اجرای طرح سنجش سلامت هنرمندان در اصفهان

صبح امروز با حضور جمعی از هنرمندان طرح سلامت هنرمندان با سنجش فاکتورهای چون فشار خون، قد، وزن و ... و خطر سنجی بیماری‌های غیر واگیری چون دیابت، آسم و سرطان در هنرستان هنرهای زیبا برگزار شد که قرار است به صورت مستمر هر 6 ماه یک بار صورت گیرد.

اجرای طرح سنجش سلامت هنرمندان در اصفهان

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی در حاشیه اجرای طرح سنجش سلامت هنرمندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: این طرح که برای اولین بار در سطح استان اصفهان برگزار می‌شود با هدف سنجش سلامت کهن‌سالان، میان‌سالان و جوانان شکل گرفته و قرار است هر 6 ماه یک‌بار و در چند پنجشنبه متوالی، سنجش کاملی از وضعیت سلامت هنرمندان داشته باشد و رسیدگی به مشکلات سلامتی را هم دنبال کند.

وی با اشاره به اینکه سلامت حدود 500 نفر از هنرمندان اصفهان در این طرح مورد ارزیابی واقع می‌شود، افزود: سعی داریم تا علاوه بر مشارکت اعضای خانواده ارشاد،هنرمندانی که نشان درجه یک هنری در رشته‌های مختلف دارند و همین‌طور خبرنگاران و اصحاب رسانه را هم تحت پوشش این طرح قرار دهیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سنجش سلامت هر فرد در این طرح با رعایت فاکتورهایی چون فشارخون، قند، وزن، قد و.. 20 دقیقه به طول می‌انجامد که در نهایت رژیم غذایی مناسب هم به آن‌ها پیشنهاد می‌شود، اگر مشکل خاصی وجود داشته باشد، به درمانگاه ارجاع داده می‌شوند.

وی با اشاره به برنامه ارشاد برای بیمه کردن بخشی از جامعه هنرمندان یادآور شد: سلامت هنرمندان با سن بالا در اولویت است ولی جوانان هم با توجه به مشغله زیاد، ممکن است از سلامت خود غفلت کنند و از وجود بسیاری مشکلات جسمانی بی‌اطلاع باشند که این طرح می‌تواند برای آن‌ها هم مفید باشد.

پریسا دهقانی، سرپرست تیم سنجش سلامت هنرمندان در خصوص این طرح اظهار کرد: این طرح بیماری‌های غیر واگیر چون دیابت، فشارخون، خطر سکته‌های قلبی و مغزی، آسم و سرطان سینه و رحم که قابل پیش‌بینی هستند را غربالگری می‌کند تا افراد در معرض خطر شناسایی شده و مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه سکته‌های قلبی و مغزی آمار بالایی از مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: مرکز بهداشت شماره 2 از جامعه هنرمندان و کارمندان اداره‌ها شروع کرد تا سرپرستان خانوار را هم شناسایی کند.

کارشناس بهداشت و مسؤول تیم سنجش سلامت هنرمندان یادآور شد: هدف از این طرح شناسایی بیماری‌ها پرخطر در سنین مختلف به خصوص افراد 30 سال به بالاست و تاکنون 70 نفر از هنرمندان در این طرح مشارکت کرده‌اند.

دهقانی ادامه داد: آزمایش خون، سنجش قند و چربی، پرسشنامه خطر سنجی از جمله فاکتورهای است که در این طرح صورت گرفته و با توجه به اینکه هنرمندان کمتر از مشکلات سلامت جسمانی خودآگاهی دارند، این طرح می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد.

وی خاطرنشان کرد: اعضای خانواده هنرمندان هم می‌توانند با مراجعه به مراکز دولتی و دریافت کد خانوار در سامانه سیب مورد سنجش سلامت قرار گیرند.

دهقانی اضافه کرد: طرح غربالگری و خطر سنجی بیماری‌های غیر واگیر به صورت رایگان انجام می‌شود ولی در مراحل بعدی طبق تعرفه دولتی پزشک خانواده بقیه خدمات ارائه می‌شود.

مسؤول تیم سنجش سلامت هنرمندان در پایان اذعان کرد: با توجه به آمار بالای ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه هنری، این طرح به صورت مشخص با همکاری ارشاد برای هنرمندان در حال برگزاری است.

به گزارش فارس، صبح امروز با حضور جمعی از هنرمندان دومین مرحله از اجرای طرح سلامت هنرمندان در هنرستان هنرهای زیبا برگزار شد، در این طرح که به پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان و همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مرکز بهداشت شماره 2 صورت گرفته است، در سه هفته متوالی، روزهای پنجشنبه میزبان جمعی از هنرمندان است تا با سنجش فاکتورهای مختلف سلامتی، جهت ارتقای کیفیت زندگی هنرمندان اقدام کند.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار