتی را نیز تأمین کند؛ گلخانه‌ها را نمی‌توان با پساب آبیاری کرد چراکه گلخانه محیطی تمیز است و نیاز به آب باکیفیت بالا دارد.

او اضافه کرد: شرق اصفهان علاوه بر خشک‌سالی و کم‌آبی با اجحاف نظارت مواجه است؛ حقابه این منطقه را از آنان می‌گیرند و به دیگر مناطق می‌دهند و این موضوع در کمتر جایی در کشور صورت می‌گیرد و مورد کم‌آبی در شرق اصفهان کمی خاص است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: منطقه شرق اصفهان سال‌هاست با بحران کم‌آبی و بی‌آبی دست به گریبان است و مردم این منطقه مشکلاتی را پیدا کرده‌اند، منابع آب محدودی برای شرق اصفهان پیش‌بینی شده است و با معاون اول نیز جلساتی داشتیم و حداقل یک مترمکعب آب برای شرق اصفهان پیش‌بینی شده است.

او با اشاره به جلسه خود با وزیر نیرو، خاطرنشان کرد: قرار شده است آب باکیفیت و قابل‌قبولی تحویل داده شود تا با کشت فشرده حداقل هزار هکتار شامل مجتمع‌های گلخانه‌ای را در شرق اصفهان زیر کشت ببریم تا بتوانیم حداقل اشتغالی را ایجاد کنیم و به‌مرور این گلخانه‌ها را توسعه دهیم.

حجتی با بیان این‌که برای کشت برنج در اصفهان آبی نداریم و این موضوع را نیز پیش‌تر اعلام کردیم، یادآوری کرد: باید کشت محصولاتی که ارزش غذایی بیشتری دارند را افزایش دهیم تا در این محدودیت آبی، بخشی از آن جبران شود.

*ظلم به کشاورزان اصفهانی

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه گشایش کشتارگاه تمام‌اتوماتیک کوهپایه اظهار کرد: تکمیل زنجیره صنایع غذایی جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و امنیت غذایی مستلزم تکمیل زنجیره ارزش غذایی از مزرعه تا فرآورده و محصول است.

او افزود: در منطقه کم‌برخوردار شرق اصفهان چنین مجموعه‌هایی در زنجیره تولید گوشت مرغ نیاز است و از این بابت بسیار خرسندیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث استاندارد حلال گفت: کاری که جمهوری اسلامی برای استانداردسازی غذای حلال در میان کشورهای اسلامی کرد استثنایی بود. سازمان استاندارد مرجع استانداردسازی غذای حلال است.

او خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی زاینده‌رود 4 میلیون مترمکعب آب برای باغ‌های چهارمحال بختیاری و 5/2 میلیون مترمکعب برای باغات اصفهان در نظر گرفت اما 50 میلیون مترمکعب برداشت غیرقانونی صورت گرفته است.

فولادگر با بیان این‌که ظلمی که به کشاورزان اصفهانی می‌شود در تاریخ ایران بی‌سابقه است، اذعان داشت: درحالی‌که آب شرب اصفهان به مضیقه افتاده و اگر بارش‌های اردیبهشت را نداشتیم با بحرانی همچون خرمشهر مواجه بودیم که البته هنوز مشخص نیست چه بلایی بر سر اصفهان بیاید.

او تصریح کرد: مدنیت اصفهان به زاینده‌رود بوده است و پل‌های تاریخی اصفهان در خطر است؛ وقتی مصوبه‌ای قانونی از تمامی مراجع برای جلوگیری از برداشت آب زاینده‌رود وجود دارد چرا چهار نفر جلوی قانون ایستاده‌اند و هنوز دولت نتوانسته از برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری کند؟ اگر حاکمیت نتواند مصوبه خود را به منصه ظهور برساند دیگر چه انتظاری از مردم است؟

*ایجاد اشتغال یعنی مبارزه با آمریکا

حسن کامران نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بیان داشت: ژئوپولتیک غذا در سطح جهان مورد توجه است و در این رابطه احکام خوبی نوشته شده است؛ نظارت بر این احکام در مجلس شورای اسلامی ضعیف است و این قوانین گم می‌شود که امیدواریم این احکام محقق شود.

او تأکید کرد: گاهی مرغداران مشکلات را گردن یکدیگر انداخته‌اند اما باید مشکلات را با کمک همه حل کنیم. بانک کشاورزی قول همکاری برای برطرف کردن مشکلات مرغداران داده است، نمایندگان مجلس نیز تمام سعی خود را بر رفع مشکلات این صنعت انجام می‌دهند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که رهبر انقلاب فرمودند «ایجاد یک شغل مبارزه با آمریکاست»، عنوان داشت: از سرمایه‌گذارانی که با استفاده از سیستم قناتی در مناطق خشک چنین کشتارگاه‌هایی ایجاد می‌کنند، تشکر می‌کنیم.

*توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در مناطق خشک

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر خود به استان اصفهان در جلسه شورای اداری شهرستان نائین اظهار کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی پشتیبانی همه‌جانبه از کشاورزان در تأمین نهاده‌های تولید بویژه انواع نهاده کود است؛ میزان کودهای مورد نیاز بر اساس توصیه‌های معاونت تخصصی تأمین و تدارک می‌شود و تلاش شده تا قیمت این نهاده‌ها افزایش نداشته باشند.

وی در مورد حوادث و بلایای طبیعی افزود: اگرچه بخش کشاورزی از پیامدها و آثار این حوادث متأثر می‌شود ولی مسئولیت امور مربوط به پرداخت خسارت‌ها و... بر عهده وزارت کشور و ستاد بحران است. در سطوح شهرستان‌ها، فرمانداران مسئول رسیدگی هستند و همکاران جهاد کشاورزی مسؤولیت ارزیابی و تعیین خسارت را بر عهده دارند.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: صندوق بیمه کشاورزی نیز برای جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی، آفات و بیماری‌های عمومی تشکیل شده و مسئولیت پرداخت خسارت‌دیدگان بیمه‌شده با این صندوق است؛ اگرچه منابع اعتباری صندوق برای پرداخت خسارات وارده کافی نیست.

او خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی از طریق سازمان‌های پشتیبان بازار نظیر شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی با خرید مازاد تولید به روش‌های حمایتی، توافقی و تضمینی از تولیدکنندگان به دنبال حمایت و جلوگیری از زیان بیشتر به آنان است.

حجتی درباره قیمت شیر و گوشت مرغ اذعان داشت: موضوع منطقی و متعادل کردن قیمت این محصولات در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و نیز ستاد تنظیم بازار در حال پیگیری است.

او تأکید کرد: ایجاد زنجیره‌های تولید در محصولات کشاورزی که بتواند منافع همه حلقه‌های زنجیره را تأمین کند، می‌تواند به پایداری تولید، حذف واسطه‌های غیر ضرور و غیر منصف، تأمین همه نیازها و نهاده‌های تولید و همچنین تولید محصولات متناسب با نیاز بازار بیانجامد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که برای احیا و بازسازی قنات‌ها در کنار حمایت‌های دولتی، نیاز است که همانند گذشتگان و نیاکان خود، مردم را مشارکت دهیم، ابراز داشت: توسعه گلخانه‌ها در مناطقی همانند شهرستان نائین باید با سرعت و جدیت دنبال شود؛ کشت و زرع در فضای باز در اقلیم‌هایی همانند نائین باید در گلخانه انجام شود.

*حمایت از دانش‌بنیان‌ها

وی در نشست با فعالان کشاورزی اردستان نیز اظهار کرد: مرغداران در طول چند سال گذشته با توجه به نوسانات کاری وضعیت خوبی داشتند؛ در ماه‌های گذشته مشکلاتی برای این قشر ایجاد شد که بخشی از این مشکلات به کشور و بخشی به صنف خودشان بازمی‌گردد.

حجتی با بیان این‌که در تیرماه سال جاری بیش از 40 هزار مرغ از بازار جمع‌آوری شد، افزود: چرا باید مرغداران جوجه را دو برابر قیمت نرخ معمول خریداری کرده و مرغ‌ریزی کنند؟ باید شبکه تولید مرغ داخل زنجیره قرار گیرد و مرغداران با تعاونی یا اتحادیه‌ها همکاری کنند تا سیکل تولید از تأمین نهاده تا فروشنده شبکه‌ای و بدون نیاز به واسطه باشد.

او اذعان داشت: سرانه مصرف مرغ در ایران به ازای هر نفر 28 کیلوگرم است که نسبت به سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی چندین برابر شده است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد. مهم‌ترین کار در حوزه محصولات دانش‌بنیان بازاریابی این محصول هست که با این کار حمایت جدی از این محصولات انجام می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار