گلایه شهروندان لنجانی از وضعیت بوستان‌های شهری

شهروندان لنجانی از کاهش آب‌رسانی مسؤولان فضای سبز شهری در پارک‌ها و بوستان‌های شهری گله‌مند هستند موضوعی که نقدهای زیادی در محافل مختلف را به خود اختصاص داده است.

شهروندان لنجانی از کاهش آب‌رسانی مسؤولان فضای سبز شهری در پارک‌ها و بوستان‌های شهری گله‌مند هستند موضوعی که نقدهای زیادی در محافل مختلف را به خود اختصاص داده است. به گزارش خبرگزاری فارس از لنجان، کاهش نزولات آسمانی از یک‌طرف و سوءمدیریت در مصرف آب سبب شد تا استان‌های زیادی در کشور پهناور ایران با مقوله‌ای به نام کم‌آبی دست‌ و پنجه نرم کنند، موضوعی که برای اقشار مختلف جامعه مشکلاتی را به وجود آورد، حال از صنعت و کشاورزی گرفته تا آب شرب خانواده‌ها.
مدت‌هاست که مسؤولان تأکید می‌کنند که صنایع بزرگ کشور باید برای دستگاه‌های خنک‌کننده خود به سمت منابع پساب روی بیاورند و برداشت از منابع آبی بالادست نظیر رودخانه زاینده‌رود را کاهش دهند.
چندی پیش هاشم امینی مدیرعامل آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار کرد که اولین و بزرگ‌ترین قرارداد بیع‌متقابل میان آبفای استان و شرکت فولاد مبارکه اصفهان منعقد شد که این پروژه به لحاظ حجمی و ریالی یکی از پروژه‌های بسیار مهم در سطح استان است که با اجرایی شدن آن در شهرستان مبارکه شبکه‌گذاری فاضلاب حدوداً 220 کیلومتر و در شهرستان لنجان 270 کیلومتر به انضمام یک تصفیه‌خانه در شهر سده و ورنامخواست با بازه زمانی 2 تا 3 سال اجرایی می‌شود.
امینی با اعلام این خبر تأکید کرده بود که به ازای سرمایه‌گذاری اولیه حدود هزار و 200 میلیارد ریالی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در اجرای این پروژه‌ها حدود 450 لیتر در ثانیه، پساب فاضلاب تصفیه‌شده و در یک بازه زمانی 30 ساله برای شهرستان مبارکه و 35 ساله برای شهرستان لنجان در اختیار شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار خواهد گرفت.
این خبر تا حد زیادی نگرانی مسؤولان نسبت به کاهش مصارف صنعتی آب زاینده‌رود را کاهش داد اما این موضوع پایان کار نبود چراکه چندی است که در شبکه‌های اجتماعی مناطق مذکور شهروندان از کاهش آب‌رسانی مسؤولان فضای سبز شهری در پارک‌ها و بوستان‌های شهری گله‌مند هستند موضوعی که نقدهای زیادی در محافل مختلف را به خود اختصاص داده است.
سوخته شدن چمن‌ها، درخت‌ها و بوستان‌هایی که به‌ ضرورت مجاورت در صنایع بزرگ ایجاد شده است بار دیگر یک زنگ خطر را برای مسؤولان استان اصفهان به صدا درآورد و آن چیزی نبود جز کاهش منابع آبی برای حفظ و نگهداری مراتع و بوستان‌های شهری.
میثم محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنجان با بیان این‌که خرید کامل پساب توسط صنایع به‌گونه‌ای فروش حق‌ و حقوق مردم به‌ حساب می‌آید، اظهار کرد: منابع آبی زرین‌شهر برای احیا و نگهداری فضای سبز شهری تنها دو چاه بستری بود که در مجاورت رودخانه زاینده‌رود قرار داشتند و از آنجایی‌ که امسال برخلاف سال‌های گذشته شاهد مسدود شدن کامل رودخانه زاینده‌رود هستیم، با کاهش شدید دبی چاه‌ها مواجه شدیم.
وی با بیان این‌که حداقل میزان دبی موردنیاز برای حفظ فضای سبز شهری بالغ‌ بر 60 لیتر بر ثانیه است، خاطرنشان کرد: به‌ واسطه جاری نبودن رودخانه زاینده‌رود در مجاورت شهرهای پایین‌دستی و حفر چاه‌های غیرمجاز توسط برخی از افراد دبی چاه‌های ما به 10 لیتر بر ثانیه رسیده است که همین موضوع مشکلات زیادی را برای نگهداری فضای سبز موجود ایجاد کرده است.
شهردار زرین‌شهر از انجام مکاتبات با نهادها در خصوص خرید پساب برای حفظ فضای سبز شهری خبر داد و تشریح کرد: مسؤولان در پاسخ به ما مطرح کرده‌اند که امکان واگذاری پساب به شهرهایی نظیر زرین‌شهر وجود ندارد چراکه این پساب برای یک بازه طولانی‌مدت 30 الی 35 ساله به صنایع واگذار شده است.
وی با تأکید بر این‌که تمام تلاش خودمان را برای حفظ فضای سبز شهری انجام می‌دهیم اما دسترسی به دبی 60 لیتر بر ثانیه با شرایط فعلی کار نشدنی است، متذکر شد: بنده در سال گذشته و در یکی از جلسات با مسؤولان استانی و شهرستانی به‌ صراحت تأکید کردم که فضای سبز شهری به آب نیاز دارد و از آنجایی‌که منابع آبی محدود است مسؤولان نباید کل پساب منطقه را یکجا آن‌هم تنها به یک صنعت واگذار کنند.
محمدی با اشاره به خرید آب شهرداری زرین‌شهر از اداره آب منطقه‌ای در سال‌های گذشته یادآور شد: 10 سال پیش میزان 17 لیتر بر ثانیه از اداره آب منطقه‌ای آب خریداری شد، که با انعقاد چنین قراردادهایی بین صنایع و نهادهای تصمیم گیرنده در منابع آبی عملاً چنین میزان آبی به ما تحقق پیدا نخواهد کرد.
فریدون دری نیز با اشاره به واگذاری یکجای پساب اظهار کرد: واگذاری پساب در شهرهایی در حال‌توسعه‌ای نظیر زرین‌شهر و مبارکه با اداره آب و فاضلاب شهری است.
وی با بیان این‌که تمامی مراحل قرارداد و اجرای این پروژه زیر نظر اداره آب و فاضلاب انجام‌شده است، افزود: در سال‌های گذشته خیلی از نهادها به پساب توجه نمی‌کردند و برای آن هیچ برنامه‌ای نداشتند، اما اکنون‌که با مشکلات کم‌آبی روبه‌رو هستیم، بهره‌مندی از پساب موضوعیت پیداکرده است.
مسؤول اداره آب منطقه‌ای شهرستان لنجان خاطرنشان کرد: اداره آب و فاضلاب در این زمینه تصمیم‌گیرنده بوده است و تا جایی که بنده اطلاع دارم این قرارداد به‌ صورت مزایده واگذار شده است.
وی با تأکید بر این‌که صنایع هم‌جوار شهرستان لنجان هم درگیر موضوعاتی نظیر حفظ و توسعه فضا سبز شهری هستند، متذکر شد: مشکلات مربوط به کمبود منابع آبی برای شهرهای منطقه را می‌توان با تعامل حل کرد.
به نظر می‌رسد که اقشار مختلف جامعه حال از کشاورز و شهروند گرفته تا صنایع بزرگ همگی واقف به کمبود منابع آبی در کشور هستند، بخشی از عمده‌ مسائل زیست‌محیطی در منطقه این ضرورت را ایجاب می‌کند که به حفظ و توسعه فضای سبز در شهرستان‌های نظیر مبارکه و لنجان بیش‌ از پیش توجه شود و نباید نسبت به اظهارات کارشناسان محیط‌زیست در این زمینه بی‌توجهی شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار