بهترین اوقات فراغت برای کودکان و نوجوانان بازی با هم‌سالان است

مسؤول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرضا گفت: بهترین کلاس برای کودکان و نوجوانان حضور در طبیعت، کوه و دشت و بازی با هم‌سالان‌شان است.

مسؤول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرضا گفت: بهترین کلاس برای کودکان و نوجوانان حضور در طبیعت، کوه و دشت و بازی با هم‌سالان‌شان است. سهیلا سامع در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: با توجه به گستردگی کلاس‌ها در تابستان و فراوانی افراد و نهادهایی که ادعای پر کردن و غنی‌سازی اوقات فراغت را دارند، والدین باید برای پر کردن اوقات فراغت کودکان تلاشی نکنند، چه لزومی دارد که تمام روزهای تابستان کودکان‌شان را صرف رفتن کلاس‌های مختلف کنند، اگر نیاز بود که کودکان تابستان‌شان را هم مشغول آموزش باشند که سال تحصیلی را 12 ماه قرار می‌دادند.
وی افزود: بهترین کلاس برای کودکان و نوجوانان حضور در طبیعت، کوه و دشت و بازی با هم‌سالان‌شان است؛ به همین خاطر در کانون پرورشی فکری در سه روز هفته که در آن از آموزش مستقیم و نشستن طولانی مدت در کلاس خبری نیست.
مسؤول کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان شهرضا با بیان این که دنیای کودکان بهترین و زیباترین دنیاست، تصریح کرد: ارتباط با کودک بسیار آسان و دلپذیر است به شرطی که خودمان هم مانند کودکان صاف و صادق و یک رنگ و یک رو باشیم و البته این طور بودن کمی دشوار است، کودکان دنیای نشاط و شادی هستند و البته کسانی که با آن‌ها سر و کار دارند همیشه جوان می‌مانند، نه خودشان پیر می‌شوند و نه دل‌شان.
وی با اشاره به فعالیت‌های کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان شهرضا در ادامه گفت: این مرکز در سال 1345 همزمان با تهران در شهرضا افتتاح شد. در سال 1385 بازسازی شد و هم اکنون فقط با یک مربی مسؤول و یک مربی هنری مشغول به کار است و نزدیک به 6 هزار عضو دارد، مخاطبان کانون گروه سنی دختر و پسر 6 تا 16 سال است.
سامع اضافه کرد: مسؤولان شهر همیشه با دید مثبت به کانون نگاه کرده و می‌کنند و هر چه در توان و حیطه وظیفه‌شان بوده است، دریغ نکرده‌اند، اما کانون برای تأمین نیروی انسانی نیاز به حمایت بیشتری از طرف استان و کشور دارد، کمبود مربی مشکل اصلی کانون شهرضاست و البته شهرضا با جمعیت دانش‌آموزی زیادی که دارد شایسته است بیشتر از یک کانون داشته باشد.
وی با اشاره به این که در حال حاضر با گذشت 50 سال و افزایش تعداد کودکان و نوجوانان همچنان یک مرکز فرهنگی هنری در شهرضا وجود دارد و دسترسی بسیاری از کودکان و نوجوانان به علت بعد مسافت و عوامل دیگر به مرکز امکان ندارد، اظهار داشت: تعداد کم مربی و کمبود فضای آموزشی و کمبود منابع مطالعاتی و سایر منابع دیداری و شنیداری از مشکلات دیگری است که مسؤول و مربیان کانون با آن روبه‌رو هستند.
مدیر کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان شهرضا افزود: هدف اصلی کانون ترغیب و تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه و کتابخوانی است، هدفی که برای محقق شدن آن راه درازی در پیش داریم زیرا متاسفانه مطالعه کتاب در بین کودکان و نوجوانان در حال کم‌رنگ شدن است.
وی در تشریح فعالیت کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان شهرضا بیان کرد: کانون در حیطه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی فعالیت و برنامه‌های آموزشی غیرمستقیم دارد که هرکدام به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شوند، نقاشی، سفالگری، خوشنویسی و عکاسی در حیطه هنری و کارگاه شعر و داستان در حیطه ادبی و فعالیت‌هایی مثل معرفی کتاب، معرفی سرزمین و کاردستی و سرود و عروسک‌سازی فعالیت‌های فرهنگی را در بر می‌گیرد.
سامع اضافه کرد: فعالیت‌هایی که در ارتباط با کتاب باشد محور اصلی کانون است در واقع هر فعالیتی که منجر و منتج به مطالعه کتاب باشد را کانون انجام می‌دهد تا کودکان و نوجوانان با کتاب و کتاب‌خوانی ارتباط برقرار کرده و بیشتر کتاب بخوانند، تمام فعالیت‌های کانون بر پایه آموزش غیر مستقیم است.
وی با بیان این که کودکان را مجبور به انجام فعالیتی نمی‌کنیم که دوست ندارند انجام بدهند، تأکید کرد: کودکان با میل خودشان به کانون می‌آیند و بنابراین ذهن‌شان و دل‌شان آماده پذیرش است و این موضوع وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند، خلاقیت در همه کودکان وجود دارد مهم شناخت آن و رشد و پرورش آن است که امیدوارم این امر مهم در کانون به خوبی انجام شده باشد، کودک با شرکت در فعالیت‌های مختلف راه خودش را انتخاب می‌کند و سپس در همان راه قدم بر می‌دارد.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار