قول بازسازی سینما همایون روی زمین‌مانده است

در قلب شهر اصفهان سینمایی وجود دارد که روزهای تلخ بی‌توجهی به آن بیشتر از روزهای شیرین و خاطره ساز آن است. کمتر کسی شاید این روزها نام و نشانی از سینما همایون سابق (22 بهمن) را در حافظه فرهنگی و هنری خود داشته باشد.

فاطمه کاویانی- اصفهان امروز: در قلب شهر اصفهان سینمایی وجود دارد که روزهای تلخ بی‌توجهی به آن بیشتر از روزهای شیرین و خاطره ساز آن است. کمتر کسی شاید این روزها نام و نشانی از سینما همایون سابق (22 بهمن) را در حافظه فرهنگی و هنری خود داشته باشد. ده سال پیش ساختمان این سینمای متروکه در آتش سوخت. بعدازآن هر بار موجی از اظهارنظرها درباره بازسازی و احیای سینما همایون توسط مدیران حوزه هنری، شهرداری و شورای شهر اصفهان مطرح‌شده است. «ساخت پروژه‌ای سه منظوره در قلب چهارباغ»، «احیای سینما همایون سال آینده کلید می‌خورد»،«بازسازی سینما همایون قوت گرفت»،«سینما همایون تبدیل به سالن تئاتر شهر اصفهان می‌شود»، این‌ها بخشی از تیترهایی است که با انتشار آن‌ها آینده‌ای روشن برای سینما 22 بهمن (همایون) پیش‌بینی و ترسیم می‌شد؛ اما در واقعیت تاکنون هیچ اقدام عملی برای بازسازی و نوسازی این فضای فرهنگی و قدیمی شهر صورت نگرفته است و همه قول‌ها در حد حرف باقی‌مانده است. سال گذشته باز حرف‌وحدیث‌ها در مورد ساخت و احیا سینما همایون قوت گرفت و اعضای شورای شهر به‌ویژه کمیسیون فرهنگی خواستار تخصیص بودجه‌ای برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی و ساخت و بازسازی چندین سینما و پردیس سینمایی در نقاط مختلف شهر شدند که در این میان نام سینما 22 بهمن همایون سابق هم دیده می‌شد. علاقه‌مندان به سینما و شهروندان اصفهانی تصور می‌کردند از ابتدای سال 97 شاهد کلنگ زنی مجموعه فرهنگی و هنری جدید در محل سینما همایون باشند؛ اما باگذشت چهار ماه از سال 97 هنوز خبری از ساخت سینما همایون نیست.
تعدد مالک، روند بازسازی سینما همایون را کند کرده است
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی اصفهان در پاسخ به اقدامات انجام‌شده برای بازسازی سینما همایون از همان ابتدا توپ را در زمین حوزه هنری انداخت و بابیان اینکه حوزه هنری باید در اسرع وقت نسبت به تعیین تکلیف زمین این سینما اقدام کند، گفت: داشتن چند مالک سبب شده تا تفکیک و جداسازی زمین مشکل باشد. فریده روشن در ادامه تأکید کرد: در جلسه‌ای که مدیران شهری با حوزه هنری داشته‌اند پیشنهاد‌های گوناگونی ارائه شد ازجمله تهاتر کردن زمین سینما تا بتوان در اسرع وقت به‌صورت یکپارچه برای این مجموعه تعیین تکلیف کرد. موضوعی که همچنان در انتظار پاسخ از سوی حوزه هنری است.
او بابیان اینکه بودجه لازم برای این پروژه چندمنظوره تخصیص داده‌شده است، گفت: چهارباغ نیاز به یک سالن تئاتر دارد از سوی دیگر معاونت فرهنگی شهرداری، کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر و شهردار منطقه یک پیگیر این پروژه هستند و هیچ مشکلی در مورد شروع کار نداریم. روشن با اشاره به بازدیدهایی انجام‌شده که برای سنجش وضعیت سینما گفت: تاکنون چندین طرح ارائه‌شده است. او بابیان اینکه اگر امسال کل بودجه بخش فرهنگی تخصیص داده شود می‌توان تمام پروژه‌های فرهنگی تعریف‌شده ازجمله بازسازی سینما همایون را انجام داد، گفت: برای اجرا و توسعه پروژه‌های فرهنگی در شهر نیازمند مشارکت بخش خصوصی هستیم.
تعیین تکلیف نهایی سینما همایون پس از بازسازی سینما ساحل
سید مصطفی حسینی مدیر سینمایی حوزه هنری اصفهان درباره فعالیت‌های انجام‌شده برای بازسازی سینما 22 بهمن (همایون) گفت: ابتدا باید مشکلات حقوقی بین مصلا و شهرداری حل شود تا بتوان در مورد سینما 22 بهمن تصمیم‌گیری کرد. او ادامه داد: صحبت‌ها در مورد زمین مشارکتی انجام‌شده اما مذاکرات اصلی پس از اتمام پروژه سینما ساحل در جلسه نهایی دنبال می‌شود و تصمیم قطعی در این مورد اتخاذ می‌شود. حسینی با اشاره به اینکه در حال حاضر در چند منطقه سینما سازی در اصفهان در حال انجام است، گفت: در استان اصفهان همزمان در چند بخش و به‌صورت مشارکتی پروژه‌های ساخت سینما و پردیس‌ها در دستور کار است که می‌توان به سینما ساحل، سینما منطقه 15، سینما خوراسگان در شهر دولت‌آباد و علویجه اشاره کرد. او تصریح کرد: در سال‌های گذشته کارهای خوبی در حوزه سینمایی انجام‌شده است که با توجه به شرایط اقتصادی موجود عملاً انجام تمام این پروژه‌ها به‌طور همزمان امکان‌پذیر نیست و نیازمند زمان برای اجرا هستیم.
برای دیدن گزارش تصویری سینما همایون کلیک کنید.
ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار