صرفه جویی 25 درصدی برای تامین آب در پاییز اجتناب ناپذیرست

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: ساکنان این استان با صرفه جویی حداقل 25 درصد در بخش مصرف خانگی، شرایط تامین آب در ماه های مهر، آبان و آذر را فراهم کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: ساکنان این استان با صرفه جویی حداقل 25 درصد در بخش مصرف خانگی، شرایط تامین آب در ماه های مهر، آبان و آذر را فراهم کنند.
حسن ساسانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: کاهش منابع آبی و میزان آب ذخیره شده در سد زاینده رود به حدی است که از هم اینک باید به فکر تامین آب برای فصل پاییز باشیم.
وی میزان آب ذخیره شده در سد زاینده رود را 297 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: پارسال در چنین روزهایی بدون آب رها شده برای کشت کشاورزان و باغداران شرق و غرب استان، 360 میلیون متر مکعب آب در مخزن سد وجود داشت.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان ادامه داد: میزان آب ورودی فعلی به سد زاینده رود 9.7 متر مکعب بر ثانیه است و حدود 2 ونیم برابر آن یعنی معادل 27.7 متر مکعب بر ثانیه آب از سد خارج می شود.
او تصریح کرد: ذخیره دراز مدت سد زاینده رود 960 میلیون متر مکعب است که وضعیت کنونی در مقایسه با بلند مدت بیش از 70 درصد کاهش داشته است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به مقادیر بارشها در سرچشمه اصلی زاینده رود، گفت: از ابتدای سال آبی جاری (مهر96) تاکنون 753 میلی متر بارش در این مناطق گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد کاهش داشته است.
ساسانی با اشاره به تجمع جمعی از باغداران و کشاورزان اصفهان در روزهای گذشته با هدف رسیدگی به وضعیت حقابه خود، افزود: شرکت آب منطقه ای اصفهان درخواستهای این افراد را بارها به مسئولان وزارت نیرو منتقل کرده است، اما ذکر این نکته ضروری است که هرگونه تخصیص آب و افزایش میزان خروجی از سد، باید با تصمیم و اعلام شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود باشد.
به گزارش ایرنا، زاینده رود در دهه اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است به گونه ای که در پائین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
میزان بارش ها و آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود بیانگر شرایط نامطلوب در فلات مرکزی ایران بویژه استان اصفهان است.
خشکسالی امسال کشور در 70 سال اخیر بی سابقه توصیف شده است.
خشکسالی اکنون 90 درصد از وسعت استان اصفهان را فرا گرفته است.
سد زاینده رود در سال 1349 با ظرفیت یک 1.4 میلیارد متر مکعب آب به بهره برداری رسید.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار